THE USE OF SOCIAL MEDIA IN DIGITAL MARKETING: TRENDS AND STRATEGIES IN THE UNIVERSITY ENVIRONMENT

Keywords: digital marketing, social media, educational services, university environment, target audience, educational product development, image

Abstract

One of the main trends in the development of most economic processes in the modern world is digitization. Marketing, which is also subject to general trends and today focuses on product promotion via the Internet and social networks, was no exception; uses cloud technologies and artificial intelligence to develop market development processes. The main trend of modern digital marketing is becoming more and more customer-oriented, which can be achieved in different ways and using different tools. At the same time, most of the tools used in one way or another use electronic channels of information transmission, therefore, digitalization in the field of marketing will continue to be actualized in the future. Modern education is forced to adapt to the global trends of digitalization of marketing, because otherwise it will lose the opportunity to timely and fully use all the opportunities that are present on the market. In this context, the importance and role of personalized advertising and the formation of an individual approach to product promotion are also strengthened, which is also helped by digital marketing tools, in particular promotion through social networks. The main trend of modern digital marketing is becoming more and more customer-oriented, which can be achieved in different ways and using different tools. It is the use of social media that makes it possible to build a marketing system with greater efficiency, especially in the educational field, where the selection of a service requires significant special personalization. Given the relevance of the research, its purpose is defined as determining the specifics of the use of social media in digital marketing for the promotion of educational services by institutions of higher education. The methodological basis of the study is the systematization of the experience of leading scientists and the generalization of scientists' views on the problems of social media development in digital marketing. As a result of the development of the topic, it has been proven that social media today are becoming one of the most effective tools for the promotion of educational services and make it possible to constantly focus the attention of the audience on a certain educational institution.

References

Алексеєнко Ю. О. Соціальні медіа й соціальні мережі в процесі конвергенції старих і нових медіа. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2021. № 32 (71). С. 160–164. URL: http://www.philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2021/5_2021/part_2/27.pdf (дата звернення: 20.04.2024).

Белова Т. Г., Войтович Н. Ю. Сучасні тренди у маркетинговому середовищі підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2019. № 23. С. 16–19. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/23_1_2019ua/5.pdf (дата звернення: 20.04.2024).

Гринкевич С. С., Сорокіна З. Д., Сітарчук М. А. Таргетована реклама у соціальних мережах: її популярність та ефективність. Актуальні проблеми ровзивтку економіки регіону. 2021. № 17. Т. 2. С. 115–123. URL: http://lib.pnu.edu.ua:8080/handle/123456789/12561 (дата звернення: 20.04.2024).

Деділова Т. В., Сідельнікова В. К. Актуальні напрямки маркетингу в умовах цифровізації. Проблеми і перспективи розвитку підприємництва. 2023. № 1 (30). С. 126–132. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/12846 (дата звернення: 20.04.2024).

Мостова А. Д. Оцінювання ефективності просування бізнесу в соціальних мережах. Економіка і суспільство. 2022. № 43. URL: http://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1714 (дата звернення: 20.04.2024).

Солнцев С. О., Жигалкевич Ж. М., Залуцький Р. О. Тенденції розвитку цифрового маркетингу. Журнал стратегічних економічних досліджень. 2022. № 6. С. 131–141. URL: https://jrnl.knutd.edu.ua/index.php/jseconres/article/view/1214 (дата звернення: 20.04.2024).

Уголькова О. З. Цифровий маркетинг та соціальні мереж. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2021. № 3 (1). С. 146–152. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/jun/23786/menedzhment121-148-154.pdf (дата звернення: 20.04.2024).

Хамініч С. Ю., Сокол П. М., Бабіч А. Д. Digital-маркетинг як сучасний засіб просування товарів та послуг. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2019. № 6. С. 45–50. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drep_2019_6_11 (дата звернення: 20.04.2024).

Шпак Н. О., Грабович І. В. Тенденції розвитку інструментарію маркетингу підприємств в умовах диджиталізації. Бізнес Інформ. 2021. № 9. C. 259–265. URL: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-9-259-265 (дата звернення: 20.04.2024).

Шпак Н. О., Грабович І. В., Сoрока В. Цифровий та інтернет-маркетинг: співвідношення понять. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія “Проблеми економіки та управління”. 2022. № 1 (9). С. 143–156. URL: https://doi.org/10.23939/semi2022.01.143 (дата звернення: 20.04.2024).

Digital в Україні 2022: тренди українського Інтернету та вплив війни. CASES MEDIA. URL: https://cases.media/article/digital-v-ukrayini-2022-trendi-ukrayinskogo-internetu-ta-vpliv-viini (дата звернення: 20.04.2024).

Number of smartphone users in Ukraine from 2019 to 2028 (in millions). URL: https://www.statista.com/statistics/1134645/predicted-number-of-smartphone-users-in-ukraine/ (дата звернення: 20.04.2024).

The impact of marketing communication content distributed on social networks on electronic word-of-mouth / M. S. Vo et al. Journal of Distribution Science. 2022. Vol. 20. No. 5. P. 65–74. URL: https://doi.org/10.15722/jds.20.05.202205.65 (дата звернення: 20.04.2024).

Zhao, H., Huang, Y., Wang, Z. Comparison between social media and social networks in marketing research: a bibliometric view. Nankai Business Review International. 2021. Vol. 12. No. 1. P. 122–151. URL: https://doi.org/10.1108/NBRI-12-2019-0072 (дата звернення: 20.04.2024).

