PROGRAM FOR IMPROVING MARKETING MANAGEMENT OF INDUSTRIAL ENTERPRISES ON THE BASIS OF SOCIAL RESPONSIBILITY

Keywords: social and ethical marketing, marketing activities, social responsibility, corporate social responsibility, sustainable development, competitiveness, economic and organizational mechanism

Abstract

The article addresses the issue of improving the management of marketing activities of industrial enterprises based on the principles of social responsibility. The necessity of moving from fragmented social initiatives to a systemic program that integrates the principles of social and ethical marketing with the organizational and economic management mechanism of the enterprise is substantiated. The proposed program includes four key components: an analytical block (market assessment and diagnostics of social responsibility in marketing practices), a strategic block (definition of development priorities for socially responsible marketing), an operational block (implementation of responsible advertising, customer orientation, partnership projects with communities, and environmental initiatives), and a control and evaluation block (Key performance indicators system, integral indicators, and assessment of impact on financial performance). The program implementation stages are identified, covering diagnostics, goal setting and resource planning, the introduction of marketing measures, monitoring and evaluation of results, and adjustment of activities. The methodological toolkit involves the use of financial and marketing indicators (Return on marketing investment, Customer acquisition cost, market share growth, customer loyalty), non-financial metrics (brand image, trust level, employee and partner satisfaction), as well as digital technologies and CRM (Customer Relationship Management) systems for transparent interaction with stakeholders, and integration with corporate social responsibility projects. The results of implementing the program are expected to increase the efficiency of marketing activities, improve the financial performance of enterprises, strengthen corporate reputation, and form long-term competitive advantages based on socially responsible behavior.

References

Чеботар С., Шевчик М., Рябчик І. Маркетинг : навчальний посібник. Київ : Наш час, 2004. 240 с.

Гаркавенко С. С. Маркетинг : підручник. Київ : Лібра, 2008. 276 с.

Гузенко Г. М. Управління та вдосконалення маркетингової діяльності на підприємстві. Економіка і Суспільство. 2017. № 12. С. 8. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/12_ukr/38.pdf

Балабанова Л. В., Холод В. В., Балабанова І. В. Маркетинг підприємства : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2012. 612 с.

Краус К.М. Управління маркетингом малого торговельного бізнесу: концепції, організація, домінанти розвитку : монографія. Полтава : Дивосвіт, 2013. 163 с.

Кубрак, Н. Р., Саган, В. Р., & Солодуха, З. І. Соціально відповідальний маркетинг в аграрній сфері: практичні аспекти. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2024. 1(20), С. 173–180. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.1.20.173-180

Рибіна О. І., Летуновська Н. Є., Кужьор А. Соціально-відповідальний маркетинг як спосіб підвищення конкурентоспроможності суб’єктів господарювання. Міжнародний науковий журнал «Механізм економічного регулювання». 2020. № 1. С. 86-96. DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2020.87.07

Черненко О. В. Маркетингова інформація в управлінні підприємством. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2017. № 14. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.14.2017.108728

Шарко, В., Янчук, Т., & Кривещенко, В. Партнерський маркетинг: секрет успіху у взаємовигідних відносинах. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences. 2025. 340(2), С. 12-18. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-340-1

Маршавін Ю. М., Кицак Т. Г., Гутніцький Б. В. Соціально відповідальні практики взаємодії компанії зі стейкхолдерами. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2024. №13. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-13-04-01

Kniazieva T., & Orokhovska L. Ecological marketing in the paradigm of sustainable development: theoretical and methodological aspect. Mechanism of an Economic Regulation. 2023. 1(99). 17-22. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.99.03

Савчук В. А. Аналіз соціально-етичного маркетингу на промислових підприємствах України. Актуальні проблеми сталого розвитку, 2025. 2(5), 66-72. DOI: https://doi.org/10.60022/2(5)-8S

Chebotar, S., Shevchyk, M., & Riabchyk, I. (2004). Marketynh : navchalnyi posibnyk [Marketing : tutorial]. Kyiv : Nash chas, 240 p. (in Ukrainian).

