EVALUATION OF GRANT ACTIVITY ACCOUNTING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Keywords: accounting, grants, grant activity, higher education institutions

Abstract

The evaluation of grant activity accounting in higher education institutions is an important aspect of financial management that ensures the effective use of external funding and compliance with financial regulations. The increasing reliance of higher education institutions on grants for research, infrastructure development, and education highlights the relevance of this issue. Despite the significance of grant funding, many institutions face challenges in accounting for these resources, particularly the complexity of financial reporting, discrepancies in expense allocation, and the need to adhere to both national and international accounting standards. The lack of unified methodologies for grant accounting, the prevalence of manual financial processes, and limited digitalization lead to inefficiencies, increasing financial and reputational risks. These challenges necessitate a comprehensive assessment of existing accounting practices to identify shortcomings and develop strategies for improvement. The aim of the study is to analyze the effectiveness of grant activity accounting in higher education institutions, identify key issues, and propose solutions to enhance transparency, compliance, and financial management efficiency. The research results indicate that many higher education institutions still employ outdated accounting methods, resulting in delays in financial reporting and difficulties in tracking grant funds. Insufficient automation, fragmentation of financial reporting, and inconsistencies in classifying grant expenses were identified as major obstacles to effective grant management. Compliance with donor requirements remains an issue due to differences in financial reporting formats and auditing expectations. The study concludes that improving grant activity accounting in higher education institutions requires a transition to standardized accounting procedures, enhanced financial training for staff, and the implementation of digital solutions. Integrating automated financial monitoring systems, compliance control tools, and real-time reporting mechanisms can significantly increase the effectiveness and accuracy of grant accounting. Aligning organizational accounting practices with international financial reporting standards will promote transparency, streamline audit processes, and enhance trust in the organization when applying for future grants.

References

Литвиченко Д. С. Грантово-проєктна діяльність як засіб формування ключових компетенцій здобувачів вищої освіти в умовах онлайн-навчання. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2024. № 19 (46). С. 59–66. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series19.2024.46.09

Каліна К., Недря К., Рибалко Л., Трубавіна І. Поняття про теоретико-методологічні основи застосування грантів і здійснення фандрайзингової діяльності для українських науковців у сфері педагогіки. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2022. № 58. С. 123–134. DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.58.12

Бажан С. Правові засади трансформації української освіти: об’єднання університетів як кластерний підхід. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія: Педагогіка. Психологія. 2024. № 6. С. 3–13. DOI: https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-2.01

Бабаєв В. М., Димченко О. В., Смачило В. В., Рудаченко О. О. Регіональні особливості розвитку екосистеми стартапів: підприємницький аспект. Бізнес Інформ. 2022. № 10. С. 58–63. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-10-58-63

Комар М. В. Аналіз трендів впровадження інноваційних технологій у вищу освіту України. Академічні візії. 2022. № 6-7. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/47 (дата звернення: 12.03.2025)

Калашнікова С. А., Власова І. В. Розширення фінансової автономії університетів як інструмент підвищення їх соціальної відповідальності. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство». 2022. № 13. С. 55-69. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2022-13-55-69

Заячук Ю. Формування світового ринку послуг вищої освіти: конкуренція та співпраця. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2021. № 3. С. 72-80. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2021.241575

Андрущенко В. Українські університети перед викликами соціально-турбулентного світу. Вища освіта України. 2022. № 4. С. 5-12. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.4(87).01

Поплавський П. Г. Еволюція та сучасні визначення терміна «грант». Проблеми економіки. 2024. № 2. С. 47-52. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2024-2-47-52

Посібник з міжнародних стандартів бухгалтерського обліку в державному секторі 2018. URL: https://www.ipsasb.org/publications/2018-1 (дата звернення: 11.02.2025)

Пилипенко А., Решетнікова Ю., Лободзинська Т. Особливості бухгалтерського фінансового обліку у Сполучених штатах Америки, Китайській народній республіці та Європейському союзі. Економіка та суспільство. 2021. № 32. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-29

Міжнародні стандарти фінансової звітності (МСФЗ). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_010#Text (дата звернення: 12.03.2025)

Павловський С., Наголюк О. Управління діяльністю цільових бюджетних фондів в Україні: економіко-правові аспекти. Розвиток міста. 2024. № 4 (04). С. 49-53. DOI: https://doi.org/10.32782/city-development.2024.4-7

Мельник А., Пилипенко Л. Сутність, завдання і функції управлінського обліку в державних закладах вищої освіти України. Економіка та суспільство. 2024. № 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-92

Ільїна-Стогнієнко В. Ю., Рябушко Р. М., Камінський В. В. Аналіз векторів розвитку організації науково-дослідницької роботи в медичних закладах вищої освіти. Академічні візії. 2023. № 16. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/171 (дата звернення: 11.03.2025)

Артюхіна М. В., Дьогтєва І. О., Жарінов С. С., Нестеренко О. В., Нікіфорова Л. О., Шиян А. А. (2022). Цифровізація процесів управління розвитком міжнародного науково-технічною співробітництва. Актуальні проблеми економіки. 2022. № 6 – 7. С. 6 – 19. DOI: 10.32752/1993-6788-2022-1-252-253-6-19

Lytvychenko D. S. (2024). Grantovo-proiektna diialnist yak zasib formuvannia kliuchovykh kompetentsii zdobuvachiv vyshchoi osvity v umovakh onlain-navchannia [Grant project activity as a means of forming key competencies of higher education students in online learning conditions]. Naukovyi chasopys NPU imeni MP Drahomanova. Seriia: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia - Scientific Journal of the Drahomanov National Pedagogical University. Series: Correctional Pedagogy and Special Psychology, vol. 19 (46), pp. 59–66. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series19.2024.46.09

