USING ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN DEVELOPING AN SMM STRATEGY FOR BUSINESS

  • Yuliia Romanusha Bakhmut Educational and Scientific Professional-Pedagogical Institute of V.N. Karazin Kharkiv National University
Keywords: marketing, SMM strategy, artificial intelligence, social media, content

Abstract

The article is devoted to the study of the theoretical foundations and the substantiation of practical directions for the use of artificial intelligence (AI) tools in the development and implementation of SMM strategies to enhance business competitiveness in the digital marketing environment. Based on statistical studies of the number of social media users and the share of consumers reached by social media advertising in Ukraine, the necessity of creating engaging and relevant content for the target audience – the foundation of an effective SMM business strategy – is substantiated. The article analyzes approaches of foreign and domestic scientists to defining the essence and structure of SMM strategies, allowing for the consideration of the implementation of SMM strategy models (AIDA, SOSTAC, RACE, 5S) in domestic practice. The essence of the concept of "artificial intelligence" is examined, and the directions and advantages of its use in SMM are summarized. It is established that the main directions of using artificial intelligence in SMM are data analysis and insights; content automation and optimization; personalization of marketing messages; and customer interaction automation. The article outlines the possibilities of improving the quality of content (text, visual, video, and audio) through the use of neural networks. Neural networks are grouped according to the type of content they produce, and their directions of use in SMM activities are outlined. The research results confirm that the integration of artificial intelligence into business SMM strategies enhances the efficiency of marketing campaigns, improves interaction with the target audience, and reduces marketing costs. It is proven that the main advantages of using artificial intelligence in SMM strategies are based on increased efficiency through the ability to analyze large volumes of data, generate high-quality and relevant content for the target audience, and automate business processes. The practical significance of the obtained research results lies in the improvement of methodological support for determining the directions of using artificial intelligence tools to create engaging and relevant content for the target audience, which will enhance the effectiveness of business SMM strategy implementation.

References

Болотна О., Ляшевська В., Сивкин Д. Особливості побудови стратегії цифрового маркетингу в організації електронного бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2024. 326 (1). С. 9–13. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-1 (дата звернення: 06.06.2024).

Корсунова К.Ю. Вплив штучного інтелекту на міжнародний digital маркетинг. Вісник Східноукраїнського національного університету імені В. Даля. Серія «Економічні науки». 2022. № 4(274). С. 25–30. DOI: https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-274-4-25-30 (дата звернення: 09.06.2024).

Шуміло Я. М. Інструменти штучного інтелекту для управління поведінкою економічних агентів в маркетинговій діяльності. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. 2022. С. 60–66. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2022-15-07 (дата звернення: 09.06.2024).

Пімоненко Т., Люльов О., Здойма А., Пімоненко С. Маркетингова стратегія в соціальних мережах: теоретико-прикладний базис. Вісник СумДУ. Серія. Економіка. № 1. 2023. С. 17–26. DOI: 10.21272/1817-9215.2023.1-02 (дата звернення: 29.05.2024).

Білик І.І., Лаврик К.Р. Використання штучного інтелекту в маркетингу: перспективи, переваги та недоліки. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2023. Том № 1. Вип. 19. С. 109–115. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.1.19.109-115 (дата звернення: 10.06.2024).

Digital 2024: Ukraine – дослідження DATAREPORTAL. 2024. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2024-ukraine (дата звернення: 30.05.2024).

Kaplan A. M., Haenlein M. Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons. 2010. URL: https://www.researchgate.net/publication/222403703_Users_of_the_World_Unite_The_Challenges_and_Opportunities_of_Social_Media (дата звернення: 02.06.2024).

Tuten T. L., Solomon M. R. Social Media Marketing. 2017. URL: https://www.researchgate.net/publication/341869412_Social_Media_Marketing_Strategies_practices_and_social_impacts (дата звернення: 02.06.2024).

Kietzmann J. H., Hermkens K., McCarthy I. P., Silvestre, B. S. Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons. 2011. URL: https://www.researchgate.net/publication/227413605_Social_Media_Get_Serious_Understanding_the_Functional_Building_Blocks_of_Social_Media (дата звернення: 02.06.2024).

Kotler P., Armstrong G. Principles of Marketing. URL: https://opac.atmaluhur.ac.id/uploaded_files/temporary/DigitalCollection/ODljY2E4ODIyODViZjFkODgzNDUxYWZlNWFhZmY2MGE5MDc0ZDVmYw==.pdf (дата звернення: 02.06.2024).

Smith P. R., Zook, Z. Marketing Communications: Integrating Offline and Online with Social Media. 2011. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Marketing_Communications.html?id=XgDPwAEACAAJ&redir_esc=y (дата звернення: 02.06.2024)

Chaffey D., Ellis-Chadwick F. (2012) Digital Marketing: Strategy, Implementation and Practice. 5th Edition, 2012. Pearson Education Limited, London. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Digital_Marketing.html?id=o2JkLwEACAAJ&redir_esc=y (дата звернення: 02.06.2024).

