CHANGES IN THE AVAILABILITY OF EDUCATIONAL SERVICES UNDER THE INFLUENCE OF THE EVENTS OF RECENT YEARS
Abstract
The article analyzes the accessibility of educational services in Ukraine during the COVID-19 pandemic and the full-scale war. The research is based on studies conducted by the Institute of Demography and Social Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine within the project "The Growth of Inequality and Poverty in Ukraine as a Consequence of the COVID-19 Pandemic." The study confirmed that pandemics, like economic crises, disproportionately affect various socio-demographic groups, exacerbating inequality in access to quality education. The COVID-19 pandemic accelerated the digitalization of education and the implementation of innovative technologies but also caused significant disruption due to school closures and the forced transition to distance learning. This led to a decline in the quality and accessibility of educational services, deepening educational inequality. Students without necessary resources — computers, stable internet, or a proper workspace — faced learning delays and low academic performance. Children from low-income families and rural areas were most vulnerable to educational losses. However, government intervention stabilized the situation, and the education system adapted to new conditions. The experience of distance learning during the pandemic enabled teachers and students to quickly respond to the challenges of martial law and resume education in remote or hybrid formats. Nevertheless, even before the full-scale invasion, students from vulnerable groups already experienced limited access to digital devices and high-speed internet. The war further deepened existing educational inequalities, while security challenges, displacement, and other conflict-related consequences created additional barriers to quality education for many Ukrainian children.
References
Новіков В.М. (2021) Освіта в умовах пандемії. Демографія та соціальна економіка, 46(4), 80–97 [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://doi.org/10.15407/dse2021.04.080 (дата звернення: 3.03.2025)
Інститут освітньої аналітики. Зведені форми статистичної звітності 2020 [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://iea.gov.ua/diyalnist/naukovo-analitichna-diyalnist/analitika/zvedeni-formy-statystychnoyi-zvitnosti-zzso/2020-2/ (дата звернення: 3.03.2025)
Державна служба якості освіти України. Державна служба якості освіти України. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: URL: https://sqe.gov.ua/
Лібанова Е.М. Навчання в школах потрібно подовжити на рік, щоб компенсувати недоотримані знання [Електронний ресурс] // DSnews.ua. — 2021. — 9 вересня. — Режим доступу: https://www.dsnews.ua/ukr/interviu/ella-libanova-navchannya-v-shkolah-potribno-podovzhiti-na-rik-shchob-kompensuvati-nedootrimani-znannya-09092021-436339 (дата звернення: 3.03.2025)
Бідність та нерівність в Україні під впливом COVID-19: підходи до оцінювання / Лібанова Е. М. таін.; Нац. акад. наук. Укр., Ін-тдемогр. тасоц. дослідж. ім. М. В. Птухи. – Електронневидання. – Київ, 2023. – Об’ємданих 3,1 МБ
С.Горбачов Готовності батьків до навчання дітей у школах [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://znayshov.com/News/Details/bilshist_batkiv_obyraie_dystantsiine_navchannia_opytuvannia (дата звернення: 3.03.2025)
Якість життя населення України та перші наслідки війни / Черенько Л.М., Полякова С.В., Шишкін В.С., Реут А.Г., Крикун О.І., Когатько Ю.Л., Заяць В.С., Клименко Ю.А.; Нац. акад. наук. Укр., Ін-т демогр. та соц. дослідж. ім. М.В. Птухи. – Електронне видання. – Київ, 2023. – Об’єм даних 4,42 МБ.
Novikov V. M. Education in the Pandemic. Demography and social economy. 2021. No. 4. P. 80–97. Available at: URL: https://doi.org/10.15407/dse2021.04.080 [in Ukrainian] (accessed March 3,2025)
Instytut osvitnoi analityky. Zvedeni formy statystychnoi zvitnosti 2020 Available at: https://iea.gov.ua/diyalnist/naukovo-analitichna-diyalnist/analitika/zvedeni-formy-statystychnoyi-zvitnosti-zzso/2020-2/ (accessed March 3,2025)
Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. URL: https://sqe.gov.ua/[in Ukrainian]
Ella Libanova: Navchannia v shkolakh potribno podovzhyty na rik, shchob kompensuvaty nedootrymani znannia (2021) Available at: https://www.dsnews.ua/ukr/interviu/ella-libanova-navchannya-v-shkolah-potribno-podovzhiti-na-rik-shchob-kompensuvati-nedootrimani-znannya-09092021-436339(accessed March 3,2025)
Cherenko, L. et al. Bidnist ta nerivnist v Ukraini pid vplyvom COVID-19: pidkhody do otsiniuvannia [Poverty and inequality in Ukraine under the influence of Covid-19: Approaches to assessment]. Instytut demohrafiyi ta sotsi-alnykh doslidzhenʹ im. M.V. Ptukhy NANU. Kyiv. [in Ukrainian]
S. Gorbachev Hotovnosti batkiv do navchannia ditei u shkolakh [Elektronnyi resurs] Available at :https://znayshov.com/News/Details/bilshist_batkiv_obyraie_dystantsiine_navchannia_opytuvannia (accessed March 3,2025)
Cherenko L.M., Poliakova S.V., Shyshkin V.S., Reut A.H., Krykun O.I., Kohatko Yu.L., Zaiats V.S., Klymenko Yu.A (2023) Yakist zhyttia naselennia Ukrainy ta pershi naslidky viiny [The quality of life of the population of Ukraine and the first consequences of the war]. Kyiv: NAN Ukrainy, Instytut demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen im. M.V. Ptukhy. Elektronne vydannia, Obiem danykh 4,42 MB.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.