ASSESSMENT OF THE STATE OF SOCIAL RESPONSIBILITY MANAGEMENT BY INTERNAL VECTORS

Keywords: social responsibility, social responsibility management, internal vectors in the system of corporate culture

Abstract

Assessing the state of social responsibility management is the first step in analyzing this process in order to identify problems. The management staff of enterprises realized the expediency of social responsibility. Now it is necessary to form a methodology for evaluating its effectiveness. The article outlines the basic principles of evaluating the management of social responsibility by internal vectors. In order to fulfill this task, surveys of the executive authorities of Ukraine on socially oriented business and expert evaluation were used. Methodical bases of an estimation of a condition of management of social responsibility at micro level are formed. According to the results of the expert assessment, groups of enterprises with a satisfactory, good and excellent state of social responsibility were identified. The assessment of management experts is not affected by the number of projects and the cost of social investment. It is determined that enterprises with the best state of social responsibility have a higher share of income, which is used for this purpose. The weight of internal vectors in the process of social responsibility is established. The main problems of the evaluation process from the point of view of the management staff of the enterprise are revealed. It is determined that due to the lack of uniform evaluation criteria there are no general approaches to assessing the state of social responsibility management. Some experts do not consider it appropriate to assess social responsibility by internal vectors, which can lead to its low efficiency. The vast majority of activities aimed at charity and large image projects are considered to be socially responsible. Low level of understanding of environmental projects as part of corporate social responsibility. Leveling part of the subsystems of corporate cultures of the enterprise in the context of social responsibility. Such as: transparency and completeness of tax payment, the feasibility of additional motivation of employees, the formation of a positive psychological climate in the team, the feasibility of improving the quality and environmental friendliness of products offered to customers, responsibility to suppliers.

References

Березіна О.Ю. Кількісна оцінка соціальної відповідальності корпорацій. Вісник Української академії банківської справи. 2012. № 1(32). С. 97–101.

Буян О.А. Підходи до оцінки ефективності корпоративної соціальної відповідальності підприємств в Україні. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Економіка». 2012. № 6 (2). С. 159–165.

Воробей В. Корпоративна соціальна відповідальність чи вигода? Києво-Могилянська Бізнес-Студія. № 10. 2005. URL: www.Management.com.ua/com/cm037 (дата звернення: 11.11.2020).

Ворона О.В. Методичні підходи до оцінки рівня соціальної відповідальності. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2010. № 30. С. 127–133.

Інформаційно аналітичний портал «Ресурси для малого і середнього бізнесу». URL: https://www.uaassets.com.ua (дата звернення: 29.11.2020).

Матеріали сайту «Благодійна організація "Благодійний фонд «МХП-Громаді"». URL: https://www.facebook.com/MHPgromadi (дата звернення: 29.11.2020).

Офіційний сайт АО «Сумский завод «Насосэнергомаш». URL: https://www.nempump.com (дата звернення: 27.12.2020).

Офіційний сайт Групи Бель. URL: https://bel-ukraine.com (дата звернення 13.11.2020).

Офіційний сайт Корпоративний реєстр. Глобальні ресурси з КСВ. URL: https://corporateregister.com/ (дата звернення: 06.08.2020).

Прогнімак О.Д., Іщенко О.Ю., Касперович О.Ю. Формування соціальної відповідальності бізнесу: взаємодія з місцевими спільнотами та владою. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Usoc/2006_5/94-105.pdf (дата звернення: 17.11.2020).

Євтушенко В.А. Оцінка корпоративної соціальної відповідальності: методи, об’єкти, показники. Вісник НТУ «ХПІ». 2013. № 46 (1019). С. 53–63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vcpitp_2013_46_8. (дата звернення: 06.08.2020).

Berezina, O.Yu. (2012). Kilʹkisna otsinka sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti korporatsiy [Quantitative assessment of social responsibility of corporations]. Visnyk Ukrayinsʹkoyi akademiyi bankivsʹkoyi spravy – Bulletin of the Ukrainian Academy of Banking. 1(32). 97–101. (in Ukrainian)

Buyan, O.A. (2012). Pidkhody do otsinky efektyvnosti korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti pidpryyemstv v Ukrayini [Approaches to assessing the effectiveness of corporate social responsibility of enterprises in Ukraine]. Visnyk Dnipropetrovsʹkoho universytetu. Seriya «Ekonomika» – Bulletin of Dnipropetrovsk University. Economics Series. 6 (2). 159–165 (in Ukrainian)

Vorobey, V. (2005). Korporatyvna sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ chy vyhoda? [Corporate social responsibility or benefit?]. Kyyevo-Mohylyansʹka Biznes-Studiya – Kyiv-Mohyla Business Studio. 10. Retrieved from: www.Management.com.ua/com/cm037 (in Ukrainian)

Vorona, O.V. (2010). Metodychni pidkhody do otsinky rivnya sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti [Methodical approaches to assessing the level of social responsibility]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of Transport Economics and Industry. 30. 127–133 (in Ukrainian)

Informatsiyno analitychnyy portal «Resursy dlya maloho i serednʹoho biznesu» [Information and analytical portal "Resources for small and medium business"]. Retrieved from: https://www.uaassets.com.ua (in Ukrainian)

Materialy saytu «Blahodiyna orhanizatsiya "Blahodiynyy fond «MKHP-Hromadi»» [Materials of the site "Charitable organization" Charitable Foundation "MHP-Community"»]. Retrieved from: https://www.facebook.com/MHPgromadi (in Ukrainian)

Ofitsiynyy sayt AO «Sumskyy zavod «Nasosénerhomash» [Official site of JSC "Sumy plant" Nasosenergomash"]. Retrieved from: https://www.nempump.com (in Ukrainian)

Ofitsiynyy sayt Hrupy Belʹ [Official site of the Belle Group]. Retrieved from: https://bel-ukraine.com (in Ukrainian)

Ofitsiynyy sayt Korporatyvnyy reyestr. Hlobalʹni resursy z KSV [Official site Corporate Register. Global resources on CSR]. Retrieved from: https://corporateregister.com/ (in Ukrainian)

Prohnimak, O.D., Ishchenko, O.YU. & Kasperovych, O.YU. Formuvannya sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti biznesu: vzayemodiya z mistsevymy spilʹnotamy ta vladoyu [Formation of social responsibility of business: interaction with local communities and authorities]. Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Usoc/2006_5/94-105.pdf (in Ukrainian)

Yevtushenko, V.A. (2013). Otsinka korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti: metody, obyekty, pokaznyky [Assessment of corporate social responsibility: methods, objects, indicators]. Visnyk NTU «KHPI» – Bulletin of NTU "KhPI". 46 (1019). 53–63. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vcpitp_2013_46_8 (in Ukrainian)

Article views: 337
PDF Downloads: 256
Published
2020-12-15
How to Cite
Nadeyko, M. (2020). ASSESSMENT OF THE STATE OF SOCIAL RESPONSIBILITY MANAGEMENT BY INTERNAL VECTORS. Economy and Society, (22). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-27
Section
MANAGEMENT