CORPORATIVE SOCIAL RESPONSIBILITY AS A FACTOR IN THE FORMATION OF ENTERPRISE’S MOTIVATIONAL STRATEGY

Keywords: corporate social responsibility, motivational strategy, enterprise management, personnel motivation, sustainable development

Abstract

The article researches corporate social responsibility (CSR) as a strategic tool for shaping an enterprise effective motivational strategy. It reveals the mechanism of CSR influence on personnel motivational behavior and identifies the instruments for integrating socially responsible practices into the human resource management system. The relevance of the topic is determined by the transformation of the modern business socio-economic priorities and growing importance of intangible assets for ensuring the enterprises competitiveness. It has been emphasized the necessity to develop human-centered approaches to personnel management, where CSR is a source of internal (value-based) employees motivation. The economic essence of corporate social responsibility is defined, and the evolution of its concept is described. The article reveals the relationship between CSR strategy and the motivational strategy, substantiating their role in building a value-oriented personnel management system and in achieving strategic goals of the company. The internal and external forms of CSR expression, as well as the mechanism through which CSR enhances employee motivation and their loyalty to the company have been identified. In addition, it has been established that CSR has the most significant impact on the formation of the intangible component of the motivational strategy. In particular, it shapes the internal value-based motivation of personnel, stimulates their social engagement, and enhances the employer’s brand image. It also forms a special type of organizational culture based on trust, mutual respect, partnership, which defines the behavioral models of employees. A set of micro- and macroeconomic tools for integrating CSR into the enterprise's motivational mechanism has been developed. This integration creates a synergistic effect that increases the effectiveness of the motivational mechanism and ensures sustainable development of the enterprise. The study of CSR as a factor in shaping the motivational strategy enriches modern human resource management theory and holds significant practical potential for the development of effective business structures.

References

Mei Fei, N. S. Stanasiuk. The need for a strategic approach to corporate social responsibility and methodological aspects of its implementation. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2022. Вип. 4, № 2. С. 112–120. DOI: https://doi.org/10.23939/smeu2022.02.112

Череп О. Г., Малтиз В. В., Прокоф’єв І. С., Самойленко В. О. Корпоративна соціальна відповідальність як елемент стратегії організацій. Актуальні питання економічних наук. 2024. № 5. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14286240

Yatsiv, I., Pavlenchyk, N., Pavlenchyk, A., Krupa, V., & Yatsiv, S. (2024). Basic principles of corporate social responsibility management under martial law. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Economics”, 11(1), 103-113. DOI: https://doi.org/10.52566/msu-econ1.2024.103

Ясінська Т.В. Дослідження впливу корпоративної соціальної відповідальності на результати діяльності підприємств. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-82

Філиппова С.В. Соціальна відповідальність у стратегії управління вітчизняним підприємством: проблемні питання інтегрування механізму. Економіка: реалії часу. 2017. № 2 (30). С. 5-17.

Колот А.М. Корпоративна соціальна відповідальність і проблеми її сприймання суспільством. Соціально-трудові відносини: теорія та практика: збірник наукових праць. 2013. № 2(6). С. 6–15.

Супрун Н.А. Корпоративна соціальна відповідальність як чинник соціального залучення (в контексті цілей стратегії «EUROPE-2020»). Український соціум. 2013. № 2(45). С. 163–176.

Ситник Й.С., Юрченко Г.М. Актуалізація концепції корпоративної соціальної відповідальності в моделі економічного розвитку України. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 24. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-21.

Сивицька І.Г., Синиченко А.В. Мотиваційна стратегія як провідна детермінанта оптимізації управління персоналом. Економіка і організація управління. 2019. № 3(35). С. 92–100. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-23 18.2019.3.9

Петрова І. Л., Бєлова О. І. Мотиваційна стратегія в підвищенні конкурентоспроможності підприємств торгівлі. Бізнес Інформ. 2015. № 10. С. 424-430.

