ТИПОЛОГІЯ УЧАСНИКІВ РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ І МОДЕЛІ ПОВЕДІНКИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПОВЕДІНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ

Ключові слова: ринок освітніх послуг, поведінкова економіка, моделі поведінки учасників ринку освітніх послуг, чинники прийняття рішень

Анотація

Упродовж кількох останніх десятиліть дослідники використовували економічну науку, щоб зрозуміти низку проблем на ринку освіти. Одним із сучасних напрямів економічної теорії є поведінкова економіка, яка включає психологічні знання про людську поведінку для вдосконалення та розширення економічних моделей прийняття рішень. Ринок освітніх послуг (РОП) у сучасній економічній науці зазнає надзвичайно динамічних змін, які пов’язані з чинниками глобального, національного, регіонального та локального характеру впливу. Водночас завдання науки полягає у виокремленні найсуттєвіших характеристик досліджуваного об’єкту у певний актуальний проміжок часу з урахуванням ретроспективного аналізу цих характеристик у взаємозв’язку з минулим та очікуваннями, прогнозами й стратегіями майбутнього. Метою статті є визначення сутності ринку освітніх послуг, типологія його учасників, функцій та чинників прийняття рішень з позицій поведінкової економіки. Автор використовує методи емпіричного дослідження: спостереження, порівняння, абстрагування, аналіз і синтез. За результатами дослідження запропоновано визначення ринку освітніх послуг як сукупності відносин між виробниками і споживачами освітніх послуг, регуляторами та іншими учасниками, поведінка яких визначається умовами ринкової економіки, державним регулюванням, соціокультурними, психологічними та іншими чинниками. Виокремлено чотири основні групи учасників: споживачі, виробники, регулятори та інші учасники ринку освітніх послуг, кожна з яких має свої чинники прийняття рішень. Описано основні психологічні та соціальні фактори, що впливають на поведінку людей, зокрема евристики, когнітивні упередження, емоції, а також вплив соціальних норм. Підкреслюється необхідність реформування вищої освіти в Україні, з урахуванням динамічних змін у суспільстві та технологіях, для підвищення її ефективності та відповідності потребам ринку праці.

Посилання

Малюкіна А. О. Обґрунтування особливостей ринку освітніх послуг. Технологічний аудит і резерви виробництва. 2014. № 4(2). С. 36-39.

Горський, В. С. Сучасні системи вищої освіти: порівняння для України / В. С. Горський, Г. К. Немиря, В. А. Погребняк. Київ: КМ Академія, 2009. C. 290.

Патора Р. Ринок освіти в системі кадрового забезпечення стратегічного розвитку країни / Національний університет Львівська політехніка. – Л.: Видавництво Національного університету Львівська політехніка, 2002. C. 336

Оболенська, Т. Є. Маркетинг у сфері освітніх послуг: дис. док. економ. наук: 08.06.02 / Т. Є. Оболенська. Харків. 2002. C. 346

Гринькевич О.С. Управління конкурентоспроможністю вищої освіти в Україні: інституційний аналіз і моніторинг: монографія. ЛНУ ім. Івана Франка. Львів. 2018. C. 461

Thaler, R. (2017) Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. (Ukrainian translation by Olha Zakharchenko). Kyiv: Nash Format

Kahneman, D., & Tversky, A. (1982) Psykholohiya vpodoban [The Psychology of Preferences]. Scientific-Popular Journal, 246, p.p.160-173.

Садова У., Степура Т., Корицька О. Розвиток інститутів освіти і виклики цифрової економіки. Вісник Львівського університету. Серія економічна. 2021. Випуск 61. С. 254–267.

Михайлишина Д., Телетьон А. Як сприяти співпраці університетів і бізнесу? Аналітична записка. Центр економічної освіти. 2020. URL: https://ces.org.ua/how-to-facilitate-university-business-collaboration-in-ukraine/ (дата звернення: 14.12.2024)

Куценко В.І. Вища і післядипломна освіта в ринкових умовах / За наук. ред. д.е.н., проф., чл. - кор. НАН України. – К.: РВПС України НАН України. 2019.

