CONCEPTUAL PRINCIPLES OF RETAIL CHAINS STRATEGIC AND SPATIAL DEVELOPMENT
Abstract
The article provides the study of retail chains strategic and territorial development conceptual principles, considering the challenges and opportunities arising from modern economic, technological and social transformations. The study explores the retail chain life cycle role as a determining factor in strategic decision-making, spatial expansion models, format optimization and long-term competitiveness. It synthesizes global and Ukrainian experience in retail trade spatial development, identifies modern practices and critical problems, including market saturation, technological changes, changing consumer preferences and geopolitical risks. Particular attention is paid to the geographic information systems (GIS), geomarketing, spatial analytics, cluster approaches and omnichannel distribution strategies integration into retail chain management. These tools are presented as key factors for increasing adaptability, efficiency and customer engagement. The article also examines in detail the spatial development stages, from the infrastructure concentration in high demand areas to polycentric expansion and virtual retail presence, linking them to strategic goals at different life cycle stages. It emphasizes the aligning strategic and territorial decisions importance to achieve sustainable growth, optimal market coverage and increasing the retail chains investment attractiveness. The proposed integrated framework combines spatial diagnostics, location potential modeling, market segmentation and brand positioning, which allows networks to identify «white spots», mitigate the excessive concentration risks and create localized retail ecosystems. The research findings contribute to a deeper theoretical and practical understanding of how spatial planning, technological innovation, and consumer-centric strategies can be combined to ensure the retail chain sustainability, profitability, and long-term viability in volatile market conditions. The study results can be applied in strategic planning for restoring retail enterprises sustainability in Ukraine.
References
Гальків Л. І., Демчишин М. Я., Грищук Д. В. Інноваційний імператив розвитку ритейлу як деактиватор ризиків і загроз соціально-економічній безпеці. Вісник НУ «Львівська політехніка». 2016. № 847. С. 61–68.
Голіков А., Чорномаз П. Використання теорії центральних місць з метою вдосконалення адміністративно-територіального устрою Харківської області. Часопис соціально-економічної географії. 2018. № 24. С. 47–55.
Григоренко Т. М. Методичні підходи до розміщення торговельних об’єктів франчайзингової роздрібної торговельної мережі. Економіка та управління підприємствами. 2016. №3. С. 136–143.
Давимука С. А., Федулова Л. І., Попадинець Н.М. Інноваційний розвиток підприємств сфери торгівлі: світові тенденції та практика в Україні : монографія. Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього НАН України», 2016. 432 с.
Зацерковний В. І., Демидов В. К., Цюпа І. В., Малік Т. М. Моделювання в ГІС. Київ : КНЕУ ім. Т. Г. Шевченка, 2024. 420 с.
Мазаракі А. А., Лагунін В. Д., Герасименко А. Г. Внутрішня торгівля України : монографія. Київ : КНТУ, 2016. 864 с.
Пріщенко А. М. Управління розвитком великих мережевих торговельних підприємств: напрями та перспективи. European scientific journal of Economic and Financial innovation. 2023. № 2(12). С. 152–154.
Роджерс М. Е. Дифузія інновацій. Київ : Києво-Могилянська академія, 2009. 592 с.
Чандлер А. Видима рука: управлінська революція в американському бізнесі. Київ : Наш формат, 2021. 528 с.
Шинкаренко Н. В., Шевців Л. Ю. Стратегія кооперенції (коопетиції) в системі ритейлу на засадах омніканальності. Економіка та суспільство. 2021. № 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-26
Aaker D. A. Strategic Market Management. Hoboken : Wiley, 2010. 368 p.
Ahmad S. Encyclopaedia of retail chain management. Himalaya Publishing House. 2009. Vol. 1–3. URL: http://ebookcentral.proquest.com/lib/stfranciscollege419
Kotler P. Marketing management. Longman (Pearson Education), 2021. 464 p.
Vujanović N. Technological Trends in the Manufacturing and Service Sectors. The Case of Montenegro. South East European Journal of Economics and Business. 2021. Vol. 1. P. 120–133.
Webster I. Networks of Collaboration or Conflict? Electronic Data Interchange and Power in the Supply Chain. The Journal of Strategic Information Systems. 1995. Vol. 4, No. 1. P. 31–42.
