STRATEGIC PARTNERSHIP AS THE BASIS OF MODERN BUSINESS

Keywords: strategic partnership, partnership relations, cluster formations, strategic alliances, cooperation

Abstract

The article discusses approaches to defining the concept of "strategic partnership" and its varieties. Highlighted the main goals and objectives to be solved with the help of strategic partnerships. Determination of the main directions of interaction, means of achieving them and factors that can become an obstacle to achieving the planned. The main characteristics of strategic partnership are formulated. Two approaches to building strategic partnerships are identified, and it is also noted that obstacles to partnerships can take different forms. It has been determined that the formation of partnerships can be associated with certain risks. Certain advantages and disadvantages of strategic partnerships have been investigated, which necessitates a thorough analysis of the choice of possible partners and forms of cooperation with them, as well as compliance with certain rules of cooperation.

References

Гребешкова О.М., Махова Г.В. Проектний підхід до формування стратегічних партнерств підприємств. Збірник наукових праць ЧДТУ. 2016. Випуск 22. С. 23–27.

Данилюк М.О., Крихівська Н.О., Данилюк-Черних І.М. Стратегічне партнерство суб’єктів господарювання з позицій поведінкової економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2020. Випуск 29. С. 41–46.

Європейський проект та Україна: монографія / А.В. Єрмолаєв, Б.О. Парахонський, Г.М. Яворська, О.О. Резнікова [та ін.]. Київ : НІСД. 2012. 192 с.

Жовква І.І. Моделі стратегічного партнерства. Актуальні проблеми міжнародних відносин. 2003. Вип. 41. Ч. ІІ. С. 32–38.

Полякова О.М., Душенко А.В. Особливості розвитку стратегічних альянсів і партнерств на залізничному транспорті України. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2019. № 66. С. 37–45.

Селезньова Г.О. Особливості стратегічних партнерств у сучасних умовах господарювання. Економіка і суспільство. 2019. Випуск 20. С. 372–376.

Чекаленко Л. Зовнішня політика України: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Либідь, 2006. 355 с.

Zhovkva I.I. (2003) Modeli strateghichnogho partnerstva. [Strategic partnership models].Aktualjni problemy mizhnarodnykh vidnosyn. Vyp. 41. Ch. II. pp. 32–38.

Chekalenko L. (2006) Zovnishnja polityka Ukrajiny: pidruchnyk dlja studentiv vyshhykh navchaljnykh zakladiv. Kyiv: Lybidj, 355 p.

Danyljuk M.O., Krykhivsjka N.O., Danyljuk-Chernykh I.M. (2020) Strateghichne partnerstvo sub'jektiv ghospodarjuvannja z pozycij povedinkovoji ekonomiky [Strategic partnership of business entities from the standpoint of behavioral economics]. Naukovyj visnyk Uzhghorodsjkogho nacionaljnogho universytetu, no 29, pp. 41–46.

Jermolajev A.V., Parakhonsjkyj B.O., Javorsjka Gh.M., Reznikova O.O. (2012) Jevropejsjkyj proekt ta Ukraina [European design and Ukraine]: monoghrafija [a monograph] Kyiv: NISD, 192 p.

Ghrebeshkova O.M., Makhova Gh.V. (2016) Proektnyj pidkhid do formuvannja strateghichnykh partnerstv pidpryjemstv [Project approach to the formation of strategic partnerships of enterprises]. Zbirnyk naukovykh pracj ChDTU, no 22, pp. 23–27.

Seleznjova Gh.O. (2019) Osoblyvosti strateghichnykh partnerstv u suchasnykh umovakh ghospodarjuvannja [Features of strategic partnerships in modern business conditions]. Ekonomika i suspiljstvo, no 20, pp. 372–376.

Poljakova O.M., Dushenko A.V. (2019) Osoblyvosti rozvytku strateghichnykh aljjansiv i partnerstv na zaliznychnomu transporti Ukrajiny [Features of development of strategic alliances and partnerships on the railway transport of Ukraine]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, no 66, pp. 37–45.

Article views: 933
PDF Downloads: 359
Published
2021-07-27
How to Cite
VoskoboіevaO., & Romashchenko, O. (2021). STRATEGIC PARTNERSHIP AS THE BASIS OF MODERN BUSINESS. Economy and Society, (29). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-48
Section
ECONOMICS