HOSPITALITY INDUSTRY: CONCEPT, COMPOSITION, AND PLACE IN THE SERVICE SECTOR

Keywords: hospitality, hospitality industry, tourism industry, leisure industry, hospitality industry services, service consumption segments, tourism cluster

Abstract

The paper is devoted to the study of the main definitions of the categorical apparatus of the hospitality and tourism theory. 1. The paper summarizes and formulates approaches to determining the relations between the concepts of “hospitality industry” and “tourism industry. The main segments of the consumption of services in the hospitality industry and the tourism industry have been highlighted. It has been proved that it is unreasonable to classify business travelers as “tourists” and it is expedient to single them out as a separate segment in the composition of consumers of services in the hospitality and tourism industry. Various approaches to defining the essence and the composition of the hospitality industry have been investigated: from its complete identification with the hotel industry and considering this industry as an integral part of tourism to the inclusion in the hospitality industry of all enterprises directly or indirectly related to the provision of accommodation, food, recreation services, entertainment, etc. The key feature of hospitality services, which fundamentally distinguishes them from all other services provided to the population, has been revealed. It has been proven that the main specificity of these services depends on the nature of the very needs that they satisfy. The key difference between these needs is that these are the primary, physiological needs of a person for a night's lodging and food, which are mandatory. It is this feature that gives grounds for uniting the subjects of the provision of these services into a single industry—the hospitality industry—and considering it in a narrow sense. An important argument in favor of this unifying is also the presence of a close correlation between consumers of accommodation and catering services revealed as a result of a study of the type and nature of consumption of hospitality and tourism services in the context of individual segments (groups) of consumers. The conclusion about the legitimacy of the use of the “hospitality industry” in several semantic loads, namely, in a narrow and broad sense, has been substantiated. It has been proved that in the legislative field, it is legitimate to use the definition of the “hospitality industry” in a purely narrow sense. The use of this category in a broad sense (as well as the definitions of the “tourism industry”, “leisure industry”, etc.), in principle, seems unreasonable, both in the context of developing economic sectors and a hypothetical construction of economic sectors, regardless of how the investigated definitions relate. It is legitimate to shape such associations purely in the context of using the cluster model of regional development, while considering the concept of the “hospitality industry” in a broad sense.

References

Валединская Е. Н. Роль и значение стратегического развития сферы услуг туризма и гостеприимства в региональной экономике. Современные проблемы сервиса и туризма. 2012. №4. С. 79–86.

Височан О. С. Співвідношення понять «подорожуючий», «відвідувач» і «турист»: міжнародний обліково-статистичний підхід. БІЗНЕС ІНФОРМ. 2013. № 3. С. 200–206.

Мартієнко А. І., Дишкантюк О. В. Сутність гостинності як економічної категорії. Економіка: реалії часу. 2017. № 2 (30). С. 72–78.

Пандяк І. Феномен індустрії гостинності: дефініція поняття, основні підходи, структура. Вісник Львівського університету. Серія географічна. 2016. Випуск 50. С. 276–285.

Скобкин С. С. Есть ли у нас индустрия гостеприимства? Парад отелей. 2000. № 4. С. 1–6.

Скобкин С. С. Индустрия гостеприимства или туризма? Кто прав? Российское предпринимательство. 2012. № 21.

Лунева Е. К. Формирование российского рынка услуг индустрии гостеприимства. Автореферат диссертации па соискание ученой степени кандидата экономических наук: 08.00.05 «Экономика и управление народным хозяйством: экономика, организация и управление предприятиями, отраслями, комплексами (сфера услуг)»; Краснодарский институт экономики, права и гуманитарных специальностей. Майкоп, 2007. 22 с.

Концептуальні підходи до організації та діяльності туристичних кластерів : монографія / За заг. ред. І. В. Давиденко і О. Л. Михайлюк. Київ : ФОП Гуляєва В.М., 2020. 497 с.

Голод А. П., Іжевська О. П., Коркуна О. І. Кластерна модель розвитку індустрії гостинності регіону. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2019. Випуск 4 (21). С. 375–380.

