РЕГІОНАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЦІН НА ПОСЛУГИ У МОБІЛЬНИХ ЗАСТОСУНКАХ НА ПЛАТФОРМАХ GOOGLE PLAY STORE І APPLE APP STORE
Анотація
Стаття присвячена вивченню моделей монетизації мобільних застосунків на платформах Google Play Store і Apple App Store, зокрема, підписки, покупки в застосунку, рекламу, платні версії та добровільні пожертви. Було розглянуто, які країни мають підтримку оплати за послуги у застосунках у національній валюті. Досліджено регіональні відмінності у ціноутворенні послуг на прикладі застосунків соціальних мереж, що мають платні послуги та популярних безкоштовних мобільних іграх. Виконано порівняння витрат на популярні послуги в застосунках до мінімальної заробітної плати в різних країнах. Виявлено, що ціни змінюються залежно від регіону через економічні фактори, проте залишаються регіони для яких не застосовується практика встановлення регіональної ціни. Особливий акцент зроблено про важливість адаптивного ціноутворення для покращення доступності послуг для розвитку цифрової економіки. Дане дослідження має на меті заповнити прогалину у вивченні поширеності платежів на платформах у національних валютах і відмінності у регіональних цінах.
Посилання
Djaruma H., Wiran Z., Gunawan A., Saputra K. Systematic Literature Review of Monetization in Mobile App: Strategies, Trends, Challenges, and Best Practices. 2023 IEEE International Conference on Communication, Networks and Satellite (COMNETSAT) (Індонезія, м. Маланг, 23–25 листопада 2023 р.). Маланг: IEEE. С. 577-583. URL: https://doi.org/10.1109/comnetsat59769.2023.10420748 (дата звернення: 26.11.2024).
Salehudin I., Alpert F. Perceived aggressive monetization: why some mobile gamers won’t spend any money on in-app purchases. Electronic Commerce Research. 2022. URL: https://doi.org/10.1007/s10660-022-09603-2 (дата звернення: 26.11.2024).
Salehudin I., Alpert F. To pay or not to pay: understanding mobile game app users' unwillingness to pay for in-app purchases. Journal of Research in Interactive Marketing. 2021. Т. 16, № 4. С. 633–637. URL: https://doi.org/10.1108/jrim-02-2021-0053 (дата звернення: 26.11.2024).
Mutelo S., Iyawa G. Mobile Apps for Smart Cities: A Systematic Review of Google Play Store Store and Apple Apple App Store. SSRN Electronic Journal. 2023. URL: https://doi.org/10.2139/ssrn.4332847 (дата звернення: 26.11.2024).
Lemos N., Cardoso C., Machado C. S. Monetisation strategies for health apps: evidence from Apple's App Store and Google Play Store. International Journal of Electronic Healthcare. 2023. Т. 13, № 4. С. 295–310. URL: https://doi.org/10.1504/ijeh.2023.138254 (дата звернення: 26.11.2024).
Wolkenfelt M. R. J., Situmeang F. B. I. Effects of app pricing structures on product evaluations. Journal of Research in Interactive Marketing. 2020. Т. 14, № 1. С. 89–110. URL: https://doi.org/10.1108/jrim-11-2018-0141 (дата звернення: 26.11.2024).
Cao J., Chintagunta P., Li S. From Free to Paid: Monetizing a Non-advertising-based App. Journal of Marketing Research. 2022. С. 707-727. URL: https://doi.org/10.1177/00222437221131562 (дата звернення: 26.11.2024).
Navigating International Pricing: Best Practices. Sniffie. URL: https://www.sniffie.io/blog/mastering-international-pricing/ (дата звернення: 26.11.2024).
The Case for Global Pricing: How Any Mobile Game Can Benefit from Localizing Their Prices | wappier. wappier. URL: https://wappier.com/the-case-for-global-pricing/ (дата звернення: 26.11.2024).
What is geographical pricing & why it’s an underrated growth lever. Paddle - Payments, tax and subscription management for SaaS and digital products. URL: https://www.paddle.com/resources/geographical-pricing (дата звернення: 26.11.2024).
Distribution of free and paid Android apps 2024 | Statista. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/266211/distribution-of-free-and-paid-android-apps/ (дата звернення: 26.11.2024).
Distribution of free and paid iOS apps 2024 | Statista. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/1020996/distribution-of-free-and-paid-ios-apps/ (дата звернення: 26.11.2024).
12 Mobile App Monetization Strategies You Should Try in 2024. Xperiencify, the Best Gamified Online Course Platform. URL: https://xperiencify.com/mobile-app-monetization/ (дата звернення: 26.11.2024).
App monetization guide: How to generate revenue from apps in 2022. AppsFlyer. URL: https://www.appsflyer.com/resources/guides/app-monetization/ (дата звернення: 26.11.2024).
9 Best Mobile App Monetization Strategies for 2024. Adapty Tech Inc. URL: https://adapty.io/blog/mobile-app-monetization-strategies/ (дата звернення: 26.11.2024).
Supported locations for developer and merchant registration - Play Console Help. Google Help. URL: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/9306917?sjid=14602112711259023477-EU (дата звернення: 26.11.2024).
Play Console. Android Apps on Google Play. URL: https://play.google.com/supported-locations/?hl=en&sjid=3896846521139282370-EU (дата звернення: 26.11.2024).
