РОЗВИТОК КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ ЯК ДРАЙВЕРА ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ В ЦИФРОВУ ЕПОХУ: МІЖНАРОДНІ ПОЛІТИКИ ПІДТРИМКИ ТА МЕХАНІЗМИ ФІНАНСУВАННЯ
Анотація
Розвиток креативних індустрій набуває все більшого значення в контексті прискорення цифрової трансформації та глобального переходу до інноваційної економіки. Це дослідження має на меті дослідити потенціал креативних індустрій як ключового рушія економічного зростання, зосередивши увагу на міжнародних стратегіях політичної підтримки та механізмах фінансування. Актуальність теми полягає у зростаючому визнанні креативної економіки як джерела доданої вартості, зайнятості та культурного розмаїття, особливо в країнах, що переживають системні зміни та модернізацію. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні порівняльного аналізу, синтезу та систематизації інструментів політики, що використовуються в різних країнах для стимулювання креативного сектору. У дослідженні застосовано якісний підхід для виявлення закономірностей ефективної підтримки, оцінки інституційних структур та вивчення кращих практик фінансування та просування креативних індустрій в умовах цифровізації. В результаті дослідження було розроблено комплексну концепцію, яка дозволяє зрозуміти структурні та фінансові умови, що забезпечують стале зростання креативної економіки. Вона визначає ключові інструменти, які сприяють створенню сприятливого для інновацій середовища, такі як податкові стимули, гранти, державно-приватне партнерство, освітня інтеграція та формування креативних екосистем. Дослідження підкреслює важливість узгодженості політики, співпраці зацікавлених сторін та адаптивного управління для підвищення конкурентоспроможності креативних секторів. Практична цінність статті полягає в тому, що вона може бути корисною для політиків, бізнес-лідерів та освітніх установ, які прагнуть сприяти розвитку креативного підприємництва та інтегрувати культурне виробництво в національні та регіональні стратегії розвитку. Запропоновані рекомендації можуть слугувати основою для розробки ефективної національної політики та планів дій, які сприятимуть розвитку креативності, підтримуватимуть інновації та сприятимуть довгостроковій економічній стійкості.
Посилання
Dulska I. (2024). Rol tsyfrovizatsii kreatyvnykh industrii u voiennyi chas i v period povoiennoho vidnovlennia Ukrainy [The role of creative industries digitization in wartime and during postwar recovery of Ukraine]. Ekonomika Ukrainy – Economy of Ukraine, no 7(752), pp. 70–93. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.07.070 (in Ukrainian)
Kichurchak M. (2023). Vplyv sektoru informatsii ta komunikatsii na prostorovyi rozvytok i post-voiennu vidbudovu kreatyvnykh industrii v ekonomitsi Ukrainy [Impact of the information and communication sector on spatial development and post-war recovery of creative industries in Ukraine's economy]. Ekonomichnyi forum – Economic Forum. Vol. 13(3). pp. 12–21. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2023-3-2 (in Ukrainian)
Pavliuk S. (2023). The role of creative industries in local economic development. Ukrainian Black Sea Region Agrarian Science. Vol. 27. No 1. pp. 74 -84. DOI: https://doi.org/10.56407/bs.agrarian/1.2023.74
Khlystova О., Kalyuzhnova І. (2023). The impact of the creative industries and digitalization on regional resilience and productive entrepreneurship. The Journal of Technology Transfer. Vol. 48. pp. 1654–1695. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-023-10020-2
Kovtun B. E., Kravchenko S. A., Kryzhanivskyi T. Ya., Mychka M. B., Skakun D. Yu., Stakhiv I. A. (2024). Ekonomichna polityka pidtrymky tsyfrovoi transformatsii [Economic policy of supporting digital transformation]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava – Scientific Notes of Lviv University of Business and Law. Vol. 41. pp. 302–308. Available at: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/1285 (accessed: 12.04.2025). (in Ukrainian)
Malysh N. A. (2020). Polityka rozvytku kulturnykh ta kreatyvnykh industrii: ohliad prohram YeS [Policy for the development of cultural and creative industries: an overview of EU programs]. Formuvannia efektyvnykh mekhanizmiv derzhavnoho upravlinnia ta menedzhmentu v umovakh suchasnoi ekonomiky: teoriia i praktyka : materialy VIII Mizhnarodnoi zaochnoi naukovo-praktychnoi konferentsii November 27, 2020. Zaporizhzhia : Klasychnyi pryvatnyi universytet. pp. 490–492. (in Ukrainian)
Chala V., Rybina K. (2019). Stratehiii stymuliuvannia eksportu produktsii kreatyvnykh industrii v krainakh YeS [Strategies for promoting the export of creative industries to EU countries]. Ekonomichnyi prostir – Economic space. № 147. pp. 64–75. DOI: https://doi.org/10.30838/P.ES.2224.040719.64.548 (in Ukrainian)
UNESCO. Reshaping Policies for Creativity: addressing culture as a global public good. UNESCO. Paris. 2022a. URL: https://www.unesco.org/reports/reshaping-creativity/2022/en (accessed: 10.04.2025).