Kalina K., Nedria K., Rybalko L., & Trubavina I. (2022). Poniattia pro teoretyko-metodolohichni osnovy zastosuvannia hrantiv i zdiisnennia fandraizynhovoi diialnosti dlia ukrainskykh naukovtsiv u sferi pedahohiky [The concept of theoretical and methodological foundations for grant application and fundraising activities for Ukrainian scientists in pedagogy]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty - Educational and research tools, vol. 58, pp. 123–134. DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.58.12

Bazhan S. (2024). Pravovi zasady transformatsii ukrainskoi osvity: obiednannia universytetiv yak klasternyi pidkhid [Legal principles of the transformation of Ukrainian education: University mergers as a cluster approach]. Naukovyi visnyk Vinnytskoi akademii bezperervnoi osvity. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia - Scientific Bulletin of Vinnytsia Academy of Continuing Education. Series: Pedagogy. Psychology, vol. 6, pp. 3–13. DOI: https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-2.01

Babaiev V. M., Dymchenko O. V., Smachylo V. V., & Rudachenko O. O. (2022). Rehionalni osoblyvosti rozvytku ekosystemy startapiv: pidpryiemnytskyi aspekt [Regional features of startup ecosystem development: The entrepreneurial aspect]. Biznes Inform - Business Inform, vol. 10, pp. 58–63. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-10-58-63

Komar M. V. (2022). Analiz trendiv vprovadzhennia innovatsiinykh tekhnolohii u vyshchu osvitu Ukrainy [Analysis of trends in the implementation of innovative technologies in higher education in Ukraine]. Akademichni viziï - Academic visions, vol. 6-7. Available at: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/47 (accessed: 12.03.2025)

Kalashnikova S. A., & Vlasova I. V. (2022). Rozshyrennia finansovoi avtonomii universytetiv yak instrument pidvyshchennia yikh sotsialnoi vidpovidalnosti [Expanding the financial autonomy of universities as a tool for increasing their social responsibility]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Universytety i liderstvo» - International scientific journal ‘Universities and Leadership’, vol. 13, pp. 55–69. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2022-13-55-69

Zaiachuk Yu. (2021). Formuvannia svitovoho rynku posluh vyshchoi osvity: konkurentsiia ta spivpratsia [Formation of the global higher education services market: Competition and cooperation]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu - Collection of scientific papers of Uman State Pedagogical University, vol. 3, pp. 72–80. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2021.241575

Andrushchenko V. (2022). Ukrainski universytety pered vyklykamy sotsialno-turbulentnoho svitu [Ukrainian universities facing the challenges of a socially turbulent world]. Vyshcha osvita Ukrainy - Higher education in Ukraine, vol. 4, pp. 5–12. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.4(87).01

Poplavskyi P. H. (2024). Evolutsiia ta suchasni vyznachennia termina «hrant» [Evolution and modern definitions of the term "grant"]. Problemy ekonomiky - Economic problems, vol. 2, pp. 47–52. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2024-2-47-52

International Public Sector Accounting Standards Board (2018). Posibnyk z mizhnarodnykh standartiv bukhhalterskoho obliku v derzhavnomu sektori [Handbook of International Public Sector Accounting Standards]. Retrieved from https://www.ipsasb.org/publications/2018-1 (accessed: 11.03.2025)

Pylypenko A., Reshetnikova Yu., & Lobodzynska T. (2021). Osoblyvosti bukhhalterskoho finansovoho obliku u SShA, KNR ta YeS [Features of accounting and financial reporting in the USA, China, and the EU]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society, vol. 32. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-29

Ministry of Justice of Ukraine (2025). Mizhnarodni standarty finansovoi zvitnosti (MSFZ) [International Financial Reporting Standards (IFRS)]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_010#Text (accessed: 12.03.2025)

Pavlovskyi S., & Nahoiliuk O. (2024). Upravlinnia diialnistiu tsilovykh biudzhetnykh fondiv v Ukraini: ekonomiko-pravovi aspekty [Management of targeted budget funds in Ukraine: Economic and legal aspects]. Rozvytok mista - City development, vol. 4, pp. 49–53. DOI: https://doi.org/10.32782/city-development.2024.4-7

Melnyk, A., & Pylypenko, L. (2024). Sutnist, zavdannia i funktsii upravlinskoho obliku v derzhavnykh zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy [The essence, tasks, and functions of management accounting in state higher education institutions of Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society, vol. 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-92

Ilina-Stohnienko V. Yu., Riabushko R. M., & Kaminskyi V. V. (2023). Analiz vektoriv rozvytku orhanizatsii naukovo-doslidnytskoi roboty v medychnykh zakladakh vyshchoi osvity [Analysis of development vectors for scientific research organization in medical higher education institutions]. Akademichni viziï - Academic visions, vol. 16. Retrieved from https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/171 (accessed: 12.03.2025)

Artiukhina M. V., Dyohtieva I. O., Zharinov S. S., Nesterenko O. V., Nikiforova L. O., & Shyyan A. A. (2022). Tsyfrovizatsiia protsesiv upravlinnia rozvytkom mizhnarodnoho naukovo-tekhnichnoho spivrobitnytstva [Digitalization of management processes for the development of international scientific and technical cooperation]. Aktualni problemy ekonomiky - Current economic problems, vol. 6–7, pp. 6–19. DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2022-1-252-253-6-19

Article views: 11
PDF Downloads: 6
Published
2025-02-24
How to Cite
Trokhanovskyi, V., & Vasiliyk, M. (2025). EVALUATION OF GRANT ACTIVITY ACCOUNTING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. Economy and Society, (72). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-72-79
Section
ACCOUNTING AND TAXATION