СТВОРЕННЯ ДОДАНОЇ ВАРТОСТІ З ПОЗИЦІЇ СТІЙКОГО РОЗВИТКУ КОМПАНІЇ

  • Наталія Краснокутська Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» https://orcid.org/0000-0001-8184-3816
  • Гао Лян Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» https://orcid.org/0000-0003-4744-0137
Ключові слова: додана вартість, чинники доданої вартості, структура доданої вартості, соціальна відповідальність підприємства, модель корпоративної соціальної відповідальності

Анотація

Статтю присвячено дослідженню структури доданої вартості з урахуванням характеру імплементації соціально спрямованих проєктів у практику діяльності. Для цього досліджено динаміку та структуру доданої вартості, здійснено порівняння її рівня та структури за підприємствами, що дотримуються стратегічного та реагуючого підходу до реалізації економічних, соціальних, екологічних цілей сталого розвитку. Під час дослідження використано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження, а саме: методи узагальнення та систематизації – для визначення структурних елементів доданої вартості; статистичні методи аналізу – для визначення динаміки й структури доданої вартості, дослідження залежності між структурою доданої вартості та активністю реалізації підприємствами соціально-спрямованих заходів. Дослідження ґрунтується на даних 15 підприємств, що функціонують у сегменті виробництва харчових продуктів. Розмір доданої вартості за підприємствами сукупності визначено за даними щодо їх прибутку, амортизації, витрат на оплату праці та соціальних відрахувань персоналу. Період дослідження 2018–2020 рр. За результатами дослідження зроблено висновок про збільшення абсолютної величини доданої вартості та її частки у складі доходів за розглянутий період. Відзначено, що у складі доданої вартості підприємств вибіркової сукупності найбільшу частку становлять витрати на оплату праці. Досліджено склад підприємств враховуючи дотримання ними моделі стратегічної або реагуючої корпоративної соціальної відповідальності. Встановлено, що більшість досліджених підприємств дотримуються стратегічної моделі корпоративної соціальної відповідальності. Аргументовано, що для підприємств, які дотримуються моделі реагуючої корпоративної соціальної відповідальності, у складі доданої вартості високою є питома вага прибутку; для підприємств зі стратегічною корпоративною соціальною відповідальністю – питома вага витрат на оплату праці персоналу. Практична цінність цієї роботи полягає в тому, що результати дослідження можуть бути використані у практичній діяльності підприємств, зокрема під час імплементації цілей сталого розвитку за етапами створення цінності на промислових підприємствах.

Посилання

The Global Risks Report (2022). 17th Ed. Available at: https://www3.weforum.org/docs/WEF_The_Global_Risks_Report_2022.pdf

Indeks ESG prozorosti ukrainskykh kompanii [ESG transparency index of Ukrainian companies] (2020). Available at: https://csr-ukraine.org/research/indeks-esg-prozorosti-saytiv-ukrainski (in Ukrainian)

GlobalRepTrak 100. Hlobalni lidery reputatsii [GlobalRepTrak 100. Global reputation leaders] (2021). Available at: https://reputationcapital.blog/2021/04/2021-global-reptrak-100-globalnye-lidery-reputacii/?lang=uk (in Ukrainian)

Claudiu Cicea, Ion Popa, Corina Marinescu, Simona Cătălina Ștefan (2019). Determinants of SMEs’ performance: evidence from European countries. Economic Research, 32(1), 1602–1620. DOI: https://doi.org/10.1080/1331677X.2019.1636699

Gilchrist R.R. (2018). Managing for profit: The Edded Value Concept. Routledge.

Alcalde-Delgado R., Sáiz-Barcena L., Olmo R., Alonso de Armiño C. (2020). Empirical study of the business growth strategy related to the added value by intellectual capital. International Journal of Production Management and Engineering, 1(8), 1–11.

Qafarian Kolahi S.H. (2019). Investigating value added tax impact on economic growth (Case study of Iran and other developing countries). Journal of Tax Research, 27(41), 106–135.

Bibek Adhikari (2020). Does a Value-Added Tax Increase Economic Efficiency? Economic Inquiry, 58(1), 496–517.

