MANAGEMENT OF THE PROCESS OF FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF NURSING PERSONNEL

Keywords: communicative competence, nurse, management, lifelong learning, health care

Abstract

The article considers the communication process as a necessary condition for the development and functioning of all social systems, which is a tool for building both a separate social sphere and civil society in the state. The review of scientific sources allowed to generalize and determine the place of this competence in the structure of professionalism of nurses as a key competence. The author also describes the stages of management of the process of competence formation (college education - formation and consolidation; professional activity / lifelong learning - improvement) and notes the management functions at each stage. Emphasizing that the main functions of management, in this case, are the provision of methodological material, evaluation of results, adjustment of knowledge and skills. Descriptive stages of management in the formation of competence were highlighted the relationship and impact on other competencies. The author concludes that the need for communicative training of medical college students in the mandatory testing during the internship and, if necessary, to adjust their knowledge, which allows to consolidate the acquired knowledge. Such an assessment is especially emphasized about the need to assess the formed competence when hiring a young specialist without professional experience, and if necessary to adjust skills taking into account the direction of the nurse's work, it is possible to prevent possible conflict situations between employees and patients. The author concludes that the possession of communication skills increases the motivation of self-development, increases work efficiency, reduces the risk of burnout. The main conclusion of the author is that in the period of medical reforms, rapid growth of private medicine the quality of medical care directly depends on the degree of formation of communicative competence and successful management of this competence, which, in turn, becomes the key to economic growth. Given the constant changes in the socio - economic environment, promising research in this direction is to look for methods of managing the process of forming the competence of nurses at different levels from hospital administration to the state level.

References

Salmon P., Mendick N., Young B. Integrative qualitative communication analysis of consultation and patient and practitioners’ perspectives: towards a theory of authentic caring in clinical relationships. Patient Education and Counselling. 2011; Vol. 82, № 3: P. 448–454.

Демянчук М.Р. Практика формування культури професійного спілкування майбутніх фахівців медицини. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2016. Вип. 51. С. 129–137.

Зозуля А.І. Медико-соціальне обґрунтування якісно нової системи спеціалізованої допомоги хворим з судинною патологією головного мозку : дис. ... д. мед. н: 14.02.03. Київ, 2014. 40 с.

Горачук В.В. Медико-соціальне обґрунтування моделі системи управління якістю медичної допомоги : дис. ... д. мед. н: 14.02.03. Київ, 2015. 36 с.

Загородній С.М. Медико-соціальне обґрунтування системи збереження психічного здоров’я сільського населення : дис. … к. мед. н: 14.02.03. Київ, 2011. 24 с.

Золотарьова Ж.М. Обґрунтування моделі удосконалення підготовки та підвищення кваліфікації медичного персоналу для надання паліативної допомоги : дис. … к. мед. н: 14.02.03. Івано-Франківськ, 2015. 26 с.

Яворський А.М. Медико-соціальне обґрунтування удосконаленої пацієнтоорієнтованої системи управління якістю медичного обслуговування (на прикладі стаціонарної хірургічної допомоги) : дис. … к. мед. н: 14.02.03. Київ, 2014. 23 c.

Мединська А.В., Коноваленко С.О. Професійність медичної сестри у спілкуванні з пацієнтами. Медсестринство. 2016. № 3. С. 7–13.

Hromtseva D.K., Krupskyi O.P. Professional culture and security: an innovative approach to implementing a medical facility. European Journal of Management Issues. 2015. №. 5. Р. 15–23.

Самборська Н.М. Формування соціально-комунікативної компетентності майбутніх фахівців зі спеціальності «медсестринство» у процесі вивчення гуманітарних дисциплін : дис. … к. пед. н: 13.00.04. Житомир. 2018. 22 с.

Stryukov V., Hromtseva O. Analysis of key competences in vocational education. Journal of Scientific Papers «Social Development and Security». 2019. №9(5). P. 94. doi: https://doi.org/10.33445/sds.2019.9.5.6

Знаменська М.А., Слабкий Г.О., Знаменська Т.К. Комунікації в охороні здоров’я. монографія. Київ, 2019. 194 с.

Сидоренко О. Інформаційні ресурси як об’єкт інформаційних правовідносин. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 4. С. 173– 182.

Про інформацію: Закон України від 2 жовтня 1992 року № 2657-XII / Верховна Рада України. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text (дата звернення: 16.12.2020).

Мединська А.В., Коноваленко С.О. Професійність медичної сестри у спілкуванні з пацієнтами. Медсестринство. 2016. № 3. С. 7–13.

Литвинова А.Е. Формування компетентності медичних сестер. Медсестринство. 2017. № 4. С. 16–18.

Hais D.G. How many levels should a grammar recognize? .Language and discourse: Rest and Protest. - Amsterdam, Philadelphia. 2006. P. 12.

Кадрові ресурси системи охорони здоров’я в Україні. Ситуаційний аналіз. Проект USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» / наук. ред. Ю. Середа Київ, 2019. 133 с.

Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку фахівців у сфері охорони здоров’я: Постанова КМ України від 28 березня 2018 р. № 302. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/302-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 18.12.2020).

