MANAGING THE COMPETITIVE ADVANTAGES OF HOSPITALITY AND TOURISM INDUSTRIES IN MODERN CONDITIONS

Keywords: world economy, hospitality industry, tourism, competitive advantages, competitiveness, management

Abstract

Studying the problems of restoring and increasing the competitiveness of domestic enterprises in the hospitality and tourism industry in the foreign market is an urgent task and is of theoretical and practical interest. The scale and intensity of competition in the context of a pandemic and a quarantine crisis is changing due to what is happening in the socio-economic, political, scientific and technical, cultural spheres of human activity. Investigating the genesis of the theory of competitive advantages, the authors argue that an evolutionary approach is applied to the study of competitive advantages, the interpretation of which is given in the article. The authors of the article investigate the evolution of scientific views on the content of the theory of competitive advantages, taking into account the most important changes in the world community and the characteristics of the modern paradigm of the theory of competitive advantages. It is noted that the development of theories of competitive advantage today takes place in the direction of the transformation vector characterizing the direction and speed of changes in the world community, taking into account demographic changes, digitalization of the economy, etc. The position of the authors regarding the formation of competitive immunity of enterprises in the hospitality and tourism industry for further participation in globalization processes associated with the development of international competition is stated. The position is due to the fact that when integrating into the global level of the economy, which has its own "barriers to entry" determined by international competition, the requirements for the competitive advantages of enterprises change and their competitive positions change accordingly. One of the most important directions for achieving and maintaining a stable position in the competitive struggle is the search for specific practical steps. Methodological recommendations for managing the competitive advantages of enterprises in the hospitality and tourism industry for participation in global competition are proposed.

References

Международный валютный фонд. Бюллетень «Перспектив развития мировой экономики», июль 2021 года. Расширение линий разрыва в глобальном восстановлении экономики. 29 с. URL: https://www.imf.org/ru/Publications/WEO/Issues/2021/07/27/world-economic-outlook-update-july-2021

Національний банк України зберіг облікову ставку на рівні 8,5%. URL: https://bank.gov.ua/ua/news/all/natsionalniy-bank-ukrayini-zberig-oblikovu-stavku-na-rivni-85

Міністерство економіки України: Департамент стратегічного планування та макроекономічного прогнозування, травень 2021. Прогноз економічного і соціального розвитку України на 2022-2024 роки. 115 с. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=77059300-efc0-4c61-8a67-3974e0cd27a5&title=PrognozEkonomichnogoISotsialnogoRozvitkuUkraini

Организация объединенных наций. Аналитическая записка: Covid-19 и перестройка сектора туризма. Август 2020 г. 29 с. URL: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_covid-19_and_transforming_tourism_russian.pdf

Петриківа О.С., Гунько Д.В. Теоретичні підходи до визначення поняття «конкурентні переваги регіону». Проблеми економіки. 2012. № 4. С. 107–114.

Портер М. Международная конкуренция / пер. с англ. И.В. Квасюка и др. Москва : Международные отношения, 1993. 896 с.

Николюк О.М. Еволюція теорій конкурентоспроможності. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 3. Т. 2. С. 231–238.

Лупак Р.Л., Васильців Т.Г. Конкурентоспроможність підприємства : навчальний посібник. Львів : Видавництво ЛКА, 2016. 484 с.

Іванов Ю.Б., Орлов П.А., Іванова О.Ю. Конкурентні переваги підприємства: оцінка, формування та розвиток : монографія. Харків : ВД «ІНЖЕК», 2008. 352 с.

Смаль Б.А Регіональні аспекти розвитку конкурентних переваг індустрії гостинності. Економічні науки: збірник наукових праць Луцького національного технічного університету. Серія «Регіональна економіка». Випуск 18 (71). Луцьк : ВІП Луцького НТУ, 2021. С. 169–179. URL: http://e-region.lutsk-ntu.com.ua/index.php/ekonomichni_nauky/article/view/104/104 (дата звернення: 04.11.2021).

Білоус С.В., Красько А.Б., Безручко Л.С. Підвищення конкурентних переваг готельно-ресторанних та туристичних підприємств за допомогою методів менеджменту. Економіка та суспільство. 2021. Випуск № 23. С. 1–9. URL: https://economyandsociety.in.ua. (дата звернення: 08.11.2021).