Wrigley N., Lowe M. Reading Retail: A Geographical Perspective on Retailing and Consumption Spaces. London : Arnold, 2002. 288 p.
Galkiv L., Demchyshyn M., Gryschuk D. (2016) Innovatsiinyi imperatyv rozvytku ryteilu yak deaktyvator ryzykiv i zahroz sotsialno-ekonomichnii bezpetsi. [Innovation imperative of retail development as deactivator of risks and threats of socio-economic security]. Visnyk NU «Lvivska politekhnika», no 847, pp. 61–68. (in Ukrainian)
Golikov А, Chernomaz P. (2018) Vykorystannia teorii tsentralnykh mists z metoiu vdoskonalennia administratyvno-terytorialnoho ustroiu Kharkivskoi oblasti [Use of the theory of central places for the improvement of the administrative-territorial device of the Kharkiv region]. Chasopys sotsialno-ekonomichnoi heohrafii, no 24, pp. 47–55. (in Ukrainian)
Grygorenko T. (2016) Metodychni pidkhody do rozmishchennia torhovelnykh obiektiv franchaizynhovoi rozdribnoi torhovelnoi merezhi [Methodological approaches to locating outlets of the franchise retail network]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, no 3, pp. 136–143. (in Ukrainian)
Davymuka S., Fedulova I., Popadynets M. (2016) Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv sfery torhivli: svitovi tendentsii ta praktyka v Ukraini [Innovative development of enterprises in the spher of trade: world tendencies and practice in Ukraine]. monohrafiia [a monograph]. Lviv : DU «Instytut rehionalnykh doslidzhen imeni M.I. Dolishnoho NAN Ukrainy», 432 p. (in Ukrainian)
Zatserkovnyi V., Demydov V., Tsiupa I., Malik T. (2024) Modeliuvannia v HIS [GIS modeling]. Kyiv : KNEU im. T. H. Shevchenka, 420 p. (in Ukrainian)
Mazaraki A., Lahunin V., Herasymenko A. (2026) Vnutrishnia torhivlia Ukrainy [Domestic trade of Ukraine] monohrafiia [a monograph]. Kyiv : KNTU, 864 p. (in Ukrainian)
Prishchenko A. (2023) Upravlinnia rozvytkom velykykh merezhevykh torhovelnykh pidpryiemstv: napriamy ta perspektyvy [Development management of large network commercial enterprises: directions and perspectives]. European scientific journal of Economic and Financial innovation, no 2(12), pp. 152–154. (in Ukrainian)
Rogers М. (2009) Dyfuziia innovatsii [Diffusion of innovations]. Kyiv : Kyivo-Mohylianska akademiia, 592 p. (in Ukrainian)
Chandler А. (2021) Vydyma ruka: upravlinska revoliutsiia v amerykanskomu biznesi [Visible hand: the managerial revolution in American business]. Кyiv: Nash format, 528 p. (in Ukrainian)
Shynkarenko N., Shevtsiv L. (2021) Stratehiia kooperentsii (koopetytsii) v systemi ryteilu na zasadakh omnikanalnosti [Сooperantion strategy (coopetition) in the retail system based on omnichannel]. Ekonomika ta suspilstvo, no 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-26. (in Ukrainian)
Aaker D. A. (2010) Strategic Market Management. Hoboken : Wiley, 368 p.
Ahmad S. (2009) Encyclopaedia of retail chain management. Himalaya Publishing House, vol. 1–3. URL: http://ebookcentral.proquest.com/lib/stfranciscollege419
Kotler P. (2021) Marketing management. Longman (Pearson Education), 464 p.
Vujanović N. (2021) Technological trends in the manufacturing and service sectors. The case of Montenegro. South East European Journal of Economics and Business, vol. 1, pp. 120–133.
Webster I. (1995) Networks of Collaboration or Conflict? Electronic Data Interchange and Power in the Supply Chain. The Journal of Strategic Information Systems. vol. 4, no. 1, pp. 31–42.
Wrigley N., Lowe M. (2002) Reading Retail: A Geographical Perspective on Retailing and Consumption Spaces. London : Arnold, 288 p.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.