Smith P. R., Chaffey D. eMarketing eXcellence. 2013. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Emarketing_Excellence.html?id=uBJb1xsGXqgC&redir_esc=y (дата звернення: 02.06.2024).

Шандрівська О., Ю. Соколов. Процес формування стратегії SMM-просування: особливості та етапи створення. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2022. Випуск 4. Номер 2. DOI: 10.23939/smeu2022.02.137 (дата звернення: 07.06.2024).

Olena S. Yevseitseva, Yana O. Olshanska. Development mechanism of the SMM-strategy for the company’s product brand. Журнал стратегічних економічних досліджень. 2023. №3(14). DOI: 10.30857/2786-5398.2023.3.9 (дата звернення: 07.06.2024).

Мостова А. Оцінювання ефективності просування бізнесу в соціальних мережах. Економіка та суспільство. 2022. № 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-27 (дата звернення: 07.06.2024).

Encyclopedia Britannica. URL: https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence (дата звернення: 09.06.2024).

Dictionary MerriamWebster URL: https://www.merriam-webster.com/dictionary/artificial%20intelligence (дата звернення: 09.06.2024).

Погореленко А.К. Штучний інтелект: сутність, аналіз застосування, перспективи розвитку. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. 2018. Випуск 32. URL: https://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/405/401 (дата звернення: 09.06.2024).

Живцова Л.І. Штучний інтелект: сутність та перспективи розвитку. Український журнал будівництва та архітектури. 2023. № 3 (015). DOI: 10.30838/J.BPSACEA.2312.140723.66.956 (дата звернення: 10.06.2024).

Штучний інтелект в Україні: досвід використання, перспективи, тренди в медіа – дослідження PROIT (01.03.2024). URL: https://proit.org.ua/shtuchnii-intieliekt-v-ukrayini-dosvid-vikoristannia-pierspiektivi-triendi-v-miedia/ (дата звернення: 10.06.2024).

Курс Романа Кириловича. Як підкорити соцмережі з АІ. FranchAI. URL: https://franch.ai/#author (дата звернення: 10.06.2024).

Курс Кирила Полтавця. Next LVL AI. Neurobizz. URL: https://www.neurobizz.com/typ (дата звернення: 10.06.2024).

Bolotna O., Liashievska V., & Sykvin D. (2024) Osoblyvosti pobudovy stratehii tsyfrovoho marketynhu v orhanizatsii elektronnoho biznesu [Peculiarities of building a digital marketing strategy in the organization of electronic business]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky – Bulletin of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, vol. 326(1), pp. 9–13. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-1 (accessed June 6, 2024) (in Ukrainian).

Korsunova K.Yu. (2022) Vplyv shtuchnoho intelektu na mizhnarodnyi digital marketynh [Impact of Artificial Intelligence on International Digital Marketing]. Visnyk Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni V. Dalia. Seriia "Ekonomichni nauky" – Bulletin of East Ukrainian National University named after V. Dahl. Series "Economic Sciences", no. 4(274), pp. 25–30. DOI: https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-274-4-25-30 (accessed June 9, 2024) (in Ukrainian).

Shumilo Ya. M. (2022) Instrumenty shtuchnoho intelektu dlia upravlinnia povedinkoiu ekonomichnykh ahentiv v marketynhovii diialnosti [Artificial Intelligence Tools for Managing the Behavior of Economic Agents in Marketing Activities]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriia: Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turysm – Bulletin of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, pp. 60–66. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2022-15-07 (accessed June 9, 2024). (in Ukrainian).

Pimonenko T., Liulov O., Zdoima A., & Pimonenko S. (2023) Marketynhova stratehiia v sotsialnykh merezhakh: teoretyko-prykladnyi bazys [Marketing Strategy in Social Networks: Theoretical and Applied Basis]. Visnyk SumDU. Seriia. Ekonomika – Bulletin of Sumy State University. Series. Economics, no. 1, pp. 17–26. DOI: 10.21272/1817-9215.2023.1-02 (accessed May 29, 2024) . (in Ukrainian).

Bilyk I.I., & Lavryk K.R. (2023) Vykorystannia shtuchnoho intelektu v marketynhu: perspektyvy, perevahy ta nedoliky [Using Artificial Intelligence in Marketing: Prospects, Advantages, and Disadvantages]. Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu – Actual Problems of Regional Economic Development, vol. 1, no. 19, pp. 109–115. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.1.19.109-115 (accessed June 10, 2024) (in Ukrainian).

Digital 2024: Ukraine – doslidzhennia DATAREPORTAL [Digital 2024: Ukraine – DATAREPORTAL Research]. (2024). Available at: https://datareportal.com/reports/digital-2024-ukraine (accessed May 30, 2024).

