PRINCIPLES OF INNOVATIVE ACTIVITY AT ENTERPRISES

Keywords: innovations, innovative activity, management of innovative activity, principles of innovative activity

Abstract

Today, innovation in enterprises is the key to maintaining market position and ensuring a stable level of competitiveness. However, the issue of effective management of innovation is relevant, which raises the question of principles and tools that can be applied in the enterprise. The main purpose of the article is to consider the principles and their classification in order to effectively achieve management goals in the implementation of innovative activities in the enterprise. In writing such articles, general scientific methods such as analysis, synthesis, induction and deduction, abstraction and analogy, were used to determine the relationship between types of innovation in entrepreneurship with the innovation management principles and stimulate the hierarchy of management principles using innovation. The article is devoted to the peculiarities of innovation in enterprises, namely in terms of innovation management principles. The author considers a set of principles that can be followed in the implementation of innovative activities in the enterprise. The importance of applying the systematicity principle is noted and its five components are considered separately, which allow to form an effective organization with interdependent elements. The importance of determining the innovations classification in the innovative activities conduct is emphasized and the possibility of grouping the principles according to the classification used in the enterprise is revealed. The author grouped the principles according to his own classification, defining the basis and superstructures, which allowed to build their hierarchy. The presented grouping can help to define the necessary set of principles for innovative activity management according to the type of innovations which are introduced at the enterprise. The article will be useful to expand the theoretical innovation management knowledge and those who have faced the problem of "multiple choice" in practice, for which a the principles division of innovation according to the innovations types implemented in the enterprise to effectively manage them.

References

Абрамова Г.П. Маркетинг инноваций / под ред. Абрамовой Г.П., Касаева Б.С. Москва : Инфра-М, 2003. 173 с.

Банківський менеджмент : Підручник / За ред. О.А. Кириченка, В.І. Міщенка. Київ : Знання, 2005. 831 с.

Ілляшенко Н.С. Організаційно-економічні засади інноваційного маркетингу промислових підприємств: монографія. Суми : «Вид-во СумДУ», 2011. 192 c.

Керівництво (рекомендації) Осло 2018. Керівні принципи збору, звітності та використання даних про інновації : OECD та Євростат, 2018. 300 с.

Менеджмент для бакалаврів : Підручник. У двох томах. Т.1 / За ред. О.Ф. Балацького, О.М. Теліженка. Суми : Університетська книга, 2009. 605 с.

Мартиненко А.В., Перерва П.Г. Інноваційний процес як основа ефективної діяльності підприємства. Теоретичні та практичні дослідження молодих науковців : праці ХІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. магістрантів та аспірантів, м. Харків, 19–22 листопада 2019 р. Харків, 2019. С. 350.

Маслак О.О. Чинники впливу на інноваційну діяльність промислових підприємств. Науковий вісник НЛТУ України. 2012. № 22.8. С. 269–274.

Пит Г. Уточнение содержания контролинга как функции управления и его піддержки. Проблемы теории и прктики управления. 2001. № 3. С. 102–107.

Полозова Т.В., Кривцун Д.Ю. Інноваційна діяльність підприємства та економічна сутність інноваційного процесу. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2015. № 12. С. 108–113.

Про інноваційну діяльність: Закон України від 4 лип. 2002 року №40-IV / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text (дата звернення: 22.08.2021)

Ткаченко П.В. Теоретичне підґрунтя інноваційної діяльності підприємств. Підприємництво та інновації. 2021. № 19.

Чумак Л.Ф. Інноваційна діяльність підприємства в сучасних умовах. Бізнес Інформ. 2012. № 12. C. 209–212.

Яшкіна О.І. Інноваційна діяльність підприємств України: тенденції розвитку та чинники впливу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 4. С. 181–189.

Abramova H.P. (2003) Marketynh innovatsyi [Marketing innovations]/ In Abramova H.P., Kasaeva B.S. (Eds.) Moskow: Ynfra-M. (in Russian)

Kyrychenko O.A. (2005) Bankivskyi menedzhment [Bank management] / In Kyrychenko O.A., Mishchenko V.I. (Eds.) Kyiv: Znannia. (in Ukrainian)

Illiashenko N.S. (2011) Orhanizatsiino-ekonomichni zasady innovatsiinoho marketynhu promyslovykh pidpryiemstv [Organizational-economic ambush of innovative marketing of industrial enterprises]. Sumy: «Vyd-vo SumDU». (in Ukrainian)

OECD (2018) Kerivnytstvo (rekomendatsii) Oslo 2018. Kerivni pryntsypy zboru, zvitnosti ta vykorystannia danykh pro innovatsii [Guidelines (recommendations) Oslo 2018. Guidelines for the collection, reporting and use of data on innovation], Oslo: OECD.

Balatskiy O.F. (2009) Menedzhment dlia bakalavriv [Management for undergraduates] Balatskiy O.F., Telizhenko O.M. (Eds.) Sumy: Universytetska knyha. (in Ukrainian)

Martynenko A.V., Pererva P.H. Innovatsiinyi protses yak osnova efektyvnoi diialnosti pidpryiemstva. [Break PG Innovation process as the basis of effective enterprise activity.] Teoretychni ta praktychni doslidzhennia molodykh naukovtsiv (Ukraine, Kharkiv, November 19-22, 2019) (eds. Sokol E.I.); Kharkiv: Teoretychni ta praktychni doslidzhennia molodykh naukovtsiv, p. 350.

Maslak O.O. (2012) Chynnyky vplyvu na innovatsiinu diialnist promyslovykh pidpryiemstv [Factors influencing the innovation activity of industrial enterprises]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, no. 22.8, pp. 269–274.

Pyt H. (2001) Utochnenye soderzhanyia kontrolynha kak funktsyy upravlenyia y eho podderzhky [Clarification of the content of controlling as a function of management and its support]. Problemy teorii i praktiki upravlenyia, no. 3, pp. 102–107.

Polozova T.V., Kryvtsun D.Iu. (2015) Innovatsiina diialnist pidpryiemstva ta ekonomichna sutnist innovatsiinoho protsesu [Innovative activity of the enterprise and economic essence of innovation process]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, no. 12, pp. 108–113.

Law of Ukraine on innovation activity №40-IV (2002, July 4). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text.

Tkachenko P.V. (2021) Teoretychne pidgruntia innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstv [Theoretical basis of entrepreneurial innovative activity]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, no. 19.

Chumak L.F. (2012) Innovatsiina diialnist pidpryiemstva v suchasnykh umovakh [Innovative activity of the enterprise in modern conditions]. Biznes Inform, no. 12, pp. 209–212.

Iashkina O.I. (2013) Innovatsiina diialnist pidpryiemstv Ukrainy: tendentsii rozvytku ta chynnyky vplyvu [Innovative activity of Ukrainian enterprises: development trends and factors of influence]. Marketynh i menedzhment innovatsii, no. 4, pp. 181–189.

Article views: 299
PDF Downloads: 464
Published
2021-07-27
How to Cite
Tkachenko, P. (2021). PRINCIPLES OF INNOVATIVE ACTIVITY AT ENTERPRISES. Economy and Society, (29). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-45
Section
ECONOMICS