Олійник Т.Г., Крамарук М.В., Зозуля О.В. Мотиваційні стратегії та їх вплив на продуктивність працівників аграрної сфери. Агросвіт. 2024. № 6. С. 120–126 DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2024.6.120

Mei Fei N. & Stanasiuk S. (2022) The need for a strategic approach to corporate social responsibility and methodological aspects of its implementation. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku - Management and Entrepreneurship in Ukraine: the Stages of Formation and Problems of Development, vol. 4 (2), pp. 112–120. DOI: https://doi.org/10.23939/smeu2022.02.112

Cherep O. H., Maltiz V. V., Prokofieiev I. S. & Samoilenko V. O. (2024) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak element stratehii orhanizatsii [Corporate social responsibility as an element of organizations' strategy]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk – Current Issues of Economic Sciences, vol. 5. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14286240

Yatsiv, I., Pavlenchyk, N., Pavlenchyk, A., Krupa, V., & Yatsiv, S. (2024). Basic principles of corporate social responsibility management under martial law. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Economics”, 11(1), 103-113. DOI: https://doi.org/10.52566/msu-econ1.2024.103

Yasinska T. V. (2024). Doslidzhennia vplyvu korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti na rezultaty diialnosti pidpryiemstv [Research of the influenceof corporate social responsibility on the enterprises activity results]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 66. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-82

Kolot A. M. (2013) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist i problemy yii spryimannia suspilstvom [Corporate social responsibility and the problems of its public perception]. Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia ta praktyka: zbirnyk naukovykh prats – Social and Labor Relations: Theory and Practice, vol. 2 (6), pp. 6–15.

Suprun N. A. (2013) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak chynnyk sotsialnoho zaluchennia (v konteksti tsilei stratehii «EUROPE-2020») [Сorporate social responsibility and social inclusive (in the context of the objectives of the strategy «Europe-2020»)]. Український соціум – Ukrainian Society, vol. 2 (45), pp. 163–176.

Sytnyk Y. S. & Yurchenko H. M. (2021). Aktualizatsiia kontseptsii korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti v modeli ekonomichnoho rozvytku Ukrainy [Actualization of the concept of corporate social responsibility in the model of economic development of Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 24. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-21

Syvytska I.H. & Synychenko A.V. (2019) Motyvatsiina stratehiia yak providna determinantа optymizatsii upravlinnia personalom [Motivational strategy as a leading determinant of human resources optimization]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia – Economics and Organization of Management, vol. 3(35). рр. 92–100. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2019.3.9

Petrova I. L. & Bielova O. I. (2015) Motyvatsiina stratehiia v pidvyshchenni konkurentospromozhnosti pidpryiemstv torhivli [Motivational strategy in enhancing the competitiveness of trade enterprises]. Biznes Inform – Business Inform, vol. 10, рр. 424–430.

Oliinyk T. H., Kramaruk M. V., & Zozulia O. V. (2024) Motyvatsiini stratehii ta yikh vplyv na produktyvnist pratsivnykiv ahrarnoi sfery [Motivation strategies and their influence on the productivityof agricultural employees]. Ahrosvit – Agroworld, 6, рр. 120–126. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2024.6.120

Filyppova S. V. (2017) Sotsialna vidpovidalnist u stratehii upravlinnia vitchyznianym pidpryiemstvom: problemni pytannia intehruvannia mekhanizmu [Social responsibility in the strategy of management of a domestic enterprise: problem issues of integration of the mechanism]. Ekonomika: realii chasu – Economics: time realities, vol. 2(30), рр. 5–17.

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2025-07-28
How to Cite
Krupa, V. (2025). CORPORATIVE SOCIAL RESPONSIBILITY AS A FACTOR IN THE FORMATION OF ENTERPRISE’S MOTIVATIONAL STRATEGY. Economy and Society, (77). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-77-8
Section
MANAGEMENT