THE FISCAL IMPORTANCE OF THE SIMPLIFIED TAXATION SYSTEM IN UKRAINE
Abstract
The article explores the fiscal significance of small and medium-sized enterprises (SMEs) operating under the simplified taxation system (STS) in Ukraine. Based on quantitative analysis of budget revenues, the study reveals the growing contribution of SMEs to the formation of financial resources, particularly at the local budget level. The dynamics of tax revenues demonstrate that, despite economic instability caused by the full-scale war and global shocks, SMEs have remained a stable source of budget replenishment, thus playing a crucial role in ensuring the financial autonomy of territorial communities. The research identifies key challenges undermining the fiscal efficiency of the current model of the simplified taxation system, including the unjustified tax burden imbalance among businesses of different sectors, the artificial fragmentation of medium and large enterprises to benefit from preferential conditions, and administrative shortcomings that stimulate tax evasion practices. It is emphasized that the existing model, based primarily on the taxation of gross income, favors service providers over manufacturers and trade enterprises, distorting the competitive environment and hindering the organic development of value-creating sectors. The article substantiates the necessity of a comprehensive reform of the simplified taxation system, aimed at increasing its fiscal efficiency and eliminating structural distortions. The proposed reform directions include: transitioning to a model of taxation based on the real cash-flow (R-based Corporate Cash-Flow Tax), introducing differentiated tax rates depending on the type of economic activity, strengthening institutional mechanisms to prevent business fragmentation, and counteracting the misuse of civil contracts as substitutes for formal labor relations. Moreover, it is argued that the modernization of tax administration through active digitalization, the development of automated risk analysis and payment monitoring systems, as well as the fostering of a voluntary tax compliance culture among entrepreneurs, are critical prerequisites for enhancing the fiscal sustainability of the state. The implementation of the proposed measures is expected to expand the taxable base, improve transparency and fairness within the tax system, and ensure a stable increase in budget revenues at both local and national levels. In a strategic perspective, such transformations will contribute to the resilience of the national economy, the strengthening of public finances, and the creation of favorable conditions for the sustainable development of small and medium-sized businesses in Ukraine.
References
Крисоватий А. І., Валігура В. А. Підходи до реформування спрощеної системи оподаткування в умовах реалізації національної стратегії доходів до 2030 року. Фінанси України. 2024. №8. С. 7–29. DOI: https://doi.org/10.33763/finukr2024.08.007
Герчаківський, С. Д., Сідляр, В. В. (2024). Ухилення від оподаткування малого і середнього бізнесу: особливості схем в ЄС та проекція на Україну. Фінанси України. 2024. № 4. С. 109-126.
Лобода Н. О., Чабанюк О. М., Мосолова Ю. О. Спрощена система оподаткування як мікроекономічний фіскальний регулятор. Бізнес Інформ. 2021. № 4. C. 228–234.
Лойко В. В., Александров Б. В. Підтримка та розвиток малого та середнього бізнесу в умовах війни. Європейський науковий журнал Економічних та Фінансових інновацій. 2023. № 1 (11). С. 228–237.
Олейнікова Л. Г., Точиліна І. В. Спрощена система оподаткування малого бізнесу в Україні як форма державної підтримки. Наукові праці НДФІ. 2019. Вип. 4. С. 108–124. DOI: https://doi.org/10.33763/npndfi2019.04.108.
Ігнатенко С. С. Особливості спрощеної системи оподаткування в умовах воєнного стану. Аналітично-порівняльне правозавство. 2023. № 1. С. 334–339. DOI: https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.01.54.30.
Тучак Т. В. Спрощена система оподаткування в Україні: сучасний стан та перспективи реформування. Ефективна економіка. 2024. № 5. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.5.75.
Добрунік, Т. Спрощена система оподаткування: фіскальна значимість та пріоритети розвитку. Економіка та суспільство, 2024. №60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-10
Узагальнююча інформація про обсяг податкових надходжень за період 2019 – 2023 рр. в розрізі суб’єктів господарювання : відповідь від 15.10.2024 р. за № 1009/6/99-00-24-01-04-06 на запит від ДННУ «Академія фінансового управління». Державна податкова служба України. Електрон. текстові дані (1 файл). К., 2024.