Alekseenko, Y. O. (2021) Sotsialni media y sotsialni merezhi v protsesi konverhentsii starykh i novykh media [Social media and social networks in the process of convergence of old and new media]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka – Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National Univercity. Series: Philology. Journalism, vol. 32(71), pp. 160–164. Availble at: http://www.philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2021/5_2021/part_2/27.pdf (accessed April 20, 2024)

Belova, T. G., & Voitovich, N. Y. (2019). Suchasni trendy u marketynhovomu seredovyshchi pidpryiemstva [Current trends in the marketing environment of enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo – Uzhorod National University Herald. Series: International Economic Relations and World Economy, vol. 23, pp. 16–19. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/23_1_2019ua/5.pdf (accessed April 20, 2024)

Grinkevich, S. S., Sorokina, Z. D., & Sitarchuk, M. A. (2021) Tarhetovana reklama u sotsialnykh merezhakh: yii populiarnist ta efektyvnist [Targeted advertising on social media: its popularity and effectiveness]. Tekushchaya ekonomicheskaya problema regiona – The Actual Problems of Regional Economy Development, vol. 17(2), pp. 115–123. Availble at: http://lib.pnu.edu.ua:8080/handle/123456789/12561 (accessed April 20, 2024)

Dedilova T. V., & Sidelnikova V. K. (2023) Aktualni napriamky marketynhu v umovakh tsyfrovizatsii [Topics in marketing in the context of digitalization]. Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryiemnytstva, vol. 1(30), pp. 126–132. Availble at: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/12846 (accessed April 20, 2024)

Mostova, A. D. (2022). Otsiniuvannia efektyvnosti prosuvannia biznesu v sotsialnykh merezhakh [Valuation of the efficiency of business promotion in social media]. Ekonomika i syspilstvo – Economy and Society, vol. 43. Availble at: http://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1714 (accessed April 20, 2024)

Solntsev, S. O., Zhigalkevich, Zh. M., & Zalutskiy, R. O. (2022). Tendentsii razvitiya tsifrovogo marketinga [Development trends of digital marketing]. Zhurnal stratehichnykh ekonomichnykh doslidzhen – Journal of Strategic Economic Research, vol. 6, pp. 131–141. Availble at: https://jrnl.knutd.edu.ua/index.php/jseconres/article/view/1214 (accessed April 20, 2024)

Ugolkova, O. Z. (2021) Tsyfrovyi marketynh ta sotsialni merezh [Digital marketing and social networks]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku – Management and Entrepreneurship in Ukraine: Stages of Formation and Problems of Development, vol. 3(1), pp. 146–152. Availble at: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/jun/23786/menedzhment121-148-154.pdf (accessed April 20, 2024)

Khaminich, S. Yu., Sokol, P. M., & Babich, A. D. (2019). Digital-marketing yak suchasnyi zasib prodvizhennia tovariv ta posluh [Digital marketing as a modern means of promoting goods and services]. Derzhava ta regiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo – State and regions. Series: Economics and Business, vol. 6, pp. 45–50. Availble at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drep_2019_6_11 (accessed April 20, 2024)

Shpak, N. O., & Hrabovych, I. V. (2021). Tendentsii rozvytku instrumentariiu marketynhu pidpryiemstv v umovakh dydzhytalizatsii [Tendencies in the development of enterprise marketing instrumentarium in the context of digitalization]. Business Inform, vol. 9, pp. 259–265. Availble at: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-9-259-265 (accessed April 20, 2024)

Shpak, N. O., Hrabovych, I. V., & Sroka, W. (2022). Tsyfrovyi ta internet-marketynh: spivvidnoshennia poniat [Digital and Internet marketing: the ratio of concepts]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. Seriia “Problemy ekonomiky ta upravlinnia” – Journal of Lviv Polytechnic National University. Series of Economics and Management Issues, vol. 1(9), pp. 143–156. Availble at: https://doi.org/10.23939/semi2022.01.143 (accessed April 20, 2024)

Digital v Ukraini 2022: trendy ukrainskoho Internetu ta vplyv viiny [Digital in Ukraine 2022: Ukrainian Internet trends and the impact of the war]. CASES MEDIA. Retrieved from https://cases.media/article/digital-vukrayini-2022-trendi-ukrayinskogo-internetu-ta-vpliv-viini (accessed April 20, 2024)

Number of smartphone users in Ukraine from 2019 to 2028 (in millions). Available at: https://www.statista.com/statistics/1134645/predicted-number-of-smartphone-users-in-ukraine/ (accessed April 20, 2024)

Vo, M. S., Huynh, D. Q. V., Nguyen, G. H., Dang, G. H. N., Huynh, D. D., Le, B. Q., & Dang, N. M. (2022). The impact of marketing communication content distributed on social networks on electronic word-of-mouth. Journal of Distribution Science, vol. 20(5), pp. 65–74. Available at: https://doi.org/10.15722/jds.20.05.202205.65 (accessed April 20, 2024)

Zhao, H., Huang, Y., & Wang, Z. (2021) Comparison between social media and social networks in marketing research: A bibliometric view. Nankai Business Review International, vol. 12(1), pp. 122–151. Available at: https://doi.org/10.1108/NBRI-12-2019-0072 (accessed April 20, 2024)

Article views: 18
PDF Downloads: 8
Published
2024-03-25
How to Cite
Diachuk, I. (2024). THE USE OF SOCIAL MEDIA IN DIGITAL MARKETING: TRENDS AND STRATEGIES IN THE UNIVERSITY ENVIRONMENT. Economy and Society, (61). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-144
Section
MARKETING