FORMATION OF DIGITAL LITERACY AS A TOOL OF PROFESSIONAL MOBILITY IN THE ACCOUNTING AND ECONOMIC ENVIRONMENT

Keywords: цифрова трансформація, digital competence, professional mobility, economics, accounting, digital transformation

Abstract

The article examines the role of digital literacy as a key factor in the professional mobility of specialists in the field of economics and accounting in the context of digital transformation. The evolution of the concept of "digital literacy" in domestic and foreign scientific discourse, in particular according to the approaches of P. Gilster, G. Jenkins, D. Belshaw and other researchers, is considered. The structural components of digital literacy are identified, which encompass both technical and cognitive, cultural, communication and critical skills. It is substantiated that digital competence is not only a basic skill of a modern specialist, but also a prerequisite for his competitiveness, career growth and adaptation to changes in the labor market. Particular attention is paid to the types of professional mobility (horizontal, vertical, geographical and functional), which are manifested in the economic sphere in the context of the introduction of digital technologies. The emphasis is on the connection between the level of digital literacy of employees and their ability to master new digital platforms, work remotely, integrate into interdisciplinary teams and respond to technological challenges. Barriers to the formation of digital skills are analyzed, including insufficient level of digital infrastructure, age and educational restrictions, as well as uneven access to modern technologies. The importance of the role of educational institutions in the development of digital competencies, in particular through updating the content of economic educational programs and the introduction of practice-oriented learning, was emphasized. It is indicated that the formation of digital literacy is a key factor in the professional mobility of specialists in the accounting and economic environment. Possession of digital tools and technologies allows you to effectively adapt to changes in the labor market, increases competitiveness and promotes integration into the digital economy. It is concluded that a systematic approach to the formation of digital literacy of economists and accountants is made as a guarantee of their professional flexibility, resistance to change and success in the digital economy.

References

Бортун К.О. Цифрова грамотність як важливий вектор навчання студентів економічних спеціальностей. Економіка та управління. 2023. №1. С. 127-138.

Бурдяк М.І., Томашук І.В. Концептуальні засади формування стратегічних напрямків розвитку аграрних підприємств в умовах цифровізації економіки. Бізнес-навігатор. 2024. Вип. 1 (74). С. 3-16. DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.74-1

Гаврілова Л. Г., Топольник Я. В. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 61. № 5. С. 1-14.

Ігнатенко С.В., Томашук І.В. Сучасні тенденції автоматизації та цифровізації управлінського обліку в аграрних підприємствах: економічний аспект. Економічний простір. 2024. № 191. С. 465-472. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/192-3

Корецька Н. В., Мороз О. В. «Енафізм і норми цифрової грамотності», CultLook: Наукове бюро досліджень цифрової гуманітаристики URL: http://cultlook.org/nk_om_enoughism (дата звернення: 13.04.2025).

Міністерство цифрової трансформації. URL: https://ck-oda.gov.ua/cifrovizaciya/mincifra-prezentuvala-rezultati-doslidzhennya-cifrovoyi-gramotnosti-ukrayinciv/ (дата звернення: 13.04.2025).

Струтинська І. Цифрова грамотність людського капіталу бізнес-структур. Економіка та управління підприємствами. 2019. №4. С. 93-100.

Ткаченко Т.В. Цифрова культура і безпека в інтернеті. Київ: Либідь, 2018. 290 с.

Цифрова грамотність: що це таке і чому це так важливо? URL: https://www.u-lead.org.ua/news/584 (дата звернення: 13.04.2025).

Цифрова грамотність. URL: https://lib.nuos.edu.ua/цифрова-грамотність/ (дата звернення: 13.04.2025).

Юрчук Н. П. Цифрова компетентність майбутніх фахівців. Нові інформаційні технології управління бізнесом: зб. тез IV Всеукр. наук-практ. конф. Київ: Спілка автоматизаторів бізнесу, 2021. С. 520-523.

Martin A., Grudziecki J. «Concepts and Tools for Digital Literacy Development», Innovations in Teaching and Learning inInformation and Computer Sciences, vol. 5, no. 4, pp. 246-264, 2006.

Belshaw D. The Essential elements of digital literacies, 2011. URL: http://digitalliteraci.es/ (дата звернення: 13.04.2025).

Jenkins H., Purushotma R., Weigeletal M. «Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century», Foundation Reports on Digital Media and Learning. Cambridge, MA, London: The MIT Press, 2009.