Виконання бюджету за доходами за період 2019 – 2023 рр. Державний веб-портал бюджету для громадян. URL: https://openbudget.gov.ua/ (дата звернення 25.04. 2025)
Krysovatyĭ A. I., Valihura V. A. (2024). Pidkhody do reformuvannia sproshchenoi systemy opodatkuvannia v umovakh realizatsii natsionalnoi stratehii dokhodiv do 2030 roku [Approaches to the reform of the simplified taxation system under the implementation of the National Revenue Strategy until 2030]. Finansy Ukrainy – Finances of Ukraine, no. 8, pp. 7–29. https://doi.org/10.33763/finukr2024.08.007
Herchakivskyi S. D., Sidliar V. V. (2024). Ukhylenia vid opodatkuvannia maloho i serednoho biznesu: osoblyvosti skhem v YeS ta proektsiia na Ukrainu [Tax evasion by SMEs: Features of schemes in the EU and projection on Ukraine]. Finansy Ukrainy – Finances of Ukraine, no. 4, pp. 109–126.
Loboda N. O., Chabaniuk O. M., Mosolova Yu. O. (2021). Sproshchena systema opodatkuvannia yak mikroekonomichnyi fiskalnyi rehuliator [Simplified taxation system as a microeconomic fiscal regulator]. Biznes Inform – Business Inform, no. 4, pp. 228–234.
Loiko V. V., Aleksandrov B. V. (2023). Pidtrymka ta rozvytok maloho ta serednoho biznesu v umovakh viiny [Support and development of SMEs under wartime conditions]. Yevropeiskyi naukovyi zhurnal Ekonomichnykh ta Finansovykh Innovatsii – European Scientific Journal of Economic and Financial Innovations, no. 1(11), pp. 228–237.
Oleinikova L. H., Tochilina I. V. (2019). Sproshchena systema opodatkuvannia maloho biznesu v Ukraini yak forma derzhavnoi pidtrymky [Simplified taxation system for small businesses in Ukraine as a form of state support]. Naukovi pratsi NDFI – Scientific Works of Research Institute of Financial Law, issue 4, pp. 108–124. https://doi.org/10.33763/npndfi2019.04.108
Ihnatenko S. S. (2023). Osoblyvosti sproshchenoi systemy opodatkuvannia v umovakh voiennoho stanu [Peculiarities of the simplified taxation system under martial law]. Analitychno-porivnialne pravoznavstvo – Analytical and Comparative Jurisprudence, no. 1, pp. 334–339. https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.01.54.30
Tuchak T. V. (2024). Sproshchena systema opodatkuvannia v Ukraini: suchasnyi stan ta perspektyvy reformuvannia [Simplified taxation system in Ukraine: Current state and reform prospects]. Efektyvna ekonomika – Effective Economy, no. 5. https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.5.75
Dobrunik T. (2024). Sproshchena systema opodatkuvannia: fiskalna znachymist ta priorytety rozvytku [Simplified taxation system: Fiscal significance and development priorities]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, no. 60. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-10
Derzhavna podatkova sluzhba Ukrainy. (2024). Uzahalniuiucha informatsiia pro obsiah podatkovykh nadkhodzhen za period 2019–2023 rr. v rozrizi subiektiv hospodariuvannia: vidpovid vid 15.10.2024 r. № 1009/6/99-00-24-01-04-06 na zapyt vid DNNУ «Akademiia finansovoho upravlinnia» [Summary information on the volume of tax revenues for 2019–2023 by business entities: response dated 15.10.2024 No. 1009/6/99-00-24-01-04-06 to the request from the Academy of Financial Management]. Kyiv. (in Ukrainian)
Derzhavnyi veb-portal biudzhetu dlia hromadian. (2024). Vykonannia biudzhetu za dokhodamy za period 2019–2023 rr. [Budget execution by revenues for 2019–2023]. Available at: https://openbudget.gov.ua/ (accessed April 25, 2025).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.