ТРАНСФОРМАЦІЯ МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ ТА ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ

Ключові слова: маркетинг в умовах війни, поведінка споживачів, цифрова трансформація, антикризова стратегія, регіоналізація ринку, соціальна відповідальність брендів

Анотація

У статті досліджено трансформації маркетингових стратегій і поведінки споживачів в умовах затяжної воєнної та соціально-економічної кризи. Обґрунтовано актуальність переосмислення підходів до управління маркетингом в умовах динамічних змін зовнішнього середовища. Проаналізовано вплив війни на бізнес-реакції, підвищення ролі цифрових каналів, мобільних платформ, регіональних особливостей та соціальної місії брендів. Виявлено зміну споживчих орієнтирів: акцент на базових потребах, зростання емоційної чутливості, довіри до національних виробників і посилення значення суспільної відповідальності. Використано системний, порівняльний і логіко-структурний підходи для ідентифікації взаємозв’язків між зовнішніми чинниками й маркетинговими стратегіями. Результати мають практичну цінність для формування адаптивних рішень у сфері антикризового маркетингу в умовах воєнного часу.

Посилання

1. Kartajaya H., Kotler P., Hooi D. H. Marketing 4.0: moving from traditional to digital. World Scientific Book Chapters. 2019. P. 99-123.
2. Sheth J. N., Sisodia R. S. Marketing productivity: issues and analysis. Journal of Business research. 2002. №55(5). Р. 349-362.
3. Райко Д. Маркетингові стратегії як інструмент підвищення фінансово-економічної безпеки підприємства у періоди криз. Економіка та суспільство. 2024. №67. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-45
4. Амеліна Н. К., Комчатних О. В., Левіщенко О. С. Цифровізація як основний фактор розвитку економіки бізнесу. Академічні візії. 2024. №35. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14005665
5. Витвицька О., Суворова С., Корюгін А. Вплив цифрового маркетингу на розвиток підприємництва в умовах війни. Економіка та суспільство. 2022. №40. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-66
6. Гаврилюк І., Томашевський Ю., Хірівський Р. Особливості маркетингових досліджень поведінки споживачів в умовах війни в Україні. Економіка та суспільство. 2024. №65. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-135
7. Краузе О., Голда Н., Тимошів М. Зміни поведінки споживача в умовах війни: колективна монографія. Т.:ФОП Паляниця В.А. 2024. С. 492–503. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/46672/2/ColMon_2024_Krause_O-Changes_in_consumer_behavior_492-503.pdf (дата звернення: 20.06.2025)
8. Мигаль О., Квасовський Д. Формування маркетингового комплексу підприємств в умовах війни. Економіка та суспільство. 2024. №64. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-80
9. Косар Н., Мамчин М., Баран А. Дослідження зміни поведінки споживачів у сучасних умовах. Економіка та суспільство. 2022. №45. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-68
10. Булик О., Гаврилюк І. Вплив війни на купівельну поведінку споживачів. Вісник Львівського національного екологічного університету. Серія «Економіка АІК». 2023. №30. С. 175-180. https://doi.org/10.31734/economics2023.30.175
11. Грижак В., Дудар В. Формування стратегії інтернет-маркетингу із застосуванням ШІ для аналізу поведінкових моделей споживачів в умовах війни. Галицький економічний вісник. 2024. Том 91. №6. С. 156–162. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/48269/2/GEJ_2024v91n6_Hryzhak_V-Formulation_of_an_internet_156-162.pdf (дата звернення: 20.06.2025)
12. Васильченко О. Особливості споживацької поведінки українців під час війни. Вчені записки Університету «КРОК». 2025. №1(77). С. 441-449. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-441-449
13. Панок В. Г. Психологічні дослідження в умовах війни: проблеми і завдання. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. №5(1). С. 1-12. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5133
14. Горбаль Н. І., Ревуцька О. М. Емоційний маркетинг: особливості та перспективи застосування в умовах війни в Україні. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку 2025. №1(13). С. 152-163. https://doi.org/10.23939/smeu2025.01.152
15. Meaningful Brands . Havasvillage. URL: https://meaningful-brands.com/ (дата звернення: 20.06.2025)