Нездоймінов С. Г. Регіональні контури кластерного розвитку винного туризму. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: Економічні науки. 2014. №. 8 (1). С. 136–141.

Похомчикова О. Понятие и структура индустрии гостеприимства. Вестник Кемеровского государственного университета. 2014. № 4 (60). Т. 3. С. 266–274.

Мазур В. Індустрія гостинності – ефективний інструмент розвитку туристичного бізнесу. Журнал європейської економіки. 2015. Вересень.

Ваген Л. В. Гостиничный бизнес / пер. А. Сухорукова. Ростов н/Д. : Феникс, 2001. 412 с.

Уокер Дж. Р. Введение в гостеприимство: учебник; пер. с англ. Н. Н. Михайлова. Москва : ЮНИТИ, 1999. 464 с.

Зорин И. В., Квартальнов В. А. Энциклопедия туризма: [справочник] / Рос. междунар. акад. туризма. Москва : Финансы и статистика, 2003. 364 с.

Закон України «Про туризм». Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1995. № 31. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95–вр#Text.

Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про туризм» та деяких інших законодавчих актів щодо основних засад розвитку туризму». URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ji03317a.html.

Макринова Е. И., Иваницкая Т. Ю. Основы индустрии гостеприимства: учебное пособие для студентов. Белгород : Изд-во БУКЭП, 2012. 265 с.

Бойко М. Г., Гопкало Л. M. Організація готельного господарства : підручник. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2006. 448 с.

Лесникова О. В. Управление инновациями на предприятиях индустрии гостеприимства. Автореферат диссертации па соискание ученой степени кандидата экономических наук: 08.00.05 «Экономика и управление народным хозяйством: экономика, организация и управление предприятиями, отраслями, комплексами (сфера услуг)». Москва, 2009. 25 с.

Секретова Л. В. Индустрия досуга: социально–экономический аспект. Труды Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. 2013. Том 195. С. 47–55.

«Бойківський колорит» об'єднався у кластер. URL: https://kuryer.if.ua/Bojkivskyj–koloryt–obyednavsya–u–klaster/

Асоціація індустрії гостинності. URL: https://aigu.org.ua/

Valedinskaya E. N. (2012) Rol i znacheniye strategicheskogo razvitiya sferi uslug turizma i goatepriimstva v regionalnoi ekonomike [The role and importance of the strategic development of tourism and hospitality services in the regional economy]. Modern problems of service and tourism, vol. 4, pp. 79–86.

Visochan O. C. (2013) Spivvidnoshennya ponyat «podorojuuchiy», «vidviduvach» i «turist» : mijnarodniy oblikovo-statistichniy pidhid. [Correlation between the concepts of «traveler», «visitor» and «tourist»: an international accounting and statistical approach]. BUSINESS INFORM, vol. 3, pp. 200–206.

Martienko A. I., Dishkantuk O.V. (2017) Sutnist gostinnosti yak ekonomichnoi kaiegoriyi [The essence of hospitality as an economic category]. Economy: the realities of time, vol. 2(30). pp. 72–78.

Pandyak I. (2016) Fenomen industrii gostinnosti: definiciya ponyattya, oanovni pidhodi, struktura [The phenomenon of the hospitality industry: definition, basic approaches, structure]. Bulletin of Lviv University. The series is geographical, vol. 50, pp. 276–285.

Skobkin S. S. (2000) Yest li u nas industriya gostepriimatva? [Do we have a hospitality industry?]. Hotel parade, vol. 4, pp. 1–6.

Skobkin S. S. (2012) Industriya gostepriimatva ili turizma? Kto prav? [Hospitality or tourism industry? Who is right?]. Russian entrepreneurship, vol. 21.

Luneva E. K. (2007) Formirovanie rossiiskogo rinka uslug industriy gostepriimatva [Formation of the Russian market for hospitality industry services]. Abstract of the thesis for the degree of candidate of economic sciences : 08.00.05 «Economics and management of the national economy: economics, organization and management of enterprises, industries, complexes (service sector)». Krasnodar Institute of Economics, Law and Humanities, Maykop. p. 22.