UK Government. Creative Industries Mapping Document. 1998. URL: https://www.gov.uk/government/publications/ creative-industries-mapping-documents-1998 (accessed: 13.04.2025).
UNCTAD. (2024). Creative Economy Outlook 2024. Available at: https://unctad.org/publication/creative-economy-outlook-2024 (accessed: 10.04.2025).
Nikolaieva, O., Onopriienko, A., Taran, S., Sholomyts'kyj, Yu., Yavors'kyj, P. (2021). Creative industries: impact on the development of Ukraine's economy [Kreatyvni industrii: vplyv na rozvytok ekonomiky Ukrainy] Tsentr analizu mizhnarodnoi torhivli Trade+ pry Kyivs'kij shkoli ekonomiky u partnerstvi z Kimoniks Interneshnl Ink. na zamovlennia Ministerstva kul'tury ta informatsijnoi polityky Ukrainy. Ukraine. Available at: https://kse.ua/wp-content/uploads/2021/04/KSE-Trade-Kreativni-industriyi-Zvit.pdf?utm_source=chatgpt.com
Ukrainskyi fond startapiv [USF – Ukrainian Startup Fund]. Stan suchasnoi kreatyvnoi ekonomiky i kreatyvnykh industrii [The state of the modern creative economy and creative industries.]. URL: https://usf.com.ua/stan-suchasnoi-kreativnoi-ekonomiki-i-kreativnih-industrij/ (accessed: 13.04.2025).
UK Government. Creative industry tax reliefs. 2023. URL: https://www.gov.uk/guidance/corporation-tax-creative-industry-tax-reliefs (accessed: 14.04.2025)
CNC – Centre national du cinéma et de l'image animée. URL: https://www.cnc.fr (accessed: 14.04.2025).
KOCCA – Korea Creative Content Agency. URL: https://www.kocca.kr (accessed: 14.04.2025).
Government of Canada. Creative Export Canada. 2022. URL: https://www.canada.ca/en/canadian-heritage/services/funding/creative-export-canada.html (accessed: 14.04.2025).
European Commission. Creative Europe. 2021. URL: https://culture.ec.europa.eu/creative-europe (accessed: 14.04.2025).
Department of Infrastructure, Transport, Regional Development, Communications and the Arts (Australia). Revive: a National Cultural Policy. 2023. URL: https://www.arts.gov.au/what-we-do/creative-australia/revive-national-cultural-policy (accessed: 14.04.2025).
DutchCulture – Centre for International Cooperation. Cultural Policy of the Netherlands. 2021. URL: https://dutchculture.nl/en/policy (accessed: 14.04.2025).
Aalto University. Aalto Design Factory. URL: https://designfactory.aalto.fi (accessed: 14.04.2025).
Economic Development Board Singapore. Media and Entertainment Sector. URL: https://www.edb.gov.sg/en/our-industries/media-and-entertainment.html (accessed: 14.04.2025).
Kultur- und Kreativpilot*innen Deutschland. URL: https://kultur-kreativpiloten.de (accessed: 14.04.2025).