Гринькевич О., Бойко А. Про комунікації освіти та бізнесу у створенні інноваційних цифрових продуктів і сервісів. Вісник Львівського університету. Серія економічна. Вип. 62. 2022. С. 124-148. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ves.2022.62.0.6210

Alex Rees-Jones and Ran Shorrer (2023) Behavioral Economics in Education Market Design: A Forward-Looking Review. Journal of Political Economy Microeconomics, vol 1:3, 557-613

Malyukina, A. O. (2014) Obgruntuvannya osoblyvostei rynku osvitnikh posluh [Justification of the Features of the Educational Services Market]. Tekhnolohichnyi audyt i rezervy vyrobnytstva, vol. 4(2), p.p.36-39.

Horskyi, V. S., Nemyria, H. K., & Pohrebnyak, V. A. (2009) Suchasni systemy vyshchoi osvity: porivnyannya dlya Ukrainy [Modern Systems of Higher Education: Comparisons for Ukraine]. Kyiv: KM Akademiya, p. 290

Patora, R. (2002) Rynok osvity v systemi kadrovoho zabezpechennya stratehichnoho rozvytku krainy [The Education Market in the System of Human Resources Support for the Strategic Development of the Country]. Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic National University, p. 336

Obolenska, T. Ye. (2002) Marketynh u sferi osvitnikh posluh [Marketing in the Field of Educational Services]: Doctoral Dissertation in Economics, 08.06.02. Kharkiv, p. 346

Hrynkevych, O. S. (2018) Upravlinnya konkurentospromozhnistyu vyshchoi osvity v Ukraini: instytutsiinyi analiz i monitorynh [Management of the Competitiveness of Higher Education in Ukraine: Institutional Analysis and Monitoring]: Monograph. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv, 461 p.

Thaler, R. (2017) Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. (Ukrainian translation by Olha Zakharchenko). Kyiv: Nash Format

Kahneman, D., & Tversky, A. (1982) Psykholohiya vpodoban [The Psychology of Preferences]. Scientific-Popular Journal, 246, p.p.160-173.

Sadova, U., Stepura, T., & Korytska, O. (2021) Rozvytok instytutiv osvity i vyklyky tsyfrovoi ekonomiky [The Development of Education Institutions and Challenges of the Digital Economy]. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriya Ekonomichna, vol. 61, pp. 254–267.

Mykhailyshyna, D., & Teleton, A. (2020) Yak spryyaty spivpratsi universytetiv i biznesu? [How to Facilitate Collaboration Between Universities and Businesses?]. Analytical Note. Center for Economic Education,. Available at: https://ces.org.ua/how-to-facilitate-university-business-collaboration-in-ukraine/ (accessed October 29, 2024)

Kutsenko, V. I. (2019) Vyshcha i pislyadyplomna osvita v rynkovykh umovakh [Higher and Postgraduate Education in Market Conditions]. Edited by Doctor of Economic Sciences, Professor, Corresponding Member of NAS of Ukraine. Kyiv: RVPS of Ukraine NAS of Ukraine. p. 224

Grinkevych O., Boiko A. (2022) Pro komunikatsii osvity ta biznesu u stvorenni innovatsiinykh tsyfrovykh produktiv i servisi [Communications Between Education and Business Institutions in the Development of Innovative Digital Products and Services]. Visnyk of Lviv University. Economic Series. vol. 62. pp. 124–148. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ves.2022.62.0.6210

Alex Rees-Jones and Ran Shorrer (2023) Behavioral Economics in Education Market Design: A Forward-Looking Review. Journal of Political Economy Microeconomics, vol 1:3, 557-613

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2024-11-25
Як цитувати
Бойко, А. (2024). ТИПОЛОГІЯ УЧАСНИКІВ РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ І МОДЕЛІ ПОВЕДІНКИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПОВЕДІНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ. Економіка та суспільство, (69). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-140
Розділ
ЕКОНОМІКА