REGIONAL MARKETING AS A TOOL FOR STRATEGIC MANAGEMENT OF TOURISM AND TERRITORY DEVELOPMENT
Abstract
The article provides a comprehensive analysis of the essence and specifics of regional tourism marketing as a strategic tool for the socio-economic development of territories. The generalization of theoretical approaches allowed us to determine that regional marketing is a multifunctional system of management measures aimed at forming competitive advantages of the territory, developing its tourism potential and ensuring sustainable development. The key features of regional tourism marketing are identified, including orientation to the needs of consumers of tourism services, comprehensive coverage of the territory, active use of information and communication technologies, strategic interaction of government structures, business and the public. It is shown that in the field of tourism, the object of promotion is not a separate product, but a tourist destination as a complex space with resources, infrastructure, cultural and natural and image characteristics. The functional components of regional marketing are characterized, in particular, marketing of infrastructure, image, support and tourist attractions, which ensure the growth of the region's competitiveness and its attractiveness for tourists and investors. It was found that the development of the regional marketing system is based on adherence to the principles of strategic planning, comprehensiveness, innovation and orientation towards long-term socio-economic effect. It was concluded that the effective implementation of regional marketing strategies contributes to the intensification of tourism activities, attracting investments, creating jobs and increasing the well-being of the local population. An approach to interpreting regional tourism marketing in two dimensions is proposed - as a scientific and applied direction and a key element of strategic management of territorial development. The results obtained allow us to specify the content and tools of regional tourism marketing and serve as a practical basis for developing regional strategies, increasing investment and tourist attractiveness, forming sustainable competitive advantages and ensuring sustainable development of Ukrainian regions in the face of increasing global competition.
References
2. Яценко В. М., Скіданов О. А. Сучасний стан ринку туристичних послуг в Україні: національні та регіональні аспекти. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Економічні науки. 2024. Том 28. №1-2. С. 147-154. URL: https://econom-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/5237/5472
3. Бочко О.Ю. Маркетингові засади формування конкурентоспроможності економіки регіону. Економіка та суспільство. 2022. №46. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2063/1991
4. Соловйов І.О., Кліщевська А.Ю. Територіальний маркетинг в контексті розвитку регіонів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Економічні науки. 2021. Випуск 43. С. 21-26. URL: https://www.ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/743/720
5. Пороскун С.С. Взаємозв’язок економічного розвитку міста та маркетингу території. Держава та регіони. 2024. №1 (131). С. 96-99. URL: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2024/1_2024/17.pdf
6. Ажажа М. А., Фурсін О. О., Венгер О. М. Зарубіжний досвід регіонального економічного розвитку: інновації, екосистема, місцеве самоврядування. Humanitiesstudies. 2022. 11(88). С.169-183. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/humst_2022_11_20
7. Клімова І.О., Архипова Т.В., Тарасов І.Ю. Маркетинг та брендинг регіонів. Наукові перспективи. 2023. №5 (35). С. 386-401. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/4889/4916
8. Бондаренко Л. А. Дослідження програм розвитку туризму в регіонах України. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. №8. С. 5-10. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1309/1236
9. Рібейро Рамос О. О. Стратегічне управління розвитком регіонального туристичного комплексу. Вісник економічної науки України. 2023. №2(45). С. 82-89. URL: http://www.venu-journal.org/download/2023/2023-2/10-Ribeiro.pdf
10. Горюнова К. А. Стратегічне управління розвитком туристичного регіону на засадах сталого розвитку. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 53. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2905/2829
11. Устік Т. В. Формування маркетингової стратегії регіонального розвитку туризму. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2024. Том 9. № 1. С. 372-376. URL: https://ujae.org.ua/wp-content/uploads/2024/07/ujae_2024_r01_a63.pdf
1. Sokol T. H., Fastovets O. A. (2022) Rehionalnyi vektor rozvytku turyzmu v Ukraini [Regional vector of tourism development in Ukraine]. Rozvytok metodiv upravlinnia ta hospodariuvannia na transporti, vol. (1)78, pp. 132-144. https://www.daemmt.odesa.ua/index.php/daemmt/article/view/405/351
2. Yatsenko V. M., Skidanov O. A. (2024) Suchasnyi stan rynku turystychnykh posluh v Ukraini: natsionalni ta rehionalni aspekty [Current state of the tourism services market in Ukraine: National and regional aspects]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Ekonomichni nauky, vol. 28(1-2), pp. 147-154. https://econom-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/5237/5472
3. Bochko O. Yu. (2022) Marketynhovi zasady formuvannia konkurentospromozhnosti ekonomiky rehionu [Marketing principles of forming regional economic competitiveness]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. (46). https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2063/1991
4. Soloviov I. O., Klischevska A. Yu. (2021) Terytorialnyi marketynh v konteksti rozvytku rehioniv [Territorial marketing in the context of regional development]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. (43), pp. 21-26. https://www.ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/743/720
5. Poroskun S. S. (2024) Vzaiemozviazok ekonomichnoho rozvytku mista ta marketynhu terytorii [Relationship between city economic development and territorial marketing]. Derzhava ta rehiony, vol. (1)131, pp. 96-99. http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2024/1_2024/17.pdf
6. Azhazha M. A., Fursin O. O., Venger O. M. (2022) Zarubizhnyi dosvid rehionalnoho ekonomichnoho rozvytku: innovatsii, ekosystema, mistseve samovriaduvannia [Foreign experience in regional economic development: Innovation, ecosystem, local governance]. Humanities Studies, vol. 11(88), pp. 169-183. http://nbuv.gov.ua/UJRN/humst_2022_11_20
7. Klimova I. O., Arkhypova T. V., Tarasov I. Yu. (2023) Marketynh ta brendynh rehioniv [Marketing and branding of regions]. Naukovi perspektyvy, vol. 5(35), pp. 386-401. http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/4889/4916
8. Bondarenko L. A. (2023) Doslidzhennia prohram rozvytku turyzmu v rehionakh Ukrainy [Research on tourism development programs in Ukrainian regions]. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, vol. (8), pp. 5-10. http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1309/1236
9. Ribeiro Ramos O. O. (2023) Stratehichne upravlinnia rozvytkom rehionalnoho turystychnoho kompleksu [Strategic management of regional tourism complex development]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, vol. 2(45), vol. 82-89. http://www.venu-journal.org/download/2023/2023-2/10-Ribeiro.pdf
10. Horiunova K. A. (2023) Stratehichne upravlinnia rozvytkom turystychnoho rehionu na zasadakh staloho rozvytku [Strategic management of tourism region development based on sustainable development]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. (53). https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2905/2829
11. Ustik T. V. (2024) Formuvannia marketynhovoi stratehii rehionalnoho rozvytku turyzmu [Formation of marketing strategy for regional tourism development]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky, vol. 9(1), pp. 372-376. https://ujae.org.ua/wp-content/uploads/2024/07/ujae_2024_r01_a63.pdf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

