THE POTENTIAL OF USING DIGITAL MARKETING TOOLS IN THE ACTIVITIES OF TRADE ENTERPRISES

Keywords: marketing, digital marketing, strategy, potential, enterprise, trading enterprise, digital tools, digitalization, innovative and digital transformations

Abstract

The current stage of digital transformation dictates new rules for the functioning of trade enterprises and determines the need for active use of digital marketing tools, which is especially relevant in the conditions of martial law, when the sphere of trade suffers significant losses and is forced to look for new approaches to restoring and increasing competitiveness. The article is devoted to the study of the peculiarities of the use of digital marketing tools in the activities of trade enterprises. Factors slowing down the introduction of digital marketing tools into the activities of domestic trade enterprises are characterized. The digital marketing market in Ukraine is analyzed. Various digital marketing tools are characterized. It was determined that the choice of specific tools during the development of a marketing plan depends on a number of factors: the strategic goals of the enterprise, the features of the product or service, the specifics of the industry, the state of the market and resource capabilities. The effects that can be achieved through the use of digital marketing in the context of the activities of trade enterprises are substantiated. It was determined that the use of digital tools contributes to increasing the efficiency of financial and economic activity and allows to ensure a higher quality of service to consumers, buyers get prompt access to the necessary information, which facilitates the process of choosing goods and services, and also improves the general experience of interaction with the enterprise. The peculiarities of the formation of the digital marketing strategy of trade enterprises in the conditions of innovation and digitalization transformations are outlined. The proposed component structure covers the key elements of this process, allowing to comprehensively characterize the peculiarities of the formation of a digital marketing strategy in the conditions of innovative and digitalization transformations and allows to systematize theoretical foundations, outline practical tools and determine promising directions for the use of digital marketing tools in the activities of trade enterprises. It is substantiated that the complex use of digital marketing allows trading enterprises to effectively interact with the audience, adapt to changes in the market and realize their potential in modern conditions of competition.

References

Борисенко О.Є. Цифрові інструменти маркетингу в роздрібній торгівлі: шлях до ефективності та інновацій. Економіка та суспільство. 2025. Випуск 73. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-73-89

Далик В., Продеус О., Федорига З., Бабій С. Формування стратегії цифрового маркетингу в умовах висококонкурентного середовища. Академічні візії. 2023. №19. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7952329

Дорошкевич Д., Литвиненко І., Лапань А. Формування цифрової маркетингової стратегії для підприємства в галузі експортного консалтингу в умовах діджитал економіки. 2022. Молодий вчений. №2 (102). С. 69-75. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-2-102-14

Ковальчук А. М., Сафонік Н. П. Цифрові технології як передумова інноваційного забезпечення економічної безпеки підприємств: виклики та стратегічні пріоритети. Бізнес Інформ. 2025. №5. C. 169–176. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2025-5-169-176

Кравчик Ю., Ткачук В., Соломко Д., Іванов М. Розвиток підприємств торгівлі на місцевому рівні зі застосуванням інструментів цифрового маркетингу. Development Service Industry Management. 2023. №4. С. 48–53. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2023-4(7)

Лисогор І. С. Система цифрового маркетингу торговельного підприємства. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2025. № 2(42). С. 226-237. DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2025-2(42)-226-237

Лісовський І. В., Гаврилюк П. А., Шершелюк Д. І., П’ятничка М. В. Інструменти цифрового маркетингу: характеристики і тренди. Development Service Industry Management. №3. С. 142–147. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2023-3(22)

Обсяг ринку digital-реклами за 2024 рік – дослідження IAB Україна в партнерстві з Inweb. URL: https://theinweb.media/obsyag-rynku-digital-reklamy-za-2024-rik-doslidzhennya-iab-ukrayina-v-partnerstvi-z-inweb/ (дата звернення: 15.11.2025).

Прокопенко С. О. Напрямки підвищення ефективності використання діджитал інструментів маркетингу для розвитку креативних індустрій територій. Економіка та суспільство. 2024. Випуск 70. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-53

Рябов І. Б., Шевкопляс І. М. Особливості та сучасні тенденції застосування системи digital-маркетингу на підприємстві. Ефективна економіка. 2020. №12. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.93

Шостак Л.В., Ліпич Л.Г., Морохова В.О., Миронова Н.С. Особливості формування маркетингової стратегії розвитку підприємства в умовах цифрової трансформації, економіко-політичних змін та воєнного часу. Трансформаційна економіка. 2023. № 4(04). С. 86-90. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-4-15

Digital marketing strategy: how to structure a digital marketing plan in 2025. URL: https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/ (дата звернення: 17.11.2025).

How to create a digital marketing strategy. URL: https://www.business.gov.uk/export-from-uk/learn/categories/prepare-sell-new-country/digital-marketing/how-to-create-a-digital-marketing-strategy/ (дата звернення: 17.11.2025).