Salmon P., Mendick N., & Young B.(2011) Integrative qualitative communication analysis of consultation and patient and practitioners perspectives: towards a theory of authentic caring in clinical relationships. Patient Education Counselling. Vol. 82, no 3: pp 448–454.

Demianchuk M.R. (2016) Praktyka formuvannia kultury profesiinoho spilkuvannia maibutnikh fakhivtsiv medytsyny [The practice of forming a culture of professional communication of future medical professionals]. Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools, vol. 51, pp. 129–137.

Zozulia A.I. (2014) Medyko-sotsialne obgruntuvannia yakisno novoi systemy spetsializovanoi dopomohy khvorym z sudynnoiu patolohiieiu holovnoho mozku [Medical-social substantiation of a qualitatively new system of specialized care for patients with vascular pathology of the brain] (Doctor’s Thesis), Kyiv: Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education.

Horachuk V.V. (2015) Medyko-sotsialne obgruntuvannia modeli systemy upravlinnia yakistiu medychnoi dopomohy [Medical-social substantiation of the model of health care quality management system] (PhD Thesis), Kyiv: Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education.

Zahorodnii S.M. (2011) Medyko-sotsialne obgruntuvannia systemy zberezhennia psykhichnoho zdorovia silskoho naselennia [Medical-social substantiation of the system of mental health of the rural population] (PhD Thesis), Kyiv: Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education.

Zolotarova Zh.M. (2015) Obgruntuvannia modeli udoskonalennia pidhotovky ta pidvyshchennia kvalifikatsii medychnoho personalu dlia nadannia paliatyvnoi dopomohy [Substantiation of model of medical personnel’s advanced training improvement for palliative care] (PhD Thesis) Ivano Frankivsk: Ivano Frankivsk National Medical University.

Yavorskyi A.M. (2014) Medyko-sotsialne obgruntuvannia udoskonalenoi patsiientooriientovanoi systemy upravlinnia yakistiu medychnoho obsluhovuvannia (na prykladi statsionarnoi khirurhichnoi dopomohy) [Medical-social substantiation of the improved patient-oriented system of quality management of medical care (on the example of inpatient surgical care)] (PhD Thesis), Kyiv: Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education.

Medynska A.V., Konovalenko S.O. (2016) Profesiinist medychnoi sestry u spilkuvanni z patsiientamy [Professionalism of the nurse in communication with patients]. Nursing, no. 3, pp. 7–13.

Hromtseva D.K., Krupskyi O.P. Professional culture and security: an innovative approach to implementing a medical facility. European Journal of Management Issues, no. 5, pp. 15–23.

Samborska N.M. (2018) Formuvannia sotsialno-komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv zi spetsialnosti «medsestrynstvo» u protsesi vyvchennia humanitarnykh dystsyplin [Formation of social and communicative competence of future specialists in the specialty "nursing" in the process of studying the humanities] (PhD Thesis), Zhytomyr: Zhytomyr Ivan Franko State University

Stryukov V., Hromtseva O. (2019). Analysis of key competences in vocational education. Journal of Scientific Papers «Social Development and Security, no. 9(5), p. 94. doi: https://doi.org/10.33445/sds.2019.9.5.6

Znamenska M.A., Slabkyi H.O., & Znamenska T.K. (2019) Komunikatsii v okhoroni zdorovia [Health communications]. Monographs. Kyiv, p. 194.

Sydorenko O. (2018) Informatsiini resursy yak obiekt informatsiinykh pravovidnosyn [Information resources as an object of information relations]. Entrepreneurship, economy and law, no 4, pp. 173–182.

Pro informatsiiu: Zakon Ukrainy vid 2 zhovtnia 1992 roku # 2657-XII / Verkhovna Rada Ukrainy [Based on: Law of Ukraine of October 2, 1992 № 2657-XII / Verkhovna Rada of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text

Medynska, A. V., & Konovalenko S. O (2016) Profesiinist medychnoi sestry u spilkuvanni z patsiientamy [The professionalism of the nurse in communicating with patients]. Nursing, no 3, pp. 7–13.

Lytvynova A.E. (2017) Formuvannia kompetentnosti medychnykh sester [Formation of nurses’ competence] Nursing, no 4, pp. 16–18.

Hais D.G. (2006) How many levels should a grammar recognize? Language and discourse: Rest and Protest. Amsterdam, Philadelphia, р. 12.

Sereda Yu. (Ed) (2019) Kadrovi resursy systemy okhorony zdorovia v Ukraini. Sytuatsiinyi analiz [Human resources of the health care system in Ukraine. Situational analysis]. Kyiv: USAID Health Care Reform Support Project. (in Ukrainian)

Pro zatverdzhennia Polozhennia pro systemu bezperervnoho profesiinoho rozvytku fakhivtsiv u sferi okhorony zdorovia: Postanova KM Ukrainy vid 28 bereznia 2018 r. №302 [On approval of the Regulations on the system of continuous professional development of specialists in the field of health care: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/302-2018-%D0%BF#Text

Article views: 319
PDF Downloads: 320
Published
2020-12-15
How to Cite
Striukov, V. (2020). MANAGEMENT OF THE PROCESS OF FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF NURSING PERSONNEL. Economy and Society, (22). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-58
Section
MANAGEMENT