Yiding Bu, Jiajun L. (2020). Influence of industrial design on competitiveness of enterprise product. International Conference on Environment and Water Resources Engineering. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202017902088

Simplice A. Asongu, Mushfiqur Rahman, Joseph Nnanna, Mohamed Haffar. Enhancing information technology for value added across economic sectors in SubSaharan Africa. Available at: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/107238/1/MPRA_paper_107238.pdf

Rui Ribeiro (2020). Digital Transformation: The Evolution of the Enterprise Value Chains. Proceedings of Fifth International Congress on Information and Communication Technology, ICICT (Vol. 1). London. Available at: https://www.researchgate.net/publication/345640625_Digital_Transformation_The_Evolution_of_the_Enterprise_Value_Chains

Yongkang Liang, Xiaoqing Luo, Shuili Yang. Research on ways of value-added of transformer enterprise based on manufacturing servitization. Available at: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/394/4/042100/pdf

Han Bing, Liu Fangming, Kuang Haibo (2021). A research on the evaluation of enterprise value-added efficiency under homogeneous competition. A case study by taking Chinese listed port enterprises as an example. Science Research Management. 42(4), 55–64.

Porter M.E., Kramer M.R. (2006). Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review. Available at: https://www.sharedvalue.org/sites/default/files/resource-files/Strategy_and_Society.pdf

The Global Risks Report. 2022. 17th Edition. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_The_Global_Risks_Report_2022.pdf

Індекс ESG прозорості українських компаній. 2020. URL: https://csr-ukraine.org/research/indeks-esg-prozorosti-saytiv-ukrainski

GlobalRepTrak 100. Глобальні лідери репутації. 2021. URL: https://reputationcapital.blog/2021/04/2021-global-reptrak-100-globalnye-lidery-reputacii/?lang=uk

Claudiu Cicea, Ion Popa, Corina Marinescu, Simona Cătălina Ștefan. Determinants of SMEs’ performance: evidence from European countries. Economic Research. 2019. Vol. 32 (1). P. 1602–1620. DOI: https://doi.org/10.1080/1331677X.2019.1636699

Gilchrist R.R. Managing for profit: The Edded Value Concept. Routledge, 2018. 168 p.

Alcalde-Delgado R., Sáiz-Barcena L., Olmo R., Alonso de Armiño C. Empirical study of the business growth strategy related to the added value by intellectual capital. International Journal of Production Management and Engineering. 2020. № 1, Vol. 8. P. 1–11.

Qafarian Kolahi S.H. Investigating value added tax impact on economic growth(Case study of Iran and other developing countries). Journal of Tax Research. 2019. Vol. 27, Issue 41. P. 106–135.

Bibek Adhikari. Does a Value-Added Tax Increase Economic Efficiency? Economic Inquiry. 2020. Vol. 58, Issue 1. P. 496–517.

Yiding Bu, Jiajun L. Influence of industrial design on competitiveness of enterprise product. International Conference on Environment and Water Resources Engineering (EWRE 2020). URL: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202017902088

Simplice A. Asongu, Mushfiqur Rahman, Joseph Nnanna, Mohamed Haffar. Enhancing information technology for value added across economic sectors in SubSaharan Africa. URL: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/107238/1/MPRA_paper_107238.pdf

Rui Ribeiro. Digital Transformation: The Evolution of the Enterprise Value Chains. Proceedings of Fifth International Congress on Information and Communication Technology, ICICT. London, 2020. Vol. 1. URL: https://www.researchgate.net/publication/345640625_Digital_Transformation_The_Evolution_of_the_Enterprise_Value_Chains

Yongkang Liang, Xiaoqing Luo, Shuili Yang. Research on ways of value-added of transformer enterprise based on manufacturing servitization. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/394/4/042100/pdf

Han Bing, Liu Fangming, Kuang Haibo. A research on the evaluation of enterprise value-added efficiency under homogeneous competition. A case study by taking Chinese listed port enterprises as an example. Science Research Management. 2021.Vol. 42. Issue 4. P. 55–64.

Porter M.E., Kramer M.R. Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review. 2006. URL: https://www.sharedvalue.org/sites/default/files/resource-files/Strategy_and_Society.pdf

Переглядів статті: 144
Завантажень PDF: 109
Опубліковано
2022-08-30
Як цитувати
Краснокутська, Н., & Лян, Г. (2022). СТВОРЕННЯ ДОДАНОЇ ВАРТОСТІ З ПОЗИЦІЇ СТІЙКОГО РОЗВИТКУ КОМПАНІЇ. Економіка та суспільство, (42). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-70
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