Kaplan A. M., & Haenlein M. (2010) Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons. Available at: https://www.researchgate.net/publication/222403703_Users_of_the_World_Unite_The_Challenges_and_Opportunities_of_Social_Media (accessed June 2, 2024)

Tuten T. L., & Solomon, M. R. (2017) Social Media Marketing. Available at: https://www.researchgate.net/publication/341869412_Social_Media_Marketing_Strategies_practices_and_social_impacts (accessed June 2, 2024)

Kietzmann J. H., Hermkens K., McCarthy I. P., & Silvestre B. S. (2011) Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons. Available at: https://www.researchgate.net/publication/227413605_Social_Media_Get_Serious_Understanding_the_Functional_Building_Blocks_of_Social_Media (accessed June 2, 2024)

Kotler P., & Armstrong G. Principles of Marketing. Available at: https://opac.atmaluhur.ac.id/uploaded_files/temporary/DigitalCollection/ODljY2E4ODIyODViZjFkODgzNDUxYWZlNWFhZmY2MGE5MDc0ZDVmYw==.pdf (accessed June 2, 2024)

Smith P. R., & Zook Z. (2011) Marketing Communications: Integrating Offline and Online with Social Media. Available at: https://books.google.com.ua/books/about/Marketing_Communications.html?id=XgDPwAEACAAJ&redir_esc=y (accessed June 2, 2024)

Chaffey D., & Ellis-Chadwick F. (2012) Digital Marketing: Strategy, Implementation and Practice (5th Edition). Pearson Education Limited, London. Available at: https://books.google.com.ua/books/about/Digital_Marketing.html?id=o2JkLwEACAAJ&redir_esc=y (accessed June 2, 2024)

Smith P. R., & Chaffey D. (2013) eMarketing eXcellence. Available at: https://books.google.com.ua/books/about/Emarketing_Excellence.html?id=uBJb1xsGXqgC&redir_esc=y (accessed June 2, 2024)

Shandrivska O., & Sokolov Yu. (2022) Protses formuvannia stratehii SMM-prosuvannia: osoblyvosti ta etapy stvorennia [The process of forming an SMM-promotion strategy: features and stages of creation]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku – Management and Entrepreneurship in Ukraine: Stages of Formation and Problems of Development, issue 4, no. 2. DOI: 10.23939/smeu2022.02.137 (accessed June 7, 2024) (in Ukrainian).

Yevseitseva O. S., & Olshanska Y. O. (2023) Development mechanism of the SMM-strategy for the company’s product brand. Zhurnal stratehichnykh ekonomichnykh doslidzhen – Journal of Strategic Economic Research, no. 3(14). DOI: 10.30857/2786-5398.2023.3.9 (accessed June 7, 2024)

Mostova A. (2022) Otsiniuvannia efektyvnosti prosuvannia biznesu v sotsialnykh merezhakh [Evaluation of Business Promotion Effectiveness in Social Networks]. Ekonomika ta suspilstvo – Economics and Society, no. 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-27 (accessed June 7, 2024) (in Ukrainian).

Encyclopedia Britannica. Artificial Intelligence. Available at: https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence (accessed June 9, 2024)

Merriam-Webster Dictionary. Artificial Intelligence. Available at: https://www.merriam-webster.com/dictionary/artificial%20intelligence (accessed June 9, 2024)

Pohorelenko A.K. (2018) Shtuchnyi intelekt: sutnist, analiz zastosuvannia, perspektyvy rozvytku [Artificial Intelligence: Essence, Application Analysis, Development Prospects]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomichni nauky – Scientific Bulletin of Kherson State University. Series Economic Sciences, issue 32. Available at: https://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/405/401 (accessed June 9, 2024) (in Ukrainian).

Zhivtsova L.I. (2023) Shtuchnyi intelekt: sutnist ta perspektyvy rozvytku [Artificial Intelligence: Essence and Development Prospects]. Ukrainskyi zhurnal budivnytstva ta arkhitektury – Ukrainian Journal of Construction and Architecture, no. 3 (015). DOI: 10.30838/J.BPSACEA.2312.140723.66.956 (accessed June 10, 2024) (in Ukrainian).

Shtuchnyi intelekt v Ukraini: dosvid vykorystannia, perspektyvy, trendy v media – doslidzhennia PROIT [Artificial Intelligence in Ukraine: Usage Experience, Prospects, Trends in Media – PROIT Research]. (01.03.2024). Available at: https://proit.org.ua/shtuchnii-intieliekt-v-ukrayini-dosvid-vikoristannia-pierspiektivi-triendi-v-miedia/ (accessed June 10, 2024) (in Ukrainian).

Kurs Romana Kyrylovycha. Yak pidkoryty sotsmerezhi z AI [Roman Kyrylovych's Course. How to Conquer Social Media with AI]. FranchAI. Available at: https://franch.ai/#author (accessed June 10, 2024).

Kurs Kyryla Poltavtsia. Next LVL AI [Kyrylo Poltavets' Course. Next LVL AI]. Neurobizz. Available at: https://www.neurobizz.com/typ (accessed June 10, 2024).

Article views: 40
PDF Downloads: 39
Published
2024-05-27
How to Cite
Romanusha, Y. (2024). USING ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN DEVELOPING AN SMM STRATEGY FOR BUSINESS. Economy and Society, (63). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-41
Section
MARKETING