Davidenko I. V., Mihayluk O. L. (eds.) (2020) Konceptualni pidhodi do organizacii ta diyalnosti turustichnix klasteriv [Conceptual approaches to organizing and organizing tourism clusters]. Monograph Kyiv: FOP Gulyaeva.

Holod A. P., Izhevska O. P., Korkuna O. I. (2019) [Cluster model of the hospitality industry development in a region]. Western Europe: Economics, Business and Management, vol. 4 (21), pp. 375–380.

Nezdoiminov S. G. Regionalni konturi klasternogo rozvitku vinnogog turizmu (2014) [Regional contours of the wine tourism cluster development]. Naukoviy Visnik of the Kherson State University. Series : Economics of Science, vol. 8 (1), pp. 136–141.

Pohomchikova E. O. (2014) Ponyatie i struktura industriy gostepriimatva [The definition and structure of hospitality industry]. Bulletin of Kemerovo State University, vol. 4 (60). Т. 3, pp. 266–274.

Mazur V. (2015) Industriya gostepriimatva – efektivniy instrument rozvitku turistichnogo biznesu [Hotel industry is an effective tool for the development of tourist business]. Journal of the European Economy, September.

Vagen L. V. (2001) Hostinichniy biznes [Hospitality business]. Rostov n/d.: Phoenix.

Uoker Dj. R. (1999) Vvedenie v gostepriimstvo [Introduction to hospitality]. Textbook; per. from English N.N. Mikhailova. Moscow: UNITY.

Zorin I. V., Kvartalnov V. A. (2003) Enciklopediya turizma [Encyclopedia of Tourism]. Directory. Moscow: Finance and statistics.

Zakon Ukraini «Pro turizm». (1995) [Law of Ukraine «On Tourism»]. Supreme Council Bulletin, vol. 31. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95–вр#Text.

Zakon Ukraini «Pro vnesennya zmin do Zakonu Ukraini «Pro turizm» ta deyakih inshih zakonodavchih aktiv shodo osnovnih zasad rozvitku tueizmu» [Law of Ukraine on Amendments to the Law of Ukraine «On Tourism" and some other legislative acts on the basic principles of tourism development»]. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ji03317a.html

Makrinova E. I., Ivanickaya T. U. (2006.) Osnovi industriyi hosteoriimstva [Hospitality industry fundamentals]. Study guide for students. Belgorod: BUKEP Publishing House.

Boyko M. G., Hopkalo Л. M. (2006) Organizaciya hotelnogo hospodarstva [Organization of the hotel industry]. Textbook. Kyiv: Kyiv nat. trade and economy un-t.

Lesnikova O. V. (2009) Upravlenie innovaciyami na predpriyatiyah industriyi hostepriimstva [Management of innovations in enterprises of the hospitality industry]. Abstract of the thesis for the degree of candidate of economic sciences : 08.00.05 «Economics and management of the national economy: economics, organization and management of enterprises, industries, complexes (service sector)». Moscow.

Sekretova L. V. (2013) Industriya dosuga: socialno-ekonomichniy aspekt [Leisure industry: socio-economic aspect]. Proceedings of the St. Petersburg State University of Culture and Arts, St. Petersburg. Vol. 195, pp. 47–55.

«Boykivskiy kolorit» obednavsya u klaster [«Boykivs'kyi flavor» having gotten to the cluster]. URL: https://kuryer.if.ua/Bojkivskyj–koloryt–obyednavsya–u–klaster/

Asociaciya industriyi gostinnosti [Hospitality Industry Association]. URL: https://aigu.org.ua/

Article views: 1157
PDF Downloads: 803
Published
2021-07-27
How to Cite
Yegupova, I. (2021). HOSPITALITY INDUSTRY: CONCEPT, COMPOSITION, AND PLACE IN THE SERVICE SECTOR. Economy and Society, (29). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-50
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS