СТАН ТА ОСОБЛИВОСТІ ДОСЛІДЖЕННЯ КОНЦЕНТРАЦІЇ У МЕДІАІНДУСТРІЇ

Ключові слова: медіа, концентрація, медіакорпорації, медіаплюралізм, показники медіаконцентрації, інформаційне забезпечення

Анотація

Концентрація у медіаіндустрії складне динамічне явище, що чинить вплив не лише на стан медійного ринку, але також і на соціально-політичні процеси. Через це дослідження медійної концентрації передбачають застосування широкого спектру методів, використовуваних підходів та показників. Проблематика медіаконцентрації, методики досліджень та їх результати широко представлені у закордонних наукових виданнях. Іноземні дослідники акцентують увагу на розвиток медіаконцентрації в розвинених країнах світу, проте стан українського медіаринку ними не досліджується. Вітчизняні дослідження є фрагментарними або зосереджуються на світових процесах медіаконцентрації. Зокрема, недостатнім є висвітлення у літературі методологічної основи для здійснення досліджень. З цією метою у статті розглянуто сучасну типологію медіаконцентрації, досліджені передумови концентрації у медіаіндустрії, згруповано підходи та показники оцінювання ступеня концентрації у медіа, виявлені проблеми проведення оцінювання у сучасних умовах.

Посилання

Закон України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 № 2210-III. URL: https://bit.ly/3Nraq7E

Manfred Knoche (2021). Media Concentration: A Critical Political Economy Perspective. URL: https://bit.ly/3HXjTm7

Trappel, J., Meier, W. A. (2021). Soaring media ownership concentration: Comparing the effects of digitalisation on media pluralism and diversity. In J. Trappel, & T. Tomaz (Eds.), Success and failure in news media performance: Comparative analysis in the Media for Democracy Monitor, 147–164. DOI: https://doi.org/10.48335/9789188855589-7

Petros Iosifidis. (1997). Methods of measuring media concentration. Media Culture and Society. Vol. 19, 643–663.

Hill, B. C. (2006). Measuring media market diversity: Concentration, importance, and pluralism. Fed. Comm. LJ, 58, 169.

Noam E. (2009) Media Ownership and Concentration in America. New York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195188523.001.0001

Carles Llorens. (2013). Media Concentration. Quaderns del CAC, Issue 16, 45-54. URL: https://bit.ly/3OH0dVy

Methodology for monitoring media concentration and media content diversity. Directorate General of Human Rights and Legal Affairs Council of Europe. Strasbourg, 2009. URL: https://rm.coe.int/1680483b18

David Deacon, James Stanyer (2021). Media diversity and the analysis of qualitative variation. Communication and the public. 6, 19–32. DOI: https://doi.org/10.1177/20570473211006481

Хаб’юк О. Концептуальні основи медіа-економіки : монографія. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2012.

Сhuzhykov A. Media clustering of EU regional systems. Intelectual Challenges to Economic Globalism: collective monograph. Riga: ISMA, 2020. URL: https://bit.ly/3QR1knz

Любчик К. Л. Корпоративні медіастратегії транснаціональних корпорацій Держава та регіони. Серія : Економіка і підприємництво. 2020. № 1 (112). С. 16–19. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2020-1-2.

Малінін В. С. Монополізація та концентрація ЗМІ. URL: https://bit.ly/3OGR27C

Шендерівська Л. П., Лисенко М. А., Малиш Н. О. Розвиток медіа в контексті корпоратизації. Технологія і техніка друкарства, 2018. № 3(61). С. 46–55. DOI: https://doi.org/10.20535/2077-7264.3(61).2018.154705

Індикатори ризиків плюралізму медіа. URL: https://bit.ly/3A3XZeV

Методологія оцінки прозорості регіональних медіа. URL: https://bit.ly/3bxq2cd.

Монополії у сфері масової інформації: законодавче регулювання і деякі вітчизняні реалії. Лабораторія законодавчих ініціатив. Парламентський моніторинг, 09 червня 2004 р. URL: https://bit.ly/3bqzUEJ

Safeguarding media freedom in the EU – new rules. URL: https://bit.ly/3HU1MgP

Zakon Ukrainy «Pro zakhyst ekonomichnoi konkurentsii» vid 11.01.2001 № 2210-III. Retrieved from: https://bit.ly/3Nraq7E i (in Ukrainian)

Manfred Knoch. (2021). Media Concentration: A Critical Political Economy Perspective. Retrieved from: https://bit.ly/3HXjTm7

Trappel, J., Meier, W. A. (2021). Soaring media ownership concentration: Comparing the effects of digitalisation on media pluralism and diversity. In J. Trappel, & T. Tomaz (Eds.), Success and failure in news media performance: Comparative analysis in the Media for Democracy Monitor, 147–164. DOI: https://doi.org/10.48335/9789188855589-7

Petros Iosifidis. (1997). Methods of measuring media concentration. Media Culture and Society. Vol. 19, 643–663.

Doyle, G. (2015). Why ownership pluralism still matters in a multi-platform world. In P. Valcke, M. Sükösd, & R. Picard (Eds.), Media pluralism and diversity: Concepts, risks and global trends, 297–309.

Noam E. (2009) Media Ownership and Concentration in America. New York: Oxford University Press.

Carles Llorens. (2013). Media Concentration. Quaderns del CAC, Issue 16, 45–54. Retrieved from: https://bit.ly/3OH0dVy

Methodology for monitoring media concentration and media content diversity. Directorate General of Human Rights and Legal Affairs Council of Europe. Strasbourg, 2009. Retrieved from: https://rm.coe.int/1680483b18

David Deacon, James Stanyer (2021). Media diversity and the analysis of qualitative variation. Communication and the public. 6, 19–32. DOI: https://doi.org/10.1177/20570473211006481

Khabiuk O. (2012). Kontseptualni osnovy media-ekonomiky (monohrafiia). Lviv : LNU imeni Ivana Franka. (in Ukrainian)

Сhuzhykov A. (2020). Media clustering of EU regional systems. Intelectual Challenges to Economic Globalism: collective monograph. Riga: ISMA. Retrieved from: https://bit.ly/3QR1knz

Liubchyk K. L. (2020) Korporatyvni mediastratehii transnatsionalnykh korporatsii Derzhava ta rehiony. Seriia : Ekonomika i pidpryiemnytstvo, 1 (112), 16–19. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2020-1-2 (in Ukrainian)

Malinin V. S. Monopolizatsiia ta kontsentratsiia ZMI. Retrieved from: https://bit.ly/3OGR27C (in Ukrainian)

Shenderivska, L. P., Lysenko, M. A., Malysh, N. O. (2018). Rozvytok media v konteksti korporatyzatsii. Tekhnolohiia i tekhnika drukarstva, 3(61), 46–55. (in Ukrainian)

Indykatory ryzykiv pliuralizmu media. Retrieved from: https://bit.ly/3A3XZeV (in Ukrainian)

Metodolohiia otsinky prozorosti rehionalnykh media. Retrieved from: https://bit.ly/3bxq2cd (in Ukrainian)

Monopolii u sferi masovoi informatsii: zakonodavche rehuliuvannia i deiaki vitchyzniani realii. Laboratoriia zakonodavchykh initsiatyv. Parlamentskyi monitorynh, 09 chervnia 2004 r. Retrieved from: https://bit.ly/3bqzUEJ (in Ukrainian)

Safeguarding media freedom in the EU – new rules. Retrieved from: https://bit.ly/3HU1MgP

Переглядів статті: 195
Завантажень PDF: 231
Опубліковано
2022-05-31
Як цитувати
Сухорукова, О., & Кваско, А. (2022). СТАН ТА ОСОБЛИВОСТІ ДОСЛІДЖЕННЯ КОНЦЕНТРАЦІЇ У МЕДІАІНДУСТРІЇ. Економіка та суспільство, (39). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-72
Розділ
ЕКОНОМІКА