РОЛЬ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ В АДАПТАЦІЇ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ ДО ДИНАМІЧНИХ ЗМІН РИНКУ
Анотація
В умовах мінливого зовнішнього середовища, технологічного прогресу та посилення процесів глобалізації, суб'єкти підприємництва стикаються з необхідністю постійного вдосконалення власних бізнес-моделей і управлінських підходів. Усе більшої актуальності набуває стратегічне мислення, здатне забезпечити довготривалу конкурентну перевагу. У статті досліджено роль стратегічного управління в адаптації бізнес-моделей електронної комерції до умов цифрової трансформації. Визначено ключові виклики сучасного ринку: технологічний прогрес, зміни у споживчій поведінці, зростання ролі онлайн-комунікацій. Показано, що ефективність традиційних моделей знижується, а інноваційне підприємництво, засноване на цифровізації, гнучкості, Big Data, AI, IoT, соціальній та мобільній комерції, сприяє підвищенню конкурентоспроможності. Наведено підходи до стратегічного планування в умовах багатовимірного цифрового середовища.
Посилання
Баранов О.А. Інтернет речей (IoT): робот зі штучним інтелектом у правовідносинах. Юридична Україна. 2018. № 5-6. С. 75-95.
Брязкало М.М., Юрченко О.Ю. Інституційні чинники цифрової трансформації економіки. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. вид. 5(14). С. 67-72. URL: https://doi.org/10.32782/dees.14-10https://doi.org/10.32782/dees.14-10 (Дата звернення 30.04.2025)
Бутенко Д. С. Електронна комерція як запорука розвитку підприємництва в Україні. Ефективна економіка. 2023. №3. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/29208 (Дата звернення 29.04.2025)
Колешня Я.О. Сучасні цифрові бізнес-моделі: сутність, огляд та особливості. Підприємництво та інновації. 2022. №24. С. 87-91.
.Hliebova A., Zozulia А. The modern models of e-commerce organization: theoretical aspect. Економіка і регіон. 2020. №(1(76). С. 144–150.
McAfee A. and Brynjolfsson E. Machine, platform, crowd: harnessing our digital revolution. New York City: W. W. Norton & Company, 2017, p.416
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. Journal at AIS Electronic Library (AISeL). 2015. vol.16, n.1. Available at: https://www.researchgate.net/publication/37426694_Clarifying_Business_Models_Origins_Present_and_Future_of_the_Concept (Accessed 28 April 2025)
Євдокимова З. Р., Писаренко Н. Л. Особливості функціонування та моделі бізнесу ринку електронної комерції в Україні. Економічний вісник НТУУ «КПІ». 2017. Випуск 14. С. 25–30.
Baranov O.A. (2018) Internet rechei (IoT): robot zi shtuchnym intelektom u pravovidnosynakh [Internet of things (IoT): robot on artificial intelligence as subject of legal relations.]. Yurydychna Ukraina, no № 5-6, рр. 75-95.
Briazkalo, M., and Yurchenko, O. (2024), Instytutsiini chynnyky tsyfrovoi transformatsii ekonomiky [Institutional Factors of the Digital Transformation of the Economy]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, vol. (5 (14), pp. 67–72). Available at: https://doi.org/10.32782/dees.14-10https://doi.org/10.32782/dees.14-10 (Accessed 30 April, 2025)
Butenko D.S. (2023), Elektronna komertsiia yak zaporuka rozvytku pidpryiemnytstva v Ukraini [E-commerce in the context of entrepreneurship development in Ukraine]. Efektyvna ekonomika, vol. 3. Available at: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/29208 (Accessed 29 April, 2025)
Koleshnia, Ya.O. (2022). Suchasni tsyfrovi biznes-modeli: sutnist, ohliad ta osoblyvosti [Modern digital business models: Essence, overview and features]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, vol. (24), pp. 87–91.
Hliebova, A., and Zozulia А. (2020). Suchasni modeli orhanizatsii elektronnoi komertsii: teoretychnyi aspekt [The modern models of e-commerce organization: theoretical aspect]. Ekonomika i rehion, vol. (1(76), pp. 144-150. Available at: https://journals.nupp.edu.ua/eir/article/view/1929 (Accessed 20 April, 2025)
McAfee, A. and Brynjolfsson, E. (2017), Machine, platform, crowd: harnessing our digital revolution, W. W. Norton & Company, New York City, USA
Osterwalder, A. and Pigneur, Y., (2015). Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept”, Journal at AIS Electronic Library (AISeL), vol. 16, n. 1, 2015, available at: https://www.researchgate.net/publication/37426694_Clarifying_Business_Models_Origins_Present_and_Future_of_the_Concept (Accessed 28 April 2025)
Yevdokymova Z. R., Pysarenko N. L. (2017). Osoblyvosti funktsionuvannia ta modeli biznesu rynku elektronnoi komertsii v Ukraini [Features of Functioning and Business Models of the E-Commerce Market in Ukraine]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «KPI», vol. 14, pp. 25–30.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.