Дульська I. В. Роль цифровізації креативних індустрій у воєнний час і в період повоєнного відновлення України. Економіка України. 2024. № 7(752). С. 70–93. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.07.070
Кічурчак М. Вплив сектору інформації та комунікації на просторовий розвиток і пост-воєнну відбудову креативних індустрій в економіці України. Економічний форум. 2023. Вип. 13(3). С. 12–21. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2023-3-2
Pavliuk S. The role of creative industries in local economic development. Ukrainian Black Sea Region Agrarian Science. 2023. Vol. 27. № 1. P. 74–84. DOI: https://doi.org/10.56407/bs.agrarian/1.2023.74
Khlystova О., Kalyuzhnova І. The impact of the creative industries and digitalization on regional resilience and productive entrepreneurship. The Journal of Technology Transfer. 2023. Vol. 48. P. 1654–1695. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-023-10020-2
Ковтун Б. Е., Кравченко С. А., Крижанівський Т. Я., Мичка М. Б., Скакун Д. Ю., Стахів І. А. Економічна політика підтримки цифрової трансформації. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2024. Вип. 41. С. 302–308. URL: https://nzlubp.org.ua/index.php/ journal/article/view/1285 (дата звернення: 12.04.2025).
Малиш Н. А. Політика розвитку культурних та креативних індустрій: огляд програм ЄС. Формування ефективних механізмів державного управління та менеджменту в умовах сучасної економіки: теорія і практика : матеріали VІІІ Міжнародної заочної науково-практичної конференції 27 листопада 2020 р. Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2020. С. 490-492.
Чала В. С., Рибіна К. В. Стратегіїї стимулювання експорту продукції креативних індустрій в країнах ЄС. Економічний простір. 2019. № 147. C. 64-75. DOI: https://doi.org/10.30838/P.ES.2224.040719.64.548
UNESCO. Reshaping Policies for Creativity: Addressing culture as a global public good. UNESCO. Paris. 2022a. URL: https://www.unesco.org/reports/reshaping-creativity/2022/en (date of access: 10.04.2025).
Creative Industries Mapping Document. 1998. UK Government: website. URL: https://www.gov.uk/government/publications/ creative-industries-mapping-documents-1998 (date of access: 13.04.2025).
UNCTAD. Creative Economy Outlook 2024. 2024. URL: https://unctad.org/publication/creative-economy-outlook-2024 (date of access: 10.04.2025).
Креативні індустрії: вплив на розвиток економіки України / авт. кол. : О. Ніколаєва, А. Онопрієнко, С. Таран, Ю. Шоломицький, П. Яворський. Центр аналізу міжнародної торгівлі Trade+ при Київській школі економіки у партнерстві з Кімонікс Інтернешнл Інк. на замовлення Міністерства культури та інформаційної політики України. 2021. 111 с. URL: https://kse.ua/wp-content/uploads/2021/04/KSE-Trade-Kreativni-industriyi-Zvit.pdf?utm_source=chatgpt.com
Стан сучасної креативної економіки і креативних індустрій. УФС – Український фонд стартапів: вебсайт. URL: https://usf.com.ua/stan-suchasnoi-kreativnoi-ekonomiki-i-kreativnih-industrij/ (дата звернення: 13.04.2025).
Creative industry tax reliefs. 2023. UK Government: website. URL: https://www.gov.uk/guidance/corporation-tax-creative-industry-tax-reliefs (date of access: 14.04.2025)
CNC – Centre national du cinéma et de l'image animée. URL: https://www.cnc.fr (date of access: 14.04.2025).
KOCCA – Korea Creative Content Agency. URL: https://www.kocca.kr (date of access: 14.04.2025).
Creative Export Canada. 2022. Government of Canada: website. URL: https://www.canada.ca/en/canadian-heritage/services/funding/creative-export-canada.html (date of access: 14.04.2025).
Creative Europe. 2021. European Commission: website. URL: https://culture.ec.europa.eu/creative-europe (date of access: 14.04.2025).
Revive: a National Cultural Policy. 2023. Department of Infrastructure, Transport, Regional Development, Communications and the Arts (Australia): website. URL: https://www.arts.gov.au/what-we-do/creative-australia/revive-national-cultural-policy (date of access: 12.04.2025).
Cultural Policy of the Netherlands. 2021. DutchCulture – Centre for International Cooperation: website. URL: https://dutchculture.nl/en/policy (date of access: 14.04.2025).
Aalto Design Factory. Aalto University: website. URL: https://designfactory.aalto.fi (date of access: 14.04.2025).
Media and Entertainment Sector. Economic Development Board Singapore: website. URL: https://www.edb.gov.sg/en/our-industries/media-and-entertainment.html (date of access: 14.04.2025).
Kultur- und Kreativpilot*innen Deutschland. URL: https://kultur-kreativpiloten.de (date of access: 14.04.2025).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.