16. Молодь і відбудова України: результати дослідження 2024 року очима експертів. Міністерство молоді та спорту України. Офіційний вебпортал. URL: https://mms.gov.ua/news/molod-i-vidbudova-ukrainy-rezultaty-doslidzhennia-2024-roku-ochyma-ekspertiv (дата звернення: 20.06.2025)
17. Дослідження українського ринку e-Commerce. Promodo. URL: https://www.promodo.ua/ukrayinskiy-ecommerce-2024-2 (дата звернення: 20.06.2025)
18. Саленко Ю. Аналіз ринку eCommerce в Україні: тренди 2024 та прогнози на 2025 рік. Університет імені Альфреда Нобеля. URL: https://duan.edu.ua/news-and-articles/analiz-rynku-ecommerce-v-ukrayini-trendy-2024-ta-prohnozy-na-2025-rik (дата звернення: 20.06.2025)
19. E-commerce 2024: як змінився український ринок протягом року (дослідження). UCSC. URL: https://www.ucsc.org.ua/e-commerce-2024-yak-zminyvsya-ukrayinskyj-rynok-protyagom-roku-doslidzhennya/ (дата звернення: 20.06.2025)
20. Rozetka запускає платформу для благодійників. Громадський простір. URL: https://www.prostir.ua/?news=rozetka-zapuskaje-platformu-dlya-blahodijnykiv (дата звернення: 20.06.2025)
21. Звіт зі сталого розвитку. Нова пошта. URL: https://novaposhta.ua/csr/build/pdf/NP-Report%202022_UKR_27-12-2023.pdf (дата звернення: 20.06.2025)
22. Рейтинг щастя: яка країна у лідерах та яке місце посіла Україна? World Happiness Report 2024. URL: https://visitukraine.today/uk/blog/5848/happiness-rating-which-country-is-in-the-lead-and-what-is-ukraines-position#lideri-reitingu (дата звернення: 20.06.2025)
1. Kartajaya, H., Kotler, P.,  Hooi, D. H. (2019). Marketing 4.0: moving from traditional to digital. World Scientific Book Chapters, pp. 99-123.
2. Sheth, J. N.,  Sisodia, R. S. (2002). Marketing productivity: issues and analysis. Journal of Business research, vol. 55(5), рр. 349-362.
3. Raiko, D. (2024). Marketynhovi stratehii yak instrument pidvyshchennia finansovo-ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva u periody kryz [Marketing strategies as a tool for improving the financial and economic security of an enterprise in times of crisis]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society, vol.67. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-45
4. Amelina, N. K., Komchatnykh, O. V.,  Levishchenko, O. S. (2024) Tsyfrovizatsiia yak osnovnyi faktor rozvytku ekonomiky biznesu [Digitalisation as a key factor in the development of the business economy]. Akademichni vizii - Academic Visions, vol.35. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14005665
5. Vytvytska, O., Suvorova, S.,  Koriuhin, A. (2022). Vplyv tsyfrovoho marketynhu na rozvytok pidpryiemnytstva v umovakh viiny [The impact of digital marketing on the development of entrepreneurship in wartime]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society, vol.40. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-66
6. Havryliuk, I., Tomashevskyi, Yu.,  Khirivskyi, R. (2024). Osoblyvosti marketynhovykh doslidzhen povedinky spozhyvachiv v umovakh viiny v Ukraini [Features of marketing research on consumer behaviour in wartime in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society, vol.65. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-135
7. Krauze, O., Holda, N.,  Tymoshiv, M. (2024). Zminy povedinky spozhyvacha v umovakh viiny: kolektyvna monohrafiia [Changes in consumer behaviour in wartime: collective monograph]. Ternopil: FOP Palianytsia V.A., рр. 492-503. Available at: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/46672/2/ColMon_2024_Krause_O-Changes_in_consumer_behavior_492-503.pdf (accessed June 20, 2025)
8. Myhal, O.,  Kvasovskyi, D.(2024). Formuvannia marketynhovoho kompleksu pidpryiemstv v umovakh viiny [Formation of a marketing complex of enterprises in wartime conditions]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society, vol.64. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-80
9. Kosar, N., Mamchyn ,M.,  Baran, A. (2022). Doslidzhennia zminy povedinky spozhyvachiv u suchasnykh umovakh [Research on changes in consumer behaviour in modern conditions]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society, vol.45. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-68
10. Bulyk, O.,  Havryliuk, I. (2023). Vplyv viiny na kupivelnu povedinku spozhyvachiv [The impact of war on consumer purchasing behaviour]. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho ekolohichnoho universytetu. Seriia «Ekonomika AIK» - Bulletin of Lviv National Ecological University. Series «Economics of AIK», vol.30, рр. 175-180. https://doi.org/10.31734/economics2023.30.175