Mezhdunarodnыy valyutnyy fond. Byulleten' «Perspektyv razvytyya myrovoy ekonomyky» (2021). Rasshyrenye lynyy razrыva v hlobal'nom vosstanovlenyy ekonomyky [Widening gap lines in the global economic recovery]. 29 р. URL: https://www.imf.org/ru/Publications/WEO/Issues/2021/07/27/world-economic-outlook-update-july-2021 (in Russian)

Natsionalnyi bank Ukrainy zberih oblikovu stavku na rivni 8,5% (2021) [The National Bank of Ukraine kept the discount rate at 8.5%]. URL: https://bank.gov.ua/ua/news/all/natsionalniy-bank-ukrayini-zberig-oblikovu-stavku-na-rivni-85. (in Ukrainian)

Ministerstvo ekonomiky Ukrainy: Departament stratehichnoho planuvannia ta makroekonomichnoho prohnozuvannia (2021) Prohnoz ekonomichnoho i sotsialnoho rozvytku Ukrainy na 2022-2024 roky [Forecast of economic and social development of Ukraine for 2022-2024]. UR : https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=77059300-efc0-4c61-8a67-3974e0cd27a5&title=PrognozEkonomichnogoISotsialnogoRozvitkuUkraini (in Ukrainian)

Orhanyzatsyya obъedynennыkh natsyy (2020) Analytycheskaya zapyska: Covid-19 y perestroyka sektora turyzma [Policy Brief: Covid-19 and Restructuring the Tourism Sector]. URL: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_covid-19_and_transforming_tourism_russian.pdf. (in Russian)

Petrykiva O.S., Hunko D.V. (2012) Teoretychni pidkhody do vyznachennia poniattia «konkurentni perevahy rehionu» [Theoretical approaches to defining the concept of "competitive advantages of the region"]. Problemy ekonomiky, vol. 4, рр. 107–114. (in Ukrainian)

Porter M. (1993) Mezhdunarodnaya konkurentsyya [International competition]. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenyya, 896 р. (in Russian)

Nykoliuk O.M. (2011) Evoliutsiia teorii konkurentospromozhnosti. [Evolution of competitiveness theories]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, vol. 3 t. 2, рр. 231–238. (in Ukrainian)

Lupak R.L., Vasyltsiv T.H. (2016). Konkurentospromozhnist pidpryiemstva : navchalnyi posibnyk. [Enterprise competitiveness: a tutorial]. Lviv : Vydavnytstvo LKA. 484р. (in Ukrainian)

Ivanov Yu.B. Orlov P.A. and Ivanova O.Yu. (2008) Konkurentni perevahy pidpryiemstva: otsinka, formuvannia ta rozvytok [Competitive edges of enterprise: assessment, formulation and development]. Kharkiv: INZhEK, 352 р. (in Ukrainian)

Smal B.A. (2021) Rehionalni aspekty rozvytku konkurentnykh perevah industrii hostynnosti [Regional aspects of the development of competitive advantages of the hospitality industry]. Ekonomichni nauky: zbirnyk naukovykh prats Lutskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Seriia «Rehionalna ekonomika». Lutsk: VIP Lutskoho NTU, vol. 18 (71), рр. 169–179. URL: http://e-region.lutsk-ntu.com.ua/index.php/ekonomichni_nauky/article/view/104/104. (accessed 4 November 2021). (in Ukrainian)

Bilous S.V., Krasko A.B., Bezruchko L.S. (2021) Pidvyshchennia konkurentnykh perevah hotelno-restorannykh ta turystychnykh pidpryiemstv za dopomohoiu metodiv menedzhmentu [Increasing the competitive advantage of hotel and restaurant and tourism enterprises using management methods]. Ekonomika ta Suspilstvo, vol. 23, рр. 1–9. URL: https://economyandsociety.in.ua. (accessed 8 November 2021). (in Ukrainian)

Article views: 214
PDF Downloads: 264
Published
2021-11-30
How to Cite
Vecepura, N., & Zemlina, Y. (2021). MANAGING THE COMPETITIVE ADVANTAGES OF HOSPITALITY AND TOURISM INDUSTRIES IN MODERN CONDITIONS. Economy and Society, (33). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-62
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS