ACCOUNTING FOR NON-FINANCIAL ASSETS IN THE MANAGEMENT OF PUBLIC SECTOR ENTITIES
Abstract
Research on the accounting of non-financial assets of public sector institutions in public financial management has found that governance is carried out through the implementation of public policies by institutions. It has been found that not all institutions implement the same public policies in the same way, but all public institutions are divided into appropriate segments and have appropriate functional characteristics to implement a particular public policy. The main lines of government policy affecting the relationship between public financial management and non-financial asset accounting have been identified. Non-financial assets have been found to provide economic benefits to public institutions as a result of their possession or use for a certain period of time, thus facilitating and providing some appropriate management of non-financial assets. Key components of public policy have been identified and defined that they have a direct impact on the availability and movement of non-financial assets of institutions. It is the effective fiscal and tax policy of an institution that determines the provision of non-financial assets to institutions, as well as funding for their improvement and repair. The application of the policy-targeting approach, strategic planning and elements of public procurement affect the qualitative upgrading of non-financial assets according to the needs of the institution. In addition, appropriate decisions on public financial management are made on the basis of accounting data and financial statements. Public finances are managed on the basis of consolidated information on the activities of institutions, organized on the basis of accounting data. Consequently, public financial management is linked to the accounting treatment of non-financial assets that bring economic benefits to the owners of those assets. Public finances are managed on the basis of consolidated information on the activities of institutions, organized on the basis of accounting data. And macro-indicators are aggregated on the basis of the System of National Accounts, which also promotes transparency and reliability of non-financial asset accounting information for different users of information for effective management decisions.
References
Бюджетний кодекс України №2456-VI від 01.01.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text
Дрозд І.К., Чечуліна О.О. Бухгалтерський облік та внутрішній державний аудит за міжнародними стандартами : у 3 ч. / за заг. ред. М.В. Кужельного. Ч. ІІ : Міжнародні стандарти внутрішнього аудиту державного сектору. Київ : УАСБА, 2009. 312 с.
Кондратюк І.О., Лондаренко О.О. Облік витрат на придбання нефінансових активів бюджетних установ: управлінський аспект. Фінанси, облік і аудит. 2015. Вип. 1. С. 210–230. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Foa_2015_1_18.
Ловінська Л.Г., Свірко С.В., Єфименко Т.І., Канцуров О.О. Бухгалтерський облік та внутрішній аудит в державному секторі : у 3 ч. / за заг. ред. М.В. Кужельного. Ч.1 : Фінансовий облік у державному секторі:міжнародний підхід. Київ : УАСБА, 2009. 479 с.
Про затвердження Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі: затв. наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2013 р. № 1203. Дата оновлення 21.01.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua
Про затвердження Стратегії модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007-2015 роки: Постанова Кабінету Міністрів України від 16.01.2007 р. № 34. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/34-2007-%D0%BF#Text
Система национальных счетов 2008 года (СНС-2008). URL: https://unstats.un.org/unsd/nationalaccount/docs/SNA2008Russian.pdf.
Черкашина Т.В. Нефінансові активи: оцінка і класифікація у державному секторі. Причорноморські економічні студії. 2017. Вип. 23. С. 201–206. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2017_23_39.
Bjudzhetnyj kodeks Ukrajiny vid 01.01.2021 №456-VI. [Budget Code of Ukraine from 01.01.2021 №2456-VI]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text
Drozd I.K., Chechulina O.O. (2009) Bukhghaltersjkyj oblik ta vnutrishnij derzhavnyj audyt za mizhnarodnymy standartamy [Accounting and internal state audit according to international standards] : u 3 ch. / za zagh. red. M.V. Kuzheljnogho. Ch. II : Mizhnarodni standarty vnutrishnjogho audytu derzhavnogho sektoru. Kyiv: UASBA.
Kondratjuk I.O., Londarenko O.O. (2015) Oblik vytrat na prydbannja nefinansovykh aktyviv bjudzhetnykh ustanov: upravlinsjkyj aspekt [Accounting for the acquisition of non-financial assets of budgetary institutions: management aspect]. Finansy, oblik i audyt, 1, 210–230. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Foa_2015_1_18.
Lovinsjka L.Gh., Svirko S.V., Jefymenko T.I., Kancurov O.O. (2009) Bukhghaltersjkyj oblik ta vnutrishnij audyt v derzhavnomu sektori [Accounting and internal state audit according to international standards]: u 3 ch. / za zagh. red. M.V. Kuzheljnogho. Ch. 1 : Finansovyj oblik u derzhavnomu sektori: mizhnarodnyj pidkhid. Kyiv: UASBA.
Nakaz Ministerstva finansiv Ukrajiny Pro zatverdzhennja Planu rakhunkiv bukhghaltersjkogho obliku v derzhavnomu sektori vid 31.12. 2013 r. № 1203 [Order of the Ministry of Finance of Ukraine On approval of the Chart of Accounts in the public sector from 31.12. 2013 № 1203]. Data onovlennja 21.01.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrajiny Pro zatverdzhennja Strateghiji modernizaciji systemy bukhghaltersjkogho obliku v derzhavnomu sektori na 2007-2015 roky vid 16.01.2007 №34 [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine On approval of the Strategy for modernization of the accounting system in the public sector for 2007-2015 from 16.01.2007 № 34]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/34-2007-%D0%BF#Text
Systema nacyonaljnykh schetov 2008 ghoda (SNS-2008) [System of National Accounts 2008 (2008 SNA)]. Available at: https://unstats.un.org/unsd/nationalaccount/docs/SNA2008Russian.pdf.
Cherkashyna T.V. (2017) Nefinansovi aktyvy: ocinka i klasyfikacija u derzhavnomu sektori [Nonfinancial assets: valuation and classification in the public sector] Prychornomorsjki ekonomichni studiji, 23, 201–206. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2017_23_39