Borysenko, O. Ye. (2025). Tsyfrovi instrumenty marketynhu v rozdribnii torhivli: shliakh do efektyvnosti ta innovatsii [Digital marketing tools in retail: the path to efficiency and innovation]. Economy and Society, (73). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-73-89

Dalyk, V., Prodeus, O., Fedoryha, Z., & Babii, S. (2023). Formuvannia stratehii tsyfrovoho marketynhu v umovakh vysokokonkurentnoho seredovyshcha [Formation of a digital marketing strategy in a highly competitive environment]. Academic visions, (19). http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7952329

Doroshkevych, D., Lytvynenko, I., & Lapan, A. (2022). Formuvannia tsyfrovoi marketynhovoi stratehii dlia pidpryiemstva v haluzi eksportnoho konsaltynhu v umovakh didzhytal ekonomiky [Formation of digital marketing strategy for enterprises in the field of export consulting in digital economy]. Young Scientist, 2(102), 69–75. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-2-102-14

Kovalchuk, A. M., & Safonik, N. P. (2025). Tsyfrovi tekhnolohii yak peredumova innovatsiinoho zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstv: vyklyky ta stratehichni priorytety [Digital Technologies as a Prerequisite for Innovative Provision of Economic Security of Enterprises: Challenges and Strategic Priorities]. Business Inform, (5), 169–176. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2025-5-169-176

Kravchyk, Yu., Tkachuk, V., Solomko, D., & Ivanov, M. (2023). Rozvytok pidpryiemstv torhivli na mistsevomu rivni zi zastosuvanniam instrumentiv tsyfrovoho marketynhu [Development of local trade enterprises using digital marketing tools]. Development Service Industry Management, (4), 48–53. https://doi.org/10.31891/dsim-2023-4(7)

Lisohor, I. S. (2025). Systema tsyfrovoho marketynhu torhovelnoho pidpryiemstva [Digital marketing system of a trade enterprise]. Problems and prospects of economics and management, 2(42), 226–237. https://doi.org/10.25140/2411-5215-2025-2(42)-226-237

Lisovskyi, I. V., Havryliuk, P. A., Shersheliuk, D. I., & Piatnychka, M. V. (2023). Instrumenty tsyfrovoho marketynhu: kharakterystyky i trendy [Digital marketing tools: features and trends]. Development Service Industry Management, (3), 142–147. https://doi.org/10.31891/dsim-2023-3(22)

Obsyah rynku digital-reklamy za 2024 rik — doslidzhennia IAB Ukraina v partnerstvi z Inweb [Market volume of digital advertising for 2024 – research IAB Ukraine in partnership with Inweb]. Available at: https://theinweb.media/obsyag-rynku-digital-reklamy-za-2024-rik-doslidzhennya-iab-ukrayina-v-partnerstvi-z-inweb/ (accessed November 15, 2025).

Prokopenko, S. O. (2024). Napriamky pidvyshchennia efektyvnosti vykorystannia didzhytal instrumentiv marketynhu dlia rozvytku kreatyvnykh industrii terytorii [Directions for increasing the efficiency of using digital marketing tools for the development of creative industries in the territories]. Economy and Society, (70). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-53

Riabov, I. B., & Shevkoplias, I. M. (2020). Osoblyvosti ta suchasni tendentsii zastosuvannia systemy digital-marketynhu na pidpryiemstvi [Features and current trends in the application of digital marketing system in the enterprise]. Efficient economy, (12). https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.12.93

Shostak, L. V., Lipych, L. H., Morokhova, V. O., & Myronova, N. S. (2023). Osoblyvosti formuvannia marketynhovoi stratehii rozvytku pidpryiemstva v umovakh tsyfrovoi transformatsii, ekonomiko-politychnykh zmin ta voiennoho chasu [Features of the formation of the marketing strategy for the development of the enterprise under the conditions of digital transformation, economic and political changes and war time]. Transformation Economy, 4(04), 86–90.

Digital marketing strategy: how to structure a digital marketing plan in 2025. Available at: https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/ (accessed November 17, 2025). 13. How to create a digital marketing strategy. Available at: https://www.business.gov.uk/export-from-uk/learn/categories/prepare-sell-new-country/digital-marketing/how-to-create-a-digital-marketing-strategy/ (accessed November 17, 2025).

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2025-10-27
How to Cite
Kovalchuk, A., Safonik, N., & Shchepina, T. (2025). THE POTENTIAL OF USING DIGITAL MARKETING TOOLS IN THE ACTIVITIES OF TRADE ENTERPRISES. Economy and Society, (80). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-80-150
Section
ENTREPRENEURSHIP, TRADE AND STOCK EXCHANGE ACTIVITY