Коваль О.В., Томчук О.Ф. Бухгалтерський облік в умовах цифровізації. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2024. № 1 (67). С. 23-37. DOI: 10.37128/2411-4413-2024-1-2

Bortun K.O. (2023). Tsyfrova hramotnist yak vazhlyvyi vektor navchannia studentiv ekonomichnykh spetsialnostei [Digital literacy as an important vector of training students of economic specialties]. Ekonomika ta upravlinnia – Economics and Management, vol. 1, pp. 127-138. (in Ukrainian).

Burdiak M.I., Tomashuk I.V. (2024). Kontseptualni zasady formuvannia stratehichnykh napriamkiv rozvytku ahrarnykh pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky [Conceptual principles of forming strategic directions for the development of agricultural enterprises in the context of economic digitalization]. Biznes-nahihator – Business Navigator, vol. 1 (74), pp. 3-16. DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.74-1 (in Ukrainian).

Havrilova L.H., Topolnyk Ya.V. (2017). Tsyfrova kultura, tsyfrova hramotnist, tsyfrova kompetentnist yak suchasni osvitni fenomenu [Digital culture, digital literacy, digital competence as modern educational phenomena]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information Technologies and Learning Tools, vol. 61 (5), pp. 1-14. (in Ukrainian).

Ihnatenko S.V., Tomashuk I.V. (2024). Suchasni tendentsii avtomatyzatsii ta tsyfrovizatsii upravlinskoho obliku v ahrarnykh pidpryiemstvakh: ekonomichnyi aspekt [Modern trends in automation and digitalization of management accounting in agricultural enterprises: economic aspect]. Ekonomichnyi prostir – Economic Space, vol. 191, pp. 465-472. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/192-3 (in Ukrainian).

Koretska N.V., Moroz O.V. Enafizm i normy tsyfrovoyi hramotnosti [Enoughism and the norms of digital literacy]. CultLook: Naukove biuro doslidzhen tsyfrovoi humanitarystyky. Available at: http://cultlook.org/nk_om_enoughism (accessed: 13.04.2025). (in Ukrainian).

Ministerstvo tsyfrovoyi transformatsii [Ministry of Digital Transformation]. Available at: https://ck-oda.gov.ua/cifrovizaciya/mincifra-prezentuvala-rezultati-doslidzhennya-cifrovoyi-gramotnosti-ukrayinciv/ (accessed: 13.04.2025). (in Ukrainian).

Strutynska I. (2019). Tsyfrova hramotnist liudskoho kapitalu biznes-struktur [Digital literacy of human capital in business structures]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy – Economics and Enterprise Management, vol. 4, pp. 93-100. (in Ukrainian).

Tkachenko T.V. (2018). Tsyfrova kultura i bezpeka v interneti [Digital culture and online security]. Kyiv: Lybid. 290 p. (in Ukrainian).

Tsyfrova hramotnist: shcho tse take i chomu tse tak vazhlyvo? [Digital literacy: what it is and why it matters?] Available at: https://www.u-lead.org.ua/news/584 (accessed: 13.04.2025). (in Ukrainian).

Tsyfrova hramotnist [Digital literacy]. Available at: https://lib.nuos.edu.ua/цифрова-грамотність/ (accessed: 13.04.2025). (in Ukrainian).

Yurchuk N.P. (2021). Tsyfrova kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv [Digital competence of future specialists]. Novi informatsiini tekhnolohii upravlinnia biznesom: zbirnyk tez IV Vseukr. nauk.-prakt. konf. – New Information Technologies in Business Management: Proceedings of the 4th All-Ukrainian Scientific-Practical Conference. Kyiv: Spilka avtomatyzatoriv biznesu, pp. 520–523. (in Ukrainian).

Martin A., Grudziecki J. (2006). Concepts and Tools for Digital Literacy Development. Innovations in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, vol. 5, no. 4, pp. 246–264.

Belshaw D. (2011). The Essential Elements of Digital Literacies. Available at: http://digitalliteraci.es/ (accessed: 13.04.2025).

Jenkins H., Purushotma R., Weigel M., et al. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Foundation Reports on Digital Media and Learning. Cambridge, MA, London: The MIT Press.

Koval O.V., Tomchuk O.F. (2024). Bukhhalterskyi oblik v umovakh tsyfrovizatsii [Accounting in the conditions of digitalization]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky - Economics, Finance, Management: Current Issues of Science and Practice, no. 1 (67), pp. 23-37. DOI: 10.37128/2411-4413-2024-1-2 (in Ukrainian).

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2025-03-31
How to Cite
Koval, O., & Lyshak, O. (2025). FORMATION OF DIGITAL LITERACY AS A TOOL OF PROFESSIONAL MOBILITY IN THE ACCOUNTING AND ECONOMIC ENVIRONMENT. Economy and Society, (73). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-73-76
Section
ACCOUNTING AND TAXATION