Garkavenko, S. S. (2008). Marketynh : pidruchnyk [Marketing : textbook]. Kyiv : Libra, 276 p. (in Ukrainian)

Huzenko, H. M. (2017). Upravlinnia ta vdoskonalennia marketynhovoi diialnosti na pidpryiemstvi [Management and improvement of marketing activities at the enterprise]. Ekonomika i Suspilstvo – Economy and Society, 12, p. 8. https://economyandsociety.in.ua/journals/12_ukr/38.pdf (in Ukrainian).

Balabanova, L. V., Kholod, V. V., & Balabanova, I. V. (2012). Marketynh pidpryiemstva : navchalnyi posibnyk [Enterprise marketing : tutorial]. Kyiv : Tsentr navchalnoi literatury, 612 p. (in Ukrainian).

Kraus, K. M. (2013). Upravlinnia marketynhom maloho torhovelnoho biznesu: kontseptsii, orhanizatsiia, dominanty rozvytku : monohrafiia [Marketing management of small trade business: Concepts, organization, development dominants monograph]. Poltava : Dyvosvit, 163 p. (in Ukrainian).

Kubrak, N. R., Sahan, V. R., & Solodukha, Z. I. (2024). Sotsialno vidpovidalnyi marketynh v ahrarnii sferi: praktychni aspekty [Socially responsible marketing in the agrarian sector: Practical aspects]. Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu – Current problems of economic development of the region, 1(20), pp. 173–180. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.1.20.173-180 (in Ukrainian).

Rybina, O. I., Letunovska, N. Ye., & Kuzhor, A. (2020). Sotsialno-vidpovidalnyi marketynh yak sposib pidvyshchennia konkurentospromozhnosti subiektiv hospodariuvannia [Socially responsible marketing as a way to increase competitiveness of business entities]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Mekhanizm ekonomichnoho rehuliuvannia» – The International Scientific Journal «Mechanism of Economic Regulation», 1, pp. 86–96. DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2020.87.07 (in Ukrainian).

Chernenko, O. V. (2017). Marketynhova informatsiia v upravlinni pidpryiemstvom [Marketing information in enterprise management]. Ekonomichnyi visnyk NTUU “Kyivskyi politekhnichnyi instytut” – Economic Bulletin of National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnical Institute", 14. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.14.2017.108728 (in Ukrainian).

Sharko, V., Yanchuk, T., & Kryveshchenko, V. (2025). Partnerskyi marketynh: sekret uspikhu u vzaiemovygidnykh vidnosynakh [Partnership marketing: The secret of success in mutually beneficial relations]. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 340(2), pp. 12–18. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-340-1 (in Ukrainian).

Marshavin, Yu. M., Kytsak, T. H., & Hutnitskyi, B. V. (2024). Sotsialno vidpovidalni praktyky vzaiemodii kompanii zi steikkholderamy [Socially responsible practices of company-stakeholder interaction]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia – Problems of modern transformations. Series: economics and management, 13, pp 12-18. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-13-04-01 (in Ukrainian).

Kniazieva, T., & Orokhovska, L. (2023). Ecological marketing in the paradigm of sustainable development: Theoretical and methodological aspect. Mechanism of an Economic Regulation, 1(99), pp. 17–22. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.99.03

Savchuk, V. A. (2025). Analiz sotsialno-etychnoho marketynhu na promyslovykh pidpryiemstvakh Ukrainy [Analysis of social and ethical marketing at industrial enterprises of Ukraine]. Aktualni problemy staloho rozvytku – Current Problems of Sustainable Development, 2(5), pp. 66–72. DOI: https://doi.org/10.60022/2(5)-8S (in Ukrainian).

Article views: 10
PDF Downloads: 0
Published
2025-08-25
How to Cite
Savchuk, V. (2025). PROGRAM FOR IMPROVING MARKETING MANAGEMENT OF INDUSTRIAL ENTERPRISES ON THE BASIS OF SOCIAL RESPONSIBILITY. Economy and Society, (78). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-78-137
Section
MARKETING