СИСТЕМНІ ПІДХОДИ ДО УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТИ В СУЧАСНІЙ ВИЩІЙ ШКОЛІ
Анотація
У статті здійснено ґрунтовний аналіз теоретичних і практичних засад управління якістю освіти в сучасних закладах вищої освіти, з акцентом на багатогранність цього процесу. Поняття «якість» розкрито через нормативний, процедурний і ціннісний виміри, що сприяє глибшому розумінню підходів до створення ефективної системи забезпечення якості. Досліджено системний характер управління якістю, який інтегрує організаційні, педагогічні та соціально-економічні компоненти, враховуючи їхній взаємозв’язок. Особливу увагу приділено впливу глобалізаційних процесів, цифрових трансформацій і зростаючих суспільних очікувань на еволюцію освітніх стандартів, механізмів підзвітності та процедур акредитації. У роботі детально розглянуто роль внутрішніх систем забезпечення якості, які є ключовими для підтримки високих стандартів освіти. Підкреслено значущість безперервного професійного розвитку педагогічного персоналу, що сприяє підвищенню компетентностей викладачів і адаптації до сучасних викликів. Окремо акцентовано на необхідності стратегічного узгодження освітніх цілей із запитами ринку праці, що забезпечує підготовку конкурентоспроможних фахівців. Ефективне управління якістю освіти вимагає комплексного, адаптивного підходу, який базується на принципах прийняття рішень, що ґрунтуються на доказах, використанні зворотного зв’язку від стейкхолдерів і системі показників результативності. Якість освіти інтерпретується не лише як відповідність стандартам, а як динамічний процес, що передбачає постійне вдосконалення, критичну рефлексію та швидке реагування на зміни у внутрішньому й зовнішньому середовищі. У підсумку обґрунтовано необхідність формування сталої культури якості у закладах вищої освіти, яка спирається на прозоре управління, активне залучення всіх зацікавлених сторін і впровадження інновацій у викладання та навчання. Така культура забезпечує інституційну конкурентоспроможність і успішну адаптацію до викликів глобалізованого освітнього простору, сприяючи сталому розвитку закладів освіти.
Посилання
Decree of the President of Ukraine “On the National Doctrine of Education Development” (2002). Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine, No. 347/2002. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (accessed May 5, 2025)
Fuchs, E., Van der Hout R. (2004). Teaching the EU to Europeans – How can «old» and «new» Europe be brought together? EUSA Ninth Biennial International Conference «The State of Teaching the European Union: Challenges and Opportunities». Austin, Texas. http://aei.pitt.edu/3298/ (accessed May 5, 2025)
Grechanyk O.Ye., Kirychenko S. V., Shlenova M. H. (2024). Strategic planning of educational organization development. Scientific innovations and advanced technologies, 3 (31), 394-412. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-3(31)-394-412 (accessed May 5, 2025)
Kremen, V. (2008). Encyclopaedia of Education. Kyiv: Yurydychna Litera, 1040 p.
Kremen, V. G. (2015). Problems of the quality of Ukrainian education in the context of modern civilisational changes. Ukrainian Pedagogical Journal, 1, 8-15. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2015_1_4 (accessed May 5, 2025)
Law of Ukraine “On Higher Education” (2014). Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine, No. 1556-VII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (accessed May 5, 2025)
Law of Ukraine “On Scientific and Scientific and Technical Activities” (2015). Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine, No. 848-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text (accessed May 5, 2025)
Lisova, S. V. (2015). The problem of ensuring the quality of higher education from the standpoint of a systematic approach. Professional pedagogical education: systemic research: a monograph. Zhytomyr: Zhytomyr Ivan Franko State University Publishing House, 160-172. http://eprints.zu.edu.ua/id/document/73501 (accessed May 5, 2025)
Pshenychna L. (2014). Teacher’s rating as an indicator of the quality of education. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 1, 368-378. http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2014_1_46 (accessed May 5, 2025)
Realizing the European Higher Education Area : Preamble to Communiqué of the Conference of Ministers Responsible for Higher Education. (2004). European Education, 36(3), 19–27. https://doi.org/10.1080/10564934.2004.11042363 (accessed May 5, 2025)
Semenets-Orlova I. (2019). Systemic change policy in higher education in Ukraine. Grani, 22(8), 47-55. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Grani_2019_22_8_8 (accessed May 5, 2025)
Shanskova T. I. (2019).Modern priorities of quality management of higher education institutions: departmental level. Paradigmatic model of the head of education in the context of European integration processes: Materials of the International Forum of Management Activities (18 - 19 May 2019, Ternopil). Ternopil: KROK, 2019. С. 98-103.