Currency codes - Reference - App Store Connect - Help - Apple Developer. Apple Developer. URL: https://developer.apple.com/help/app-store-connect/reference/currency-codes/ (дата звернення: 26.11.2024).
App Store. Apple. URL: https://www.apple.com/app-store/ (дата звернення: 26.11.2024).
Android Apps on Google Play. URL: https://play.google.com/store/apps?hl=uk (дата звернення: 26.11.2024).
Sensor Tower. Sensor Tower - Market-Leading Digital Intelligence. URL: https://sensortower.com/ (дата звернення: 26.11.2024).
Top Apps. AppMagic.rocks. URL: https://appmagic.rocks/top-charts/apps (дата звернення: 26.11.2024).
Djaruma H., Wiran Z., Gunawan A., Saputra K. Systematic Literature Review of Monetization in Mobile App: Strategies, Trends, Challenges, and Best Practices. 2023 IEEE International Conference on Communication, Networks and Satellite (COMNETSAT) (Indonesia, Malang, November 23–25, 2023). Malang: IEEE. pp. 577-583. DOI: https://doi.org/10.1109/comnetsat59769.2023.10420748 (accessed: November 25, 2024).
Salehudin I., Alpert F. (2022) Perceived aggressive monetization: why some mobile gamers won’t spend any money on in-app purchases. Electronic Commerce Research. DOI: https://doi.org/10.1007/s10660-022-09603-2 (accessed: November 25, 2024).
Salehudin I., Alpert F. (2021) To pay or not to pay: understanding mobile game app users' unwillingness to pay for in-app purchases. Journal of Research in Interactive Marketing. Т. 16, № 4. pp. 633–637. DOI: https://doi.org/10.1108/jrim-02-2021-0053 (accessed: November 25, 2024).
Mutelo S., Iyawa G. (2023) Mobile Apps for Smart Cities: A Systematic Review of Google Play Store Store and Apple Apple App Store. SSRN Electronic Journal. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4332847 (accessed: November 25, 2024).
Lemos N., Cardoso C., Machado C. S. (2023) Monetisation strategies for health apps: evidence from Apple's App Store and Google Play Store. International Journal of Electronic Healthcare. V. 13, № 4. pp. 295–310. DOI: https://doi.org/10.1504/ijeh.2023.138254 (accessed: November 25, 2024).
Wolkenfelt M. R. J., Situmeang F. B. I. (2020) Effects of app pricing structures on product evaluations. Journal of Research in Interactive Marketing. V. 14, № 1. pp. 89–110. DOI: https://doi.org/10.1108/jrim-11-2018-0141 (accessed: November 25, 2024).
Cao J., Chintagunta P., Li S. (2022) From Free to Paid: Monetizing a Non-advertising-based App. Journal of Marketing Research. pp. 707-727. DOI: https://doi.org/10.1177/00222437221131562 (accessed: November 25, 2024).
Navigating International Pricing: Best Practices. Sniffie. Available at: https://www.sniffie.io/blog/mastering-international-pricing/ (accessed: November 25, 2024).
The Case for Global Pricing: How Any Mobile Game Can Benefit from Localizing Their Prices | wappier. wappier. URL: https://wappier.com/the-case-for-global-pricing/ (accessed: November 25, 2024).
What is geographical pricing & why it’s an underrated growth lever. Paddle - Payments, tax and subscription management for SaaS and digital products. URL: https://www.paddle.com/resources/geographical-pricing (accessed: November 25, 2024).
Distribution of free and paid Android apps 2024 | Statista. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/266211/distribution-of-free-and-paid-android-apps/ (accessed: November 25, 2024).
Distribution of free and paid iOS apps 2024 | Statista. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/1020996/distribution-of-free-and-paid-ios-apps/ (accessed: November 25, 2024).
12 Mobile App Monetization Strategies You Should Try in 2024. Xperiencify, the Best Gamified Online Course Platform. URL: https://xperiencify.com/mobile-app-monetization/ (accessed: November 25, 2024).
App monetization guide: How to generate revenue from apps in 2022. AppsFlyer. URL: https://www.appsflyer.com/resources/guides/app-monetization/ (accessed: November 25, 2024).
9 Best Mobile App Monetization Strategies for 2024. Adapty Tech Inc. URL: https://adapty.io/blog/mobile-app-monetization-strategies/ (accessed: November 25, 2024).
Supported locations for developer and merchant registration - Play Console Help. Google Help. URL: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/9306917?sjid=14602112711259023477-EU (accessed: November 25, 2024).
Play Console. Android Apps on Google Play. URL: https://play.google.com/supported-locations/?hl=en&sjid=3896846521139282370-EU (accessed: November 25, 2024).
Currency codes - Reference - App Store Connect - Help - Apple Developer. Apple Developer. URL: https://developer.apple.com/help/app-store-connect/reference/currency-codes/ (accessed: November 25, 2024).
App Store. Apple. URL: https://www.apple.com/app-store/ (accessed: November 25, 2024).
Android Apps on Google Play. URL: https://play.google.com/store/apps?hl=uk (accessed: November 25, 2024).
Sensor Tower. Sensor Tower - Market-Leading Digital Intelligence. URL: https://sensortower.com/ (accessed: November 25, 2024).
Top Apps. AppMagic.rocks. URL: https://appmagic.rocks/top-charts/apps (accessed: November 25, 2024).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.