THE IMPACT OF BUSINESS INTELLIGENCE TOOLS ON THE DEVELOPMENT OF THE DIGITAL ECONOMY OF UKRAINE
Abstract
This article explores the impact of business intelligence tools on the development of Ukraine's digital economy. These tools play an important role in stimulating innovation, increasing productivity, and improving decision-making, which are key factors for success in the digital age. As a modern approach to business intelligence is emerging, it is important to note the relevance of digital transformation, which provides new and broader opportunities for data analysis and decision-making, as it is the digital approach that fully enables in-depth identification and analysis of customer needs, and improvement of various business processes through a thorough assessment and understanding of market trends. The ever-increasing number and complexity of economic ties, significant expansion of business boundaries and business interests, and the growing dynamism, instability, and unpredictability of the situation make business management much more difficult, which in turn prompts business leaders to resort to the services of experts in a wide range of issues - analysts, who are now called agents or change initiators. As a new analytical concept of the organization, business analysis involves identifying the needs of stakeholders, identifying the causes of problems, justifying possible solutions that meet the interests of stakeholders, and formulating proposals for further successful business development. Business intelligence helps to optimize the business management process, develop business activities, and search for new opportunities and options for the company to reach a higher level. Thus, our research is devoted to the study of the significant role of innovative processes and technologies for the development and improvement of high-quality business strategies in order to achieve maximum effect of business processes, and also provides a new conceptual approach to information processing, as well as to the goals and features of effective analysis to enable organizations to turn analytical work into an integral part of successful business.
References
Дослідження впливу інструментів бізнес-аналітики на продуктивність українських підприємств. URL: https://business.diia.gov.ua/cases/iniciativi/doslidzenna-stanu-ta-potreb-biznesu-za-rik-povnomasstabnoi-vijni
Етичні аспекти використання інструментів бізнес-аналітики в Україні. 2021. URL: http://nasoa.edu.ua/event/10-konferentsiya-biznes-analitika-upravlinni-zovnishnoekonomichnoyu-diyalnistyu/
Звіт про ринок інструментів бізнес-аналітики в Україні за 2023 рік. URL: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/xe/Documents/finance/dme_family-office-enterprise-survey-2021-report_ar.pdf
Національна стратегія розвитку цифрової економіки України до 2030 року. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-nacionalnoyi-eko-a179
Роль бізнес-аналітики у розвитку цифрової економіки України.: 2022. URL: https://imes.su/abiturientam/napravleniya-podgotovki/ekonomika/tsifrovaya-ekonomika
Стець О.В., Осіпчук К.О. Вплив цифровізації на ефективність бізнес-аналітики підприємства. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. Випуск 4(13). С. 187–190. URL: http://dees.iei.od.ua/index.php/journal/article/view/436/418
Касьянюк С.В., Касьянюк О.С. Бізнес-аналітика та її роль в діяльності підприємства. Інфраструктура ринку. 2024. Випуск 78. С. 14–18. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2024/78_2024/5.pdf
Кузьмук І.Я., Осіпова А.А., Вишнюк В.В. Адаптація бізнес-моделей до вимог цифрової економіки. Академічні візії. 2024. Випуск 32. С. 96–105.
Таранець В. Підвищення ефективності організації антикризового управління. Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції «Бізнесаналітика: моделі, інструменти та технології». 5-6 бер. 2024. Київ. НАУ, 2024. С. 407–412. URL: https://lib.lntu.edu.ua/sites/default/files/2024-06/Polinkevych_NAU_5.03.2024_0.pdf
Воронкова В.Г., Бєлоусов В.В., Колюх В.О. Бізнес-аналітика як стратегічний ресурс інформаційно-аналітичного забезпечення управління підприємствами та організаціями в умовах цифрової трансформації. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. № 5 (15). С. 8–15. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.14-2
Study of the impact of business intelligence tools on the productivity of Ukrainian enterprises. Available at: https://business.diia.gov.ua/cases/iniciativi/doslidzenna-stanu-ta-potreb-biznesu-za-rik-povnomasstabnoi-vijni
Ethical aspects of using business intelligence tools in Ukraine. 2021. Available at: http://nasoa.edu.ua/event/10-konferentsiya-biznes-analitika-upravlinni-zovnishnoekonomichnoyu-diyalnistyu/
Report on the market of business intelligence tools in Ukraine for 2023. Available at: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/xe/Documents/finance/dme_family-office-enterprise-survey-2021-report_ar.pdf
National Strategy for the Development of the Digital Economy of Ukraine until 2030. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-nacionalnoyi-eko-a179
The role of business intelligence in the development of the digital economy of Ukraine. 2022. Available at: https://imes.su/abiturientam/napravleniya-podgotovki/ekonomika/tsifrovaya-ekonomika
Stets O.V., Osipchuk K.O. (2024). Influence of digitalisation on the efficiency of business intelligence of the enterprise. Digital Economy and Economic Security, Issue 4(13), pp. 187–190. Available at: http://dees.iei.od.ua/index.php/journal/article/view/436/418
Kasianiuk S.V., Kasianiuk O.S. (2024). Business analytics and its role in the activities of the enterprise. Market infrastructure. Issue 78. P. 14–18. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2024/78_2024/5.pdf
Adaptation of business models to the requirements of the digital economy. Academic visions. Issue 32. P. 96–105.
Taranets V. (2024). Increasing the efficiency of the organisation of crisis management. Materials of the V International Scientific and Practical Conference ‘Business Analytics: Models, Tools and Technologies’. 5-6 March. 2024. Kyiv. NAU, pp. 407–412. Available at: https://lib.lntu.edu.ua/sites/default/files/2024-06/Polinkevych_NAU_5.03.2024_0.pdf
Voronkova V.G., Belousov V.V., Kolyukh V.O. (2014). Business analytics as a strategic resource of information and analytical support for the management of enterprises and organisations in the context of digital transformation. Digital economy and economic security. № 5 (15). S. 8–15. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.14-2

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.