11. Hryzhak, V.,  Dudar, V. (2024). Formuvannia stratehii internet-marketynhu iz zastosuvanniam ShI dlia analizu povedinkovykh modelei spozhyvachiv v umovakh viiny [Formation of an Internet marketing strategy using AI to analyse consumer behaviour patterns in wartime]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk - Galician Economic Bulletin, vol.6, рр. 156-162. Available at: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/48269/2/GEJ_2024v91n6_Hryzhak_V-Formulation_of_an_internet_156-162.pdf (accessed June 20, 2025)
12. Vasylchenko, O. (2025). Osoblyvosti spozhyvatskoi povedinky ukraintsiv pid chas viiny [Features of Ukrainian consumer behaviour during the war]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK» - Scientific Notes of KROK University, vol.1(77), рр. 441-449. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-441-449
13. Panok, V. H. (2023). Psykholohichni doslidzhennia v umovakh viiny: problemy i zavdannia [Psychological research in wartime: problems and tasks]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy - Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, vol.5(1), рр. 1-12. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5133
14. Horbal, N. I.,  Revutska, O. M.(2025). Emotsiinyi marketynh: osoblyvosti ta perspektyvy zastosuvannia v umovakh viiny v Ukraini [Emotional marketing: features and prospects for application in the conditions of war in Ukraine]. Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and development issues - Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and development issues, vol.1(13), рр. 152-163. https://doi.org/10.23939/smeu2025.01.152
15. Meaningful Brands. Havasvillage. Available at: https://meaningful-brands.com/ (accessed June 20, 2025)
16. Molod i vidbudova Ukrainy: rezultaty doslidzhennia 2024 roku ochyma ekspertiv [Youth and the reconstruction of Ukraine: results of the 2024 study through the eyes of experts]. Ministerstvo molodi ta sportu Ukrainy - Ministry of Youth and Sports of Ukraine. Ofitsiinyi vebportal. Available at: https://mms.gov.ua/news/molod-i-vidbudova-ukrainy-rezultaty-doslidzhennia-2024-roku-ochyma-ekspertiv (accessed June 20, 2025)
17. Doslidzhennia ukrainskoho rynku e-Commerce [Research on the Ukrainian e-Commerce market]. Promodo. Available at: https://www.promodo.ua/ukrayinskiy-ecommerce-2024-2 (accessed June 20, 2025)
18. Salenko, Yu. Analiz rynku eCommerce v Ukraini: trendy 2024 ta prohnozy na 2025 rik [Analysis of the eCommerce market in Ukraine: trends in 2024 and forecasts for 2025]. Universytet imeni Alfreda Nobelia - Alfred Nobel University. Available at: https://duan.edu.ua/news-and-articles/analiz-rynku-ecommerce-v-ukrayini-trendy-2024-ta-prohnozy-na-2025-rik (accessed June 20, 2025)
19. E-commerce 2024: yak zminyvsia ukrainskyi rynok protiahom roku (doslidzhennia) [E-commerce 2024: how the Ukrainian market has changed over the year (research)]. UCSC. Available at: https://www.ucsc.org.ua/e-commerce-2024-yak-zminyvsya-ukrayinskyj-rynok-protyagom-roku-doslidzhennya/ (accessed June 20, 2025)
20. Rozetka zapuskaie platformu dlia blahodiinykiv [Rozetka launches a platform for philanthropists]. Hromadskyi prostir - Public Space. Available at: https://www.prostir.ua/?news=rozetka-zapuskaje-platformu-dlya-blahodijnykiv (accessed June 20, 2025)
21. Zvit zi staloho rozvytku [Sustainability report]. Nova poshta - Nova Poshta. Available at: https://novaposhta.ua/csr/build/pdf/NP-Report%202022_UKR_27-12-2023.pdf (accessed June 20, 2025)
22. Reitynh shchastia: yaka kraina u liderakh ta yake mistse posila Ukraina? World Happiness Report 2024 [Happiness ranking: which country is in the lead and where does Ukraine rank? World Happiness Report 2024]. Available at: https://visitukraine.today/uk/blog/5848/happiness-rating-which-country-is-in-the-lead-and-what-is-ukraines-position#lideri-reitingu (accessed June 20, 2025)
Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Семенда, О. (2025). ТРАНСФОРМАЦІЯ МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ ТА ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ. Економіка та суспільство, (75). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-75-51
Розділ
МАРКЕТИНГ