INNOVATIVE PROSPECTS IN THE FREIGHT WAGON MARKET

Keywords: innovations, railway transport, consumer value of the service, transport service, freight cars, artificial intelligence

Abstract

During the transportation of goods by rail, in addition to state-regulated services, a range of supplementary services is provided, which constitute an integral part of this process. One of these market-based services is the use of freight wagons. An analysis of the challenges within the freight wagon utilization market reveals gaps that directly affect customers’ decisions to order such services. Depending on the quality of service delivery, pricing options, and the technical condition of rolling stock, clients choose the owner of the freight wagon with whom they intend to cooperate in the future. These issues shape customer preferences regarding whether to work with the state carrier or private wagon owners. The choice of a specific service provider depends not only on the offer and the condition of the rolling stock but also on the company’s approach to managing this process. Currently, the freight wagon utilization market demonstrates several innovative solutions whose implementation can strengthen companies’ competitive positions. Among these promising innovations are: assessing the level of customer value by measuring trade-offs and benefits; improving customer service approaches aimed at reducing bureaucratic procedures; providing clients with additional information about their cargo during transportation; minimizing the number of operations required for initiating cooperation and obtaining reporting documents; offering competitive pricing, including through English and Dutch auctions; introducing new freight transportation methods such as intermodal and piggyback transport, cargo consolidation, and guaranteed delivery times; and employing universal transport units that enable rapid adaptation to different transport modes (e.g., container shipping). To enhance customer service, it is advisable to expand the use of artificial intelligence technologies, which can facilitate continuous measurement of the service’s consumer value. In order to improve the situation in the freight car market and generate additional income from such a service, it is advisable to implement promising progressive innovative solutions in this area.

References

Бакалінський О.В., Маліцький В.В. Оновлення процедури встановлення ціни на послугу з використання вантажних вагонів АТ «Укрзалізниця» на основі підходу Ф. Ремсі. Вісник Національного транспортного університету. Серія «Економічні науки». 2022. №22 (52). С. 22. DOI: 10.33744/2308-6645-2022-2-52-022-032

Зайцева І. Ю. Проведення ІСО як сучасний підхід до інвестиційного забезпечення впровадження інновацій на підприємствах залізничного транспорту україни. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2022. № 76-77. С. 81-88 DOI: https://doi.org/10.18664/btie.76-77.282044

Пономаренко О. В. Перспективи поліпшення технічного стану вагонного парку на залізницях України О. В. Пономаренко. Наука та прогрес транспорту. 2017. № 1 (67). С. 88–95. doi 10.15802/stp2017/93162

Крамський С.О., Целлєр В.І., Аналіз інтермодальної логістики у вимірі інновацій в умовах турбулентності під час війни. Цифрова економіка та економічна безпека. 2025. № 1 (16) С. 81-87. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.16-12

Обруч Г.В. Цифрова трансформація підприємств залізничного транспорту в умовах розбудови глобального цифрового транспортно-логістичного простору. Вісник економіки транспорту і промисловості, 2021. № 74, С. 91-101. DOI: https://doi.org/10.18664/btie.74.280951

Кірдіна О. Г. Пріоритетні вектори реалізації інноваційних перетворень на залізничному транспорті України. О. Г. Кірдіна, О. І. Зоріна, О. Д. Стешенко. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2024. № 86. С. 159-166. DOI: https://doi.org/10.18664/btie.86.310096

Сахно, Д. Фактори формування інвестиційно-інноваційної стратегії розвитку підприємств залізничного транспорту. Економіка та суспільство. 2024. №70. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-190

H Komikado, S Morikawa, A Bhatt, H Kato. High-speed rail, inter-regional accessibility, and regional innovation: Evidence from Japan. Technological Forecasting and Social Change. Vol. 167, 2021. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.120697

Z. Kljaić, D. Pavković, M. Cipek, M. Trstenjak, TJ. Mlinarić, M. Nikšić. An Overview of Current Challenges and Emerging Technologies to Facilitate Increased Energy Efficiency, Safety, and Sustainability of Railway Transport. Future Internet. 2023. №15 (11). С. 347; https://doi.org/10.3390/fi15110347

Укрзалізниця оприлюднила результати опитування щодо вантажних перевезень. Електронний ресурс. Режим доступу: https://www.railinsider.com.ua/ukrzaliznyczya-oprylyudnyla-rezultaty-opytuvannya-shhodo-vantazhnyh-perevezen/ Дата звернення: 05.10.2025

Оренда вагонів «Укрзалізниці» через систему Прозорро Продажі. Електронний ресурс. Режим доступу: https://sale.uub.com.ua/filter/rail-car-hire Дата звернення 05.10.2025

Бакалінський О.В., Маліцький В.В., Кизим Ю.М. Зміст споживчої цінності пропозиції послуги з використання вантажних вагонів. Науковий журнал «Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку». 2025. Випуск 7, №1, C. 275 – 285, https://doi.org/10.23939/smeu2025.02.275

Кравченко О., Кибенко А., Маліцький В. Застосування технологій штучного інтелекту для оптимізації управління залізничними вантажними перевезеннями. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences. 2025. №344(4), С. 373-380. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-52

Bakalinskyi O. V., Malitskyi V. V. (2022) Onovlennia protsedury vstanovlennia tsiny na posluhu z vykorystannia vantazhnykh vahoniv «Ukrzaliznytsia» na osnovi pidkhodu F. Remsi [Updating the procedure for setting the price for the service of using freight wagons of JSC “Ukrzaliznytsia” based on F. Ramsey’s approach]. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky» – Bulletin of the National Transport University. Economic Sciences Series, no. 22(52), pp. 22–32. DOI: 10.33744/2308-6645-2022-2-52-022-032 (in Ukrainian)

Zaitseva I. Yu. (2022) Provedennia ISO yak suchasnyi pidkhid do investytsiinoho zabezpechennia vprovadzhennia innovatsii na pidpryiemstvakh zaliznychnoho transportu Ukrainy [Conducting ISO as a modern approach to investment support for the implementation of innovations at Ukrainian railway enterprises]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of Transport and Industry Economics, no. 76–77, pp. 81–88. DOI: https://doi.org/10.18664/btie.76-77.282044 (in Ukrainian)

Ponomarenko O. V. (2017) Perspektyvy polipshennia tekhnichnoho stanu vahonnoho parku na zaliznytsiakh Ukrainy [Prospects for improving the technical condition of the wagon fleet on Ukrainian railways]. Nauka ta prohres transportu – Science and Transport Progress, no. 1(67), pp. 88–95. DOI: 10.15802/stp2017/93162 (in Ukrainian)

Kramskyi S. O., Tseller V. I. (2025) Analiz intermodalnoi lohistyky u vymiri innovatsii v umovakh turbulentnosti pid chas viiny [Analysis of intermodal logistics in the dimension of innovations under conditions of turbulence during war]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka – Digital Economy and Economic Security, issue 1(16), pp. 81–87. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.16-12 (in Ukrainian)

Obruch H. V. (2021) Tsyfrova transformatsiia pidpryiemstv zaliznychnoho transportu v umovakh rozbudovy hlobalnoho tsyfrovoho transportno-lohistychnoho prostoru [Digital transformation of railway enterprises in the context of building a global digital transport and logistics space]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of Transport and Industry Economics, no. 74, pp. 91–101. DOI: https://doi.org/10.18664/btie.74.280951 (in Ukrainian)

Kirdina O. H., Zorina O. I., Steshenko O. D. (2024) Priorytetni vektory realizatsii innovatsiinykh peretvoren na zaliznychnomu transporti Ukrainy [Priority vectors for implementing innovative transformations in Ukrainian railway transport]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of Transport and Industry Economics, no. 86, pp. 159–166. DOI: https://doi.org/10.18664/btie.86.310096 (in Ukrainian)

Sakhno D. (2024) Faktory formuvannia investytsiino-innovatsiinoi stratehii rozvytku pidpryiemstv zaliznychnoho transportu [Factors shaping the investment and innovation strategy for the development of railway enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, no. 70. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-190 (in Ukrainian)

Komikado H., Morikawa S., Bhatt A., Kato H. (2021) High-speed rail, inter-regional accessibility, and regional innovation: Evidence from Japan. Technological Forecasting and Social Change, vol. 167. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.120697

Kljaiž Z., Pavkoviž D., Cipek M., Trstenjak M., Mlinariž T. J., Nikљiž M. (2023) An Overview of Current Challenges and Emerging Technologies to Facilitate Increased Energy Efficiency, Safety, and Sustainability of Railway Transport. Future Internet, vol. 15(11), article 347. DOI: https://doi.org/10.3390/fi15110347

Ukrzaliznytsia opryliudnyla rezultaty opytuvannia shchodo vantazhnykh perevezen [Ukrzaliznytsia published the results of a survey on freight transportation]. Available at: https://www.railinsider.com.ua/ukrzaliznyczya-oprylyudnyla-rezultaty-opytuvannya-shhodo-vantazhnyh-perevezen/ (accessed October 5, 2025) (in Ukrainian)

Orenda vahoniv «Ukrzaliznytsi» cherez systemu Prozorro.Prodazhi [Rental of Ukrzaliznytsia wagons through Prozorro.Sales system]. Available at: https://sale.uub.com.ua/filter/rail-car-hire (accessed October 5, 2025) (in Ukrainian)

Bakalinskyi O. V., Malitskyi V. V., Kyzym Yu. M. (2025) Zmist spozhyvchoi tsinnosti propozytsii posluhy z vykorystannia vantazhnykh vahoniv [The content of consumer value of the freight wagon service offer]. Naukovyi zhurnal «Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku» – Scientific Journal “Management and Entrepreneurship in Ukraine: Stages of Formation and Development Problems”, issue 7, no. 1, pp. 275–285. DOI: https://doi.org/10.23939/smeu2025.02.275 (in Ukrainian)

Kravchenko O., Kybenko A., Malitskyi V. (2025) Zastosuvannia tekhnolohii shtuchnoho intelektu dlia optymizatsii upravlinnia zaliznychnymy vantazhnymy perevezenniamy [Application of artificial intelligence technologies for optimizing the management of railway freight transportation]. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, no. 344(4), pp. 373–380. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-52 (in Ukrainian)

Article views: 13
PDF Downloads: 7
Published
2025-09-29
How to Cite
Malitskyi, V., & Kybenko, A. (2025). INNOVATIVE PROSPECTS IN THE FREIGHT WAGON MARKET. Economy and Society, (79). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-79-190
Section
ECONOMICS