ТИПОЛОГІЯ УЧАСНИКІВ РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ І МОДЕЛІ ПОВЕДІНКИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПОВЕДІНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ
Анотація
Упродовж кількох останніх десятиліть дослідники використовували економічну науку, щоб зрозуміти низку проблем на ринку освіти. Одним із сучасних напрямів економічної теорії є поведінкова економіка, яка включає психологічні знання про людську поведінку для вдосконалення та розширення економічних моделей прийняття рішень. Ринок освітніх послуг (РОП) у сучасній економічній науці зазнає надзвичайно динамічних змін, які пов’язані з чинниками глобального, національного, регіонального та локального характеру впливу. Водночас завдання науки полягає у виокремленні найсуттєвіших характеристик досліджуваного об’єкту у певний актуальний проміжок часу з урахуванням ретроспективного аналізу цих характеристик у взаємозв’язку з минулим та очікуваннями, прогнозами й стратегіями майбутнього. Метою статті є визначення сутності ринку освітніх послуг, типологія його учасників, функцій та чинників прийняття рішень з позицій поведінкової економіки. Автор використовує методи емпіричного дослідження: спостереження, порівняння, абстрагування, аналіз і синтез. За результатами дослідження запропоновано визначення ринку освітніх послуг як сукупності відносин між виробниками і споживачами освітніх послуг, регуляторами та іншими учасниками, поведінка яких визначається умовами ринкової економіки, державним регулюванням, соціокультурними, психологічними та іншими чинниками. Виокремлено чотири основні групи учасників: споживачі, виробники, регулятори та інші учасники ринку освітніх послуг, кожна з яких має свої чинники прийняття рішень. Описано основні психологічні та соціальні фактори, що впливають на поведінку людей, зокрема евристики, когнітивні упередження, емоції, а також вплив соціальних норм. Підкреслюється необхідність реформування вищої освіти в Україні, з урахуванням динамічних змін у суспільстві та технологіях, для підвищення її ефективності та відповідності потребам ринку праці.
Посилання
Малюкіна А. О. Обґрунтування особливостей ринку освітніх послуг. Технологічний аудит і резерви виробництва. 2014. № 4(2). С. 36-39.
Горський, В. С. Сучасні системи вищої освіти: порівняння для України / В. С. Горський, Г. К. Немиря, В. А. Погребняк. Київ: КМ Академія, 2009. C. 290.
Патора Р. Ринок освіти в системі кадрового забезпечення стратегічного розвитку країни / Національний університет Львівська політехніка. – Л.: Видавництво Національного університету Львівська політехніка, 2002. C. 336
Оболенська, Т. Є. Маркетинг у сфері освітніх послуг: дис. док. економ. наук: 08.06.02 / Т. Є. Оболенська. Харків. 2002. C. 346
Гринькевич О.С. Управління конкурентоспроможністю вищої освіти в Україні: інституційний аналіз і моніторинг: монографія. ЛНУ ім. Івана Франка. Львів. 2018. C. 461
Thaler, R. (2017) Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. (Ukrainian translation by Olha Zakharchenko). Kyiv: Nash Format
Kahneman, D., & Tversky, A. (1982) Psykholohiya vpodoban [The Psychology of Preferences]. Scientific-Popular Journal, 246, p.p.160-173.
Садова У., Степура Т., Корицька О. Розвиток інститутів освіти і виклики цифрової економіки. Вісник Львівського університету. Серія економічна. 2021. Випуск 61. С. 254–267.
Михайлишина Д., Телетьон А. Як сприяти співпраці університетів і бізнесу? Аналітична записка. Центр економічної освіти. 2020. URL: https://ces.org.ua/how-to-facilitate-university-business-collaboration-in-ukraine/ (дата звернення: 14.12.2024)
Куценко В.І. Вища і післядипломна освіта в ринкових умовах / За наук. ред. д.е.н., проф., чл. - кор. НАН України. – К.: РВПС України НАН України. 2019.
Гринькевич О., Бойко А. Про комунікації освіти та бізнесу у створенні інноваційних цифрових продуктів і сервісів. Вісник Львівського університету. Серія економічна. Вип. 62. 2022. С. 124-148. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ves.2022.62.0.6210
Alex Rees-Jones and Ran Shorrer (2023) Behavioral Economics in Education Market Design: A Forward-Looking Review. Journal of Political Economy Microeconomics, vol 1:3, 557-613
Malyukina, A. O. (2014) Obgruntuvannya osoblyvostei rynku osvitnikh posluh [Justification of the Features of the Educational Services Market]. Tekhnolohichnyi audyt i rezervy vyrobnytstva, vol. 4(2), p.p.36-39.
Horskyi, V. S., Nemyria, H. K., & Pohrebnyak, V. A. (2009) Suchasni systemy vyshchoi osvity: porivnyannya dlya Ukrainy [Modern Systems of Higher Education: Comparisons for Ukraine]. Kyiv: KM Akademiya, p. 290
Patora, R. (2002) Rynok osvity v systemi kadrovoho zabezpechennya stratehichnoho rozvytku krainy [The Education Market in the System of Human Resources Support for the Strategic Development of the Country]. Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic National University, p. 336
Obolenska, T. Ye. (2002) Marketynh u sferi osvitnikh posluh [Marketing in the Field of Educational Services]: Doctoral Dissertation in Economics, 08.06.02. Kharkiv, p. 346
Hrynkevych, O. S. (2018) Upravlinnya konkurentospromozhnistyu vyshchoi osvity v Ukraini: instytutsiinyi analiz i monitorynh [Management of the Competitiveness of Higher Education in Ukraine: Institutional Analysis and Monitoring]: Monograph. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv, 461 p.
Thaler, R. (2017) Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. (Ukrainian translation by Olha Zakharchenko). Kyiv: Nash Format
Kahneman, D., & Tversky, A. (1982) Psykholohiya vpodoban [The Psychology of Preferences]. Scientific-Popular Journal, 246, p.p.160-173.
Sadova, U., Stepura, T., & Korytska, O. (2021) Rozvytok instytutiv osvity i vyklyky tsyfrovoi ekonomiky [The Development of Education Institutions and Challenges of the Digital Economy]. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriya Ekonomichna, vol. 61, pp. 254–267.
Mykhailyshyna, D., & Teleton, A. (2020) Yak spryyaty spivpratsi universytetiv i biznesu? [How to Facilitate Collaboration Between Universities and Businesses?]. Analytical Note. Center for Economic Education,. Available at: https://ces.org.ua/how-to-facilitate-university-business-collaboration-in-ukraine/ (accessed October 29, 2024)
Kutsenko, V. I. (2019) Vyshcha i pislyadyplomna osvita v rynkovykh umovakh [Higher and Postgraduate Education in Market Conditions]. Edited by Doctor of Economic Sciences, Professor, Corresponding Member of NAS of Ukraine. Kyiv: RVPS of Ukraine NAS of Ukraine. p. 224
Grinkevych O., Boiko A. (2022) Pro komunikatsii osvity ta biznesu u stvorenni innovatsiinykh tsyfrovykh produktiv i servisi [Communications Between Education and Business Institutions in the Development of Innovative Digital Products and Services]. Visnyk of Lviv University. Economic Series. vol. 62. pp. 124–148. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ves.2022.62.0.6210
Alex Rees-Jones and Ran Shorrer (2023) Behavioral Economics in Education Market Design: A Forward-Looking Review. Journal of Political Economy Microeconomics, vol 1:3, 557-613

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.