SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN MANUFACTURING INNOVATION
Abstract
The purpose of the article is to provide a theoretical and methodological justification for the integration of sustainable development principles into production innovations, taking into account the need to transform industrial management models focused on environmental sustainability and innovation and resource adaptability. The methodological basis of the study is a system-structural approach, which allows considering production innovations as an element of a holistic model of sustainable development. Methods of scientific abstraction, analysis and synthesis were used to identify the relationships between innovation dynamics and environmental efficiency. A comparative analysis of institutional models of supporting sustainable technologies was applied, as well as methods of logical-heuristic modeling to build a conceptual vision of adaptive innovation management in the context of the transformation of production systems. The article provides a comprehensive theoretical and methodological understanding of the sustainable development paradigm in the field of production innovations as a key component of the transformation of the industrial sector in conditions of resource constraints and technological turbulence. It is determined that the implementation of sustainability concepts in production processes necessitates the formation of innovation-oriented management models capable of synchronizing environmental, economic and social vectors of development. The potential of integrating the principles of circularity, eco-technologies and energy-efficient solutions into production and technological cycles as a factor in ensuring synergy between innovation dynamics and ecosystem balance of business entities is investigated. The limitations of traditional industrial approaches are identified and the need for a transition to adaptive models of innovation policy with an emphasis on environmental certification and multi-level transformation of value chains is substantiated. It has been proven that the sustainable development of production innovations requires the systematic institutionalization of strategic eco-capacity mechanisms, within which it is possible to form sustainable innovation ecosystems capable of ensuring the long-term competitiveness of national industry.
References
Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення 01.05.2025).
Дзямулич М. І., Лучечко Ю. М. Цифрова трансформація бізнесу як каталізатор впровадження зелених технологій. Інвестиції: практика та досвід. 2025. №5. С. 96–101.
Дзямулич М. І., Чиж Н. М. Страхування інвестицій та диверсифікація інвестиційних ризиків. Економічні науки. Серія «Облік і фінанси». 2013. №10(5). С. 38–43.
Дзямулич М. І., Шматковська Т. О., Борисюк О. В. Великі дані та їх роль у формуванні цифрової економіки. Галицький економічний вісник. 2021. Том 70. №3. С. 16–21.
Пшибельський В. В., Шматковська Т. О., Колосок А. М. Засади формування зеленої економіки на основі розвитку соціальної відповідальності бізнес-структур. Агросвіт. 2025. №2. С. 75–80.
Урбан О. А., Дзямулич М. І., Чиж Н. М. Концепція сталого розвитку в умовах глобалізації світової економіки. Економічний форум. 2023. №2. С. 47–52.
Хомюк Н. Л., Дзямулич М. І., Баришнікова В. В. Драйвери формування зеленої економіки на засадах цифровізації та сталого розвитку в Україні. Агросвіт. 2025. №6. С. 11–16.
Хомюк Н. Л., Шматковська Т. О., Дзямулич М. І., Гаряга Л. О. Детермінанти розвитку інклюзивного ринку праці в Україні. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2024. №37(1). С. 22–27.
Шматковська Т. О., Коробчук Т. І. Сучасні інформаційні та комунікаційні технології в моделюванні бізнес-процесів. Економічний форум. 2023. №3. С. 156–161.
Шматковська Т. О., Сосна Г. М. До проблематики підвищення ефективності діяльності підприємства на інноваційних засадах. Фінансовий простір. 2016. №1(21). С. 114–118.
Ященко О. О. Сучасні підходи до розробки стратегії мінімалістичного маркетингу. Економіка та суспільство. 2024. №70.
Ященко О. О. Маркетинг в умовах інформаційного перевантаження: як брендам виділятися в епоху надлишку даних. Економіка та суспільство. 2024. №72.
State Statistic Service of Ukraine. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed May 01, 2025).
Dziamulych, M. I., & Luchechko, Yu. M. (2025). Tsyfrova transformatsiia biznesu yak katalizator vprovadzhennia zelenykh tekhnolohii [Digital business transformation as a catalyst for the implementation of green technologies]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, vol. 5, pp. 96–101.
Dziamulych, M. I. & Chyzh, N. M. (2013) Strakhuvannia investytsiy ta dyversyfikatsiia investytsiinykh ryzykiv [Investment insurance and diversification of investment risks]. Ekonomichni nauky. Seria "Oblik ta finansy" – Economic Sciences. Series "Accounting and Finance", vol. 10(37), pp. 21–26.
Dziamulych, M. I., Shmatkovska, T. O., & Borysiuk, O. V. (2021) Velyki dani ta yikh rol u formuvanni tsyfrovoi ekonomiky [Big data and its role in shaping the digital economy]. Galytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Bulletin, vol. 70(3), pp. 16–21.
Pshybelskyi, V. V., Shmatkovska, T. O. & Kolosok, A. M. (2025) Zasady formuvannia zelenoi ekonomiky na osnovi rozvytku sotsialnoi vidpovidalnosti biznes-struktur [Principles of forming a green economy based on the development of social responsibility of business structures], Agrosvit – Agrarian world, vol. 2, pp. 75–80.
Urban, O. A., Dziamulych, M. I., & Chyzh, N. M. (2023) Kontseptsia stalogo rozvytku v umovakh globalozatsii svitovoi ekonomiky [The concept of sustainable development in the conditions of globalization of the world economy]. Ekonomichnyi forum – Economic forum, vol. 2, pp. 47–52.
Khomiuk, N. L., Dziamulych, M. I., & Baryshnikova, V. V. (2025) Draivery formuvannia zelenoi ekonomiky na zasadakh tsyfrovizatsii ta staloho rozvytku v Ukraini [Drivers of the formation of a green economy based on digitalization and sustainable development in Ukraine]. Agrosvit – Agrarian world, vol. 6, pp. 11–16.
Khomiuk, N. L., Shmatkovska, T. O., Dziamulych, M. I., Hariaha, L. O. (2024) Determinanty rozvytku inkliuzyvnoho rynku pratsi v Ukraini [Determinants of the development of the inclusive labor market in Ukraine]. Ekonomichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky – Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University, vol. 37(1), pp. 22–27.
Shmatkovska, T. O., & Korobchuk, T. I. (2023) Suchasni informatsiini ta komunikatsiini tekhnolohii v modeli-uvanni biznes-protsesiv [Modern information and communication technologies in modeling business processes]. Ekonomichnyi forum – Economic forum, vol. 3, pp. 156–161.
Shmatkovska, T. O., & Sosna, H. M. (2016) Do problematyky pidvyshchennia efektyvnosti diialnosti pidpryiemstva na innovatsiinykh zasadakh [To the problem of the increase of efficiency of activity of the enterprise on innovative principles]. Finansovyi prostir – Financial space, vol. 1(21), pp. 114–118.
Iashchenko, O. O. (2025) Modern approaches to developing a minimalistic marketing strategy. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 70.
Iashchenko, O. O. (2025) Marketyng v umovakh informatsiinoho perevantazhennia: yak brendam vydiliatysia v epokhu nadlyshku danykh [Marketing in the conditions of information overload: how brands can stand out in the era of data overload]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 72.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.