ГЕОПРОСТОРОВА ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ТУРИСТИЧНОГО БІЗНЕСУ: МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ТА ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ В УМОВАХ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ

Ключові слова: геопросторова диференціація, туристичний бізнес, геоінформаційні системи, кластерний аналіз, факторний аналіз, сталий розвиток

Анотація

Дослідження зосереджено на методологічних підходах до аналізу геопросторової диференціації туристичного бізнесу в Україні, зокрема застосування методів, що дозволяють кількісно та якісно оцінити територіальну нерівномірність розвитку туризму, враховуючи вплив природних, економічних, інфраструктурних і соціальних чинників. У статті розглянуто теоретичні основи методів, їх алгоритмічну структуру та практичне застосування в умовах глобальних криз, таких як пандемія COVID-19, військові конфлікти та економічна нестабільність. Аналіз підтверджує, що методологічна інтеграція забезпечує точну оцінку просторових диспропорцій і сприяє розробці стратегій сталого розвитку туризму. Запропоновано рекомендації щодо вдосконалення методів і використання ГІС для прогнозування туристичних потоків.

Посилання

Hall C. M., Page S. J. The geography of tourism and recreation: Environment, place and space (5th ed.). London and New York : Routledge, 2020. 458 p.

Gössling S., Scott D., Hall C. M. Pandemics, tourism and global change: A rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism. 2020. 29(1). Pp. 1–20. URL: https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1758708

Christaller W. Die Zentralen Orte in Suddeutschland. Jena : Gustav Fischer, 1933. 331 p.

Методологія туризмознавства: географічні аспекти : монографія / За заг. ред. д.геогр.н. Дудника І.М. Київ, 2023. 374 с.

Сайчук В. С., Ткачук Л. М. Інноваційно-інвестиційна політика як інструмент модернізації туристично-рекреаційного комплексу України: перспективи розвитку кластерів медичного туризму. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Географія. Тернопіль, 2019. № 2 (47). С. 109-115.

Горіна Г. О. Трансформація просторової поляризації світового туристичного ринку. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Ужгород: «Гельветика», 2016. № 7. С. 88-92.

Любіцева О.О., Мальська М.П., Зінько Ю.В. Концептуальні засади географії рекреації і туризму. Географія та туризм. Київ, 2011. №11. С.3-13.

Ткачук Л.М Сутність туризму як багатоаспектного суспільного явища. Вісник Київського національного університету. Географія. Київ. 2017. № 66-67. С. 109-113.

Ткачук Л., Сайчук В., Мадумаров М. Теоретико-методологічні аспекти дослідження та прогнозування геопросторової диференціації туристичних потоків. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка : науковий журнал. Вип. 23. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2025. С. 282-287.

Моца А., Шевчук С., Середа Н. (2022). Перспективи післявоєнного відновлення сфери туризму в Україні. Економіка та суспільство. (41). URL:https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1560.

Hall, C. M., & Page, S. J. (2020). The geography of tourism and recreation: Environment, place and space (5th ed.). Routledge.

Gössling, S., Scott, D., & Hall, C. M. (2020). Pandemics, tourism and global change: A rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 29(1), 1–20. https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1758708

Christaller, W. (1933). Die zentralen Orte in Süddeutschland. Gustav Fischer.

Dudnyk, I. M. (Ed.). (2023). Metodolohiia turyzmoznavstva: Heohrafichni aspekty [Methodology of tourism studies: Geographical aspects]. Kyiv.

Saichuk, V. S., & Tkachuk, L. M. (2019). Innovatsiino-investytsiina polityka yak instrument modernizatsii turystychno-rekreatsiinoho kompleksu Ukrainy: Perspektyvy rozvytku klasteriv medychnoho turyzmu [Innovation and investment policy as a tool for modernizing Ukraine’s tourism and recreation complex: Prospects for the development of medical tourism clusters]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Heohrafiia, (2), 109–115.

Horina H. O. (2016) Transformatsiia prostorovoi poliaryzatsii svitovoho turystychnoho rynku [Transformation of spatial polarization of the world tourist market]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, Vol 7, pp. 88-92.

Liubitseva O. O., Malska M. P. (2011) Kontseptualni zasady heohrafii rekreatsii i turyzmu [Conceptual principles of the geography of recreation and tourism]. Heohrafiia ta turyzm, Vol. 11, pp. 3-14.

Tkachuk L. (2017) Sutnist turyzmu yak bahatoaspektnoho suspilnoho yavyshcha [Tourism as a multidimensional phenomenon]. Visnyk Kyivskogo natsionalnogo universytetu, Geografiya, Vol. 66-67, pp.109-113.

Tkachuk, L., Saichuk, V., & Madumarov, M. (2025). Teoretyko-metodolohichni aspekty doslidzhennia ta prohnozuvannia heoprostorovoi dyferentsiatsii turystychnykh potokiv. [Theoretical and methodological aspects of research and forecasting of geospatial differentiation of tourist flows]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika, (23), 282–287. Odesa: Vydavnychyi dim “Helvetyka”.

Motsa A., Shevchuk S., Sereda N. (2022). Perspektyvy pisliavoiennoho vidnovlennia sfery turyzmu v Ukraini [Prospects of the post-war restoration of tourism in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo. vol. 41. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1560.

Переглядів статті: 4
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-04-28
Як цитувати
Сайчук, В., Ткачук, Л., & Кравчук, В. (2025). ГЕОПРОСТОРОВА ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ТУРИСТИЧНОГО БІЗНЕСУ: МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ТА ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ В УМОВАХ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ . Економіка та суспільство, (74). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-74-68
Розділ
МІЖНАРОДНІ ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