PSYCHOLOGICAL FACTOR IN INNOVATIVE ACTIVITY OF ENTERPRISES
Abstract
The article clarifies the essence and role of the psychological factor in innovation. It is determined that the human personality is the main innovator and the basic resource of innovative development of society. The key factors that promote and hinder the introduction of innovations are systematized. It was found that the introduction of innovations involves not only production, economic, but also psychological readiness for innovation. It is from the staff, their attitude to innovation depends on the effectiveness of innovation. It has been identified that one of the important psychological factors that suspends or hinders the innovation process is the psychological barrier to innovation. An employee's readiness for innovation is not only a condition that makes a person capable of innovative activities, but also an individual, psychological property that allows you to reproduce everyday activities and generate them with innovations. This factor is due to various aspects: gender, age, qualifications, work experience, personal qualities. It is substantiated that in the management of innovation, determining the strategy of innovation in the enterprise must take into account one of the key psychological factors that can both hinder and encourage innovation - is motivation. The management of the enterprise should be based on an adaptive motivational policy, taking into account both the interests of the enterprise as a whole and the interests of employees. It is described that in the process of innovation it is very important to combine tangible and intangible methods of stimulation, because, as already mentioned, it is a creative process. Employees need to be constantly encouraged to generate new ideas. In addition, it is necessary to remember the internal motives, because the human brain can not always work under the pressure of external factors. It is proved that the psychological conditions for the development of innovation culture are the actualization of the individual's need for innovation, immersion in the innovation environment and involvement in an active group of innovators. The sequence of interconnected procedures and actions of formation of a state of psychological readiness for innovative activity is offered.
References
Закон України «Про інвестиційну діяльність» від 18.09.1991 р. № 1561-12 (з чинними змінами та доповненнями). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1560-12.
Бутко М.П., Неживенко А.П., Пепа Т.В. Економічна психологія. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 232 с.
Голев С.В., Голєва О.С. Організаційна психологія (Психологія організацій). Курс лекцій. Херсон, 2017. 895 с.
Ілляшенко С.М. Управління інноваційною діяльністю. Основи інноваційного менеджменту : магістерський курс. Суми : Університетська книга, 2014. 856 с.
Карпова Ю.А. Введення в соціологію інноватики. Навчальний посібник. СПб. : Пітер, 2004. 192 с.
Карпунь І.Н. Мотивація і стимулювання інноваційної діяльності підприємства. Видавництво Львівської політехніки. 2008. № 628. С. 529–533.
Коханова О.П. Психологічні аспекти інноваційної діяльності в умовах вищої школи. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». 2015. № 35. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/7678/1/O_Kokhanova_VOVU_8_IL.pdf.
Кремень В.Г. Інноваційність і освіта. Рідна школа. 2012. №4-5. С. 7–12.
Лукомська Ю.О. Психологічні аспекти впровадження інновацій в організації. Проблеми сучасної психології. 2013. № 2. С. 80–85.
Мазур К.В., Кубай О.Г. Менеджмент аграрного підприємства. Навчальний посібник. Вінниця : Твори, 2020. 284 с.
Потапкіна Л.В. Суть та ознаки інноваційної діяльності економіста і роль освіти в цьому процесі. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2013. №1(7). С. 194–198.
Чудакова В. Психологічна готовність до інноваційної діяльності та конкурентоздатність персоналу головний ресурс організаційного розвитку. Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика. 2014. №1. С. 100–127.
Zakon Ukrainy “Pro investytsijnu diial'nist'” (1991), available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1560-12
Butko, M.P. Nezhyvenko, A.P. and Pepa, T.V. (2016), Ekonomichna psykholohiia [Economic psychology], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
Holev, S.V. and Holieva, O.S. (2017), Orhanizatsijna psykholohiia (Psykholohiia orhanizatsij) [Organizational psychology (Psychology of organizations)]. Kurs lektsij, Kherson, Ukraine.
Illiashenko, S.M. (2014), Upravlinnia innovatsijnoiu diial'nistiu. Osnovy innovatsijnoho menedzhmentu: mahisters'kyj kurs [Innovation management. Fundamentals of innovation management: master's course], Universytets'ka knyha, Sumy, Ukraine.
Karpova, Yu.A. (2004), Vvedennia v sotsiolohiiu innovatyky [Introduction to the sociology of innovation] Navchal'nyj posibnyk. SPb, Piter, Russia.
Karpun', I.N. (2008), “Motyvatsiia i stymuliuvannia innovatsijnoi diial'nosti pidpryiemstva”, Vydavnytstvo L'vivs'koi politekhniky, vol. 628, pp. 529–533.
Kokhanova, O.P. (2015), “Psykholohichni aspekty innovatsijnoi diial'nosti v umovakh vyschoi shkoly”, Humanitarnyj visnyk DVNZ “Pereiaslav-Khmel'nyts'kyj derzhavnyj pedahohichnyj universytet imeni Hryhoriia Skovorody”, vol. 35, available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/7678/1/O_Kokhanova_VOVU_8_IL.pdf.
Kremen', V.H. (2012), “Innovatsijnist' i osvita”, Ridna shkola, vol. 4–5, pp. 7–12.
Lukoms'ka, Yu.O. (2013), “Psykholohichni aspekty vprovadzhennia innovatsij v orhanizatsii”, Problemy suchasnoi psykholohii, vol. № 2, pp. 80–85.
Mazur K.V., Kubaj O.H. (2020), Menedzhment ahrarnoho pidpryiemstva [Management of an agricultural enterprise] Navchal'nyj posibnyk. Vinnytsia. Tvory.
Potapkina, L.V. (2013), “Sut' ta oznaky innovatsijnoi diial'nosti ekonomista i rol' osvity v ts'omu protsesi”, Zbirnyk naukovykh prats' Khmel'nyts'koho instytutu sotsial'nykh tekhnolohij Universytetu “Ukraina”, vol. 1(7), pp. 194–198.
Chudakova, V. (2014), “Psykholohichna hotovnist' do innovatsijnoi diial'nosti ta konkurentozdatnist' personalu holovnyj resurs orhanizatsijnoho rozvytku”, Navchannia i vykhovannia obdarovanoi dytyny: teoriia ta praktyka, vol. 1, pp. 100–127.