Shlenova, M. (2021). The place of quality culture in accreditation processes in the higher education establishments of Ukraine. Image of the Modern Pedagogue, 1(196), 41-44. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-1(196)-41-44 (accessed May 5, 2025)
Sysoieva S. O., Sokolova I. V. (2016). Theory and Practice of Higher Education: a textbook. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University, 338 p.
Terovanesov, M. R. (2014). The system of higher education quality management. Economic analysis, 18(1), 93-98. https://www.econa.org.ua/index.php/econa/article/download/672/401 (accessed May 5, 2025)
Viktorov, V. G. (2004). Attestation and accreditation of educational institutions in the quality management system. Multiversum. Philosophical almanac, 43, 23.
Volkov, O. I. (2006). Quality systems of higher education institutions: theory and practice. Kyiv: Naukova Dumka, 301 p.
Про Національну доктрину розвитку освіти. Указ Президента України від 17.04.2002 р. № 347/2002. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (дата звернення: 05.05.2025)
Fuchs E., Van der Hout R. Teaching the EU to Europeans - How can «old» and «new» Europe be brought together? EUSA Ninth Biennial International Conference «The State of Teaching the European Union: Challenges and Opportunities». March 31 – April 2, 2005, Austin, Texas. URL: http://aei.pitt.edu/3298/ (дата звернення: 05.05.2025)
Гречаник О. Є., Кіриченко С. В., Шленьова М. Г. Стратегічне планування розвитку освітньої організації. «Наукові інновації та передові технології». Серія «Управління та адміністрування». 2024. № 3(31) С. 394-412. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-3(31)-394-412 (дата звернення: 05.05.2025)
Кремень В. Енциклопедія освіти. Київ: Юридична література, 2008. 1040 c.
Кремень В. Г. Проблеми якості української освіти в контексті сучасних цивілізаційних змін. Український педагогічний журнал. 2015. № 1. С. 8-15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2015_1_4 (дата звернення: 05.05.2025)
Про вищу освіту Закон України від 01.07.2014 р. № 1556–VII. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 05.05.2025)
Про наукову та науково-технічну діяльність: Закон України від 26.11.2015 р. № 848–VIII. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text (дата звернення: 05.05.2025)
Лісова С. В. Проблема забезпечення якості вищої освіти з позицій системного підходу. Професійно педагогічна освіта: системні дослідження: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. С. 160–172.
Пшенична Л. В. Рейтинг викладача як індикатор якості освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 1. С. 368-378. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2014_1_46 (дата звернення: 05.05.2025)
Realizing the European Higher Education Area: Preamble to Communiqué of the Conference of Ministers Responsible for Higher Education. (2004). European Education, 36(3), 19–27. https://doi.org/10.1080/10564934.2004.11042363 (дата звернення: 05.05.2025)
Семенець-Орлова І. Політика системних змін у сфері вищої освіти в Україні. Грані. 2019. Т. 22, № 8. С. 47-55. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Grani_2019_22_8_8 (дата звернення: 05.05.2025)
Шанскова Т. І. Сучасні пріоритети управління якістю освіти закладів вищої освіти: кафедральний рівень. Парадигмальна модель керівника сфери освіти у контексті євроінтеграційних процесів: Матеріали міжнародного форуму управлінської діяльності (18 – 19 травня 2019 р. м. Тернопіль). Тернопіль: КРОК, 2019. С. 98-103.
Шленьова М. Місце «культури якості» в акредитаційних процесах освітніх програм ЗВО України // Імідж сучасного педагога. – № 1 (196), 2021. – С.41-44. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-1(196)-41-44 (дата звернення: 05.05.2025)
Сисоєва С. О., Соколова І. В. Теорія і практика вищої освіти: навч. посібник. Київ: КУ ім. Бориса Грінченка, 2016. 338 с.
Терованесов М. Система управління якістю вищої освіти. Економічний аналіз. 2014. 18, № 1. С. 93– 98. URL: https://www.econa.org.ua/index.php/econa/article/download/672/401 (дата звернення: 05.05.2025)
Вікторов, В. Г. Атестація і акредитація закладів освіти в системі управління якістю. Мультиверсум. Філософський альманах. 2004. № 43. C. 23.
Волков, О. І. Системи якості вищих навчальних закладів: теорія і практика. Київ: Наукова думка. 2006. 301 c.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.