ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ФІНАНСУВАННЯ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: УРОКИ ДЛЯ УКРАЇНИ
Анотація
В статті розглядаються актуальні питання фінансування дошкільної освіти. Акцентовано, що інвестиції в дошкільну освіту дають можливість досягти різноманітних позитивних ефектів у соціальній та економічній сферах. Систематизовано праці провідних закордонних та вітчизняних вчених, присвячені питанням фінансового забезпечення дошкільної освіти. Виділено ключові моделі фінансування дошкільної освіти, які використовуються в різних країнах світу. Детерміновано переваги та недоліки кожної із існуючих моделей фінансування дошкільної освіти. Проведена оцінка можливостей запровадження зарубіжних моделей фінансування дошкільної освіти в Україні з врахуванням актуального стану справ у цій сфері. Зроблено висновок, що елементи будь-якої зарубіжної моделі мають бути іманентні до розвитку фінансового господарства нашої держави, а їх імплементація має здійснюватися з врахуванням інтересів ключових учасників освітнього процесу.
Посилання
Education at a Glance 2021: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, 2021. URL.: https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en (дата звернення 1.03.2025).
Козак Л. Сучасна дошкільна освіта: європейський досвід розвитку. Освітологічний дискурс. 2017. № 3-4. С. 235-251.
Лопушинський І., Ковнір О. Європейський та світовий досвід реформування освіти в процесі децентралізації влади. Педагогічний альманах. 2017. Вип. 33. С. 230-237.
Кульчицька Н. Зарубіжний досвід фінансового забезпечення муніципальної освіти та можливості його адаптації до вітчизняних реалій. Вісник Економіки, 2021. № 3. С. 69-85.
Децентралізація влади на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив. Матеріали інформаційного семінару. Український інститут міжнародної політики. 2015. 21 с.
Лохвицька Л. Дослідницький компонент у професійній підготовці здобувачів зі спеціальності 012 Дошкільна освіта: сучасні тенденції. Preschool Education: Global Trends. 2023. №3. С. 107-129.
Соловей Ю. Зарубіжний досвід управління системою дошкільної освіти. Освітні обрії. 2019. № 2. С. 49–54.
Новіков В. М. Пріоритети якісного розвитку дошкільної освіти. Демографія та соціальна економіка. 2022. № 1. С. 142-160.
OECD. Starting Strong: Early Childhood Education and Care, Starting Strong, OECD Publishing, Paris, 2001. URL.: https://doi.org/10.1787/9789264192829-en (дата звернення 1.03.2025).
The State of the World’s Children 2021: On My Mind – Promoting, protecting and caring for children’s mental health. UNICEF. New York, October 2021. URL.: https://www.unicef.org/media/114636/file/SOWC-2021-full-report-English.pdf (дата звернення 1.03.2025).
Heckman J. Skill Formation and the Economics of Investing in Disadvantaged Children. Science. 2006. №312. Pp. 1900–1902.
Застрожнікова І. Менеджмент освітніх мереж ОТГ в умовах децентралізації влади в Україні. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління. 2019. №4. С. 150-157.
OECD (2021) Education at a Glance 2021. OECD Publishing, Paris. Available at: https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en (accessed March 01, 2025).
Kozak V. (2017) Suchasna doshkilna osvita: yevropeiskyi dosvid rozvytku [Modern preschool education: European development experience]. Osvitolohichnyi dyskurs, vol. 3-4, pp. 235-251.
Lopushynskyi I., Kovnir O. (2017) Yevropeiskyi ta svitovyi dosvid reformuvannia osvity v protsesi detsentralizatsii vlady [European and world experience of reforming education in the process of decentralization of power]. Pedahohichnyi almanakh, vol. 33, pp. 230-237.
Kulchytska N. (2021) Zarubizhnyi dosvid finansovoho zabezpechennia munitsypalnoi osvity ta mozhlyvosti yoho adaptatsii do vitchyznianykh realii [Foreign experience of financial support of municipal education and the possibility of its adaptation to domestic realities]. Visnyk Ekonomiky, vol. 3, pp. 69-85.
Ukrainskyi instytut mizhnarodnoi polityky (2015) Detsentralizatsiia vlady na osnovi krashchykh inozemnykh praktyk ta ukrainskykh zakonodavchykh initsiatyv [Decentralization of power based on best foreign practices and Ukrainian legislative initiatives]. 21 p.
Lokhvytska L. (2023) Doslidnytskyi komponent u profesiinii pidhotovtsi zdobuvachiv zi spetsialnosti 012 Doshkilna osvita: suchasni tendentsii [The research component in the professional training of applicants from the specialty 012 Preschool education: modern trends]. Preschool Education: Global Trends, vol. 3, pp. 107-129.
Solovei Yu. (2019) Zarubizhnyi dosvid upravlinnia systemoiu doshkilnoi osvity [Foreign experience of managing the preschool education system]. Osvitni obrii, vol. 2, pp. 49–54
Novikov, V. M. (2022). Priorytety yakisnogo rozvytku doshkilnoyi osvity [Priorities for the Quality Development of Preschool Education]. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika, vol. 1, pp. 142-160.
OECD (2001) Starting Strong: Early Childhood Education and Care, Starting Strong, OECD Publishing, Paris. Available at: https://doi.org/10.1787/9789264192829-en (accessed March 01, 2025).
UNICEF (2021) The State of the World’s Children 2021: On My Mind – Promoting, protecting and caring for children’s mental health. New York. Available at: https://www.unicef.org/media/114636/file/SOWC-2021-full-report-English.pdf (accessed March 01, 2025).
Heckman J. (2006) Skill Formation and the Economics of Investing in Disadvantaged Children. Science, vol. 312. pp. 1900–1902.
Zastrozhnikova I.(2019) Menedzhment osvitnikh merezh OTH v umovakh detsentralizatsii vlady v Ukraini [Management of educational networks of UTC in the context of decentralization of power in Ukraine]. Ekspert: paradyhmy yurydychnykh nauk i derzhavnoho upravlinnia, vol 4, pp. 150-157.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.