METHODOLOGICAL ASPECTS OF THE MARKETING ACTIVITIES PERFORMANCE ANALYSIS OF THE PROCESSING INDUSTRY ENTERPRISES IN THE SPHERE OF FOREIGN TRADE

Keywords: marketing analysis, marketing dynamics models, sales revenues, gross profit, net profit, coefficient of variation, stability

Abstract

The purpose of the study was to substantiate the methodological aspects of the analysis of the main financial and economic indicators that characterize the effectiveness of marketing activities of processing enterprises of the agro-industrial complex in the field of foreign trade in dynamics. There is need to use a special approаch in the analysis of the enterprises indicators dynamics, which are characterized by low stability of production. It is offered to carry out calculations of average annual sliding indicators of dynamics that will allow smoothing out extreme values. The analysis of the dynamics of financial and economic indicators of marketing activities is considered on the example of enterprises of the Republic of Moldova and Odessa region, operating in the field of agro-industrial complex and supplying for export grain, oilseeds and food products of own production. The dynamics of indicators is analyzed for 2014-2020, which allowed identifying patterns of change and assessing the level of sustainability of production and sales as indicators of effectiveness and efficiency of marketing activities. The method of analysis of indicators in dynamics is covered. In the analysis of the dynamics of financial and economic results of marketing activities, it is important to identify their stability, for which the values of indicators are calculated on average per year, average annual deviations, and coefficient of variation and scope of variation. The peculiarity of the analysis method was the use along with the annual sliding parameters of the analyzed indicators of three-year sliding their quantitative value, which allowed stating the intensive growth of variation, in particular profit indicators. Widely used graphical method of studying the dynamics of indicators, the average annual growth rates based on trend equations The practical value of the results is that the study allowed to form a bank of trend models of sales revenue, cost of sales, gross profit and pre-tax profit, net profit as components of the marketing information system of the studied enterprises.

References

Гайдукович Д.С. Характеристика інструментів маркетингового аналізу в сфері банківських послуг. Вісник соціально-економічних досліджень. 2011. Випуск 3 (43) 50. С. 50–55.

Штефанич Д., Братко О., Дячун О., Лагоцька Н., Окрепкий Р. Маркетинговий аналіз / За ред. доктора економічних наук, професора Д.А. Штефанича. Тернопіль : Економічна думка, 2011. 267 с.

Дейнега О.В. Mаркетинговий аналіз як інструмент задоволення інформаційних потреб ринково орієнтованого підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. Випуск 18. С. 201–206. URL: http://global-national.in.ua/archive/18-2017/39.pdf (дата звернення: 20.09.2021).

Морохова В.О., Бойко В.О., Борзаковська Л.В. Методичні положення комплексного маркетингового аналізу та прогнозування розвитку ринку торгівельного обладнання. Науковий вісник Полісся. 2018. № 2(1(13). С. 191–198. URL: http://nvp.stu.cn.ua/article/view/139860 (дата звернення: 20.09.2021).

Стрий Л.А. Маркетинговое управление на рубеже ХХІ ст.: системное исследование. Одесса : АстроПринт, 2000. 304 с.

Штучка Т.В. Методичні підходи до оцінки маркетингової діяльності підприємств агропродовольчого сектору. Економічний аналіз. 2014. Том 18. № 3. С. 96–102.

Пармакли Д.М., Тодорич Л.П., Дудогло Т.Д., Кураксина С.С., Яниогло А.И. Продуктивность земли в сельском хозяйстве. Монография: под ред. Д.М. Пармакли; Комрат. Гос.ун-т, Н-и. центр «Прогресс». Комрат, 2017 (Tipogr. "Centrografic"). 242 с.

Пармакли Д.М., Тодорич Л.П., Дудогло.Т.Д., Яниогло А.И. Эффективность землепользования: теория, методика, практика : монография. Комрат : Б. и., 2015 (Tipogr. "Centrografic"). 274 с.

Пармакли Д.М. Эффективность использования земли в сельском хозяйстве АТО Гагаузия: теория и практика : монография. Комрат : Научно-исследовательский Центр Гагаузии им. М.В. Маруневич, 2019. 278 с.

Ghajdukovych D.S. (2011) Kharakterystyka instrumentiv marketynghovogho analizu v sferi bankivsjkykh poslugh. Visnyk socialjno-ekonomichnykh doslidzhenj, 3(43), 50, 50–55. (in Ukrainian)

Shtefanych D., Bratko O., Djachun O., Laghocjka N., Okrepkyj R. (2011) Marketynghovyj analiz / Za red. doktora ekonomichnykh nauk, profesora D.A. Shtefanycha. Ternopilj: Ekonomichna dumka, 267 р. (in Ukrainian)

Dejnegha O.V. (2017) Marketynghovyj analiz jak instrument zadovolennja informacijnykh potreb rynkovo orijentovanogho pidpryjemstva. Ghlobaljni ta nacionaljni problemy ekonomiky, 18, 201–206. Available at: http://global-national.in.ua/archive/18-2017/39.pdf (accessed 20 September 2021).

Morokhova V.O., Bojko V.O., Borzakovsjka L.V. (2018) Metodychni polozhennja kompleksnogho marketynghovogho analizu ta proghnozuvannja rozvytku rynku torghiveljnogho obladnannja. Naukovyj visnyk Polissja, 2(1(13), 191–198. Available at: http://nvp.stu.cn.ua/article/view/139860 (accessed 20 September 2021).

Strij L.A. (2000) Marketingovoe upravlenie na rubezhe HHІ st.: sistemnoe issledovanie Odessa: AstroPrint, 304 р. (in Russian)

Shtuchka T.V. (2014) Metodychni pidkhody do ocinky marketynghovoji dijaljnosti pidpryjemstv aghroprodovoljchogho sektoru. Ekonomichnyj analiz, 18(3), 96–102. (in Ukrainian)

Parmakli D.M., Todorich L.P., Dudoglo T.D., Kuraksina S.S., Janioglo A.I. (2017) Produktivnost' zemli v sel'skom hozjajstve. Monografija: pod red. D.M. Parmakli; Komrat. Gos.un-t, N-i. centr «Progress». Komrat, (Tipogr."Centrografic"), 242 р. (in Russian)

Parmakli D.M., Todorich L.P., Dudoglo.T.D., Janioglo A.I. (2015) Jeffektivnost' zemlepol'zovanija: teorija,metodika, praktika: monografija. Komrat: B. i., (Tipogr. "Centrografic"), 274 s. (in Russian)

Parmakli D.M. (2019) Jeffektivnost' ispol'zovanija zemli v sel'skom hozjajstve ATO Gagauzija: teorija i praktika (monografija). Komrat, Nauchno-issledovatel'skij Centr Gagauzii im. M.V. Marunevich, 278 р. (in Russian)

Article views: 152
PDF Downloads: 103
Published
2021-10-26
How to Cite
Parmacli, D., Zapsha, G., & Bakhchyvanzhy, L. (2021). METHODOLOGICAL ASPECTS OF THE MARKETING ACTIVITIES PERFORMANCE ANALYSIS OF THE PROCESSING INDUSTRY ENTERPRISES IN THE SPHERE OF FOREIGN TRADE. Economy and Society, (32). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-41
Section
MARKETING