DIGITAL BRAND AS A TYPE OF DIGITAL ASSET IN A DIGITAL ECONOMY
Abstract
The article analyzes the regulatory framework and financial reporting standards concerning the definition of digital assets. A comprehensive analysis of legislative norms governing virtual and digital assets has allowed for the systematization of the categorical framework and the identification of gaps in defining digital assets. The formation of digital brands as a component of digital assets has an interdisciplinary nature and is based on the regulatory framework governing financial, economic, and legal relations in the digital economy. This has made it possible to substantiate that a digital brand is an integral part of a digital asset. The digital brand has been identified as an element of digital assets, representing a new direction that requires further justification, as it is closely linked to a company's marketing strategies and highlights cross-functional interaction between different fields. An original definition of the concept of a "digital brand" has been proposed, considering it a type of digital asset with a unique identifier in the digital economy (NFT), which defines property rights and serves as a digital expression of a certain value. It is capable of generating additional value due to its intangible component. A digital brand can have a binary nature, combining both digital and traditional economic dimensions. According to the analyzed criteria, digital brands should fall under the regulation of international standards as one of the types of digital assets. A digital brand is characterized as a digital asset in accordance with international financial reporting standards in terms of their recognition as intangible assets. It has been determined and substantiated that, in the context of compliance with international standards, digital brands belong to the category of digital assets. Based on an analysis of Ukrainian legislation in the field of virtual assets and the provisions of international standards regarding the criteria for recognizing digital assets, the place of the digital brand within the system of digital assets has been defined. Emphasis is placed on the need to take into account the specifics of approaches to digital asset valuation methods.
References
2. Розпорядження КМУ № 821-р від 30.08.2024 р. «Про схвалення Стратегії відновлення, сталого розвитку та цифрової трансформації малого і середнього підприємництва на період до 2027 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2024-2027 роках» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/821-2024-%D1%80#Text (дата звернення: 20.02.2025)
3. Розпорядження КМУ № 774-р від 5.08.2023 р. «Про затвердження переліку показників Індексу цифрової економіки та суспільства (DESI)» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/774-2023-%D1%80#Text (дата звернення: 22.02.2025)
4. Document 52021DC0118 Communication to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions 2030 Digital Compass: the European way for the Digital Decade URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX%3A52021DC0118) (дата звернення: 22.02.2028)
5. Aaker, D. A., & Keller, K. L. Consumer evaluations of brand extensions. Journal of Marketing. 1990. №54(1). рр. 27-41
6. Schmitt, B. Experiential marketing. Journal of Marketing Management. 1999. №15(1-3). рр. 53-67
7. Labrecque, L. I. Consumer power: Evolution in the digital age. Journal of Interactive Marketing. 2013. №27(4). рр.257-269
8. Перевозова, І. В., Жарська Т.М. Розробка стратегії просування бренду як дієвий інструмент бренд-менеджменту. Економіка та суспільство. 2023. № 53. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-76 (дата звернення: 25.02.2025)
9. Kovalchuk S., Perevozova I., Kobets D. Effectiveness of Branding of Inter-firm Cooperation In the Conditions of Digitalization of Economy. Baltic Journal of Economic Studies. 2023. №9(3). р.116-124. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2023-9-3-116-124 (дата звернення: 25.02.2025)
10. Чукурна О.П., Кофман В.Ю. Маркетингові інструменти просування екологічних брендів в парадигмі сталого розвитку. Економіка та суспільство. 2023. № 48, https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-45 (дата звернення: 18.02.2025)
11. Chukurna O., Stanislavyk O., Radius O. Digital Asset Management Technologies. Exploring the digital landscape: interdisciplinary perspectives: monograf / Edited by Olha Blaha and Iryna Ostopolets. Publishing House of University of Technology. Katowice: Akademia Śląska. 2024, с.347-366 https://doi.org/10.54264/M036 // (дата звернення: 18.02.2025)
12. Чукурна О.П., Тардаскінa Т. М. Менеджмент в цифровій економіці: навчальний посібник. Одеса: Астропринт, 2024. 376 с.
13. Закон України «Про віртуальні активи» від 17.02.2022 № 2074-IX URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2074-20#Text (дата звернення: 10.02.2025)
14. Кудь О. Цифрові активи та їх економіко-правове регулювання у світлі розвитку технології блокчейн: монографія / Олександр Кудь, Микола Кучерявенко, Євген Смичок. Харків: Право, 2019. 384 с
15. US Law No. A9910A of April 26, 2016 «Act To Amend The Estates, Powers And Trusts Law, In Relation To The Administration Of Digital Assets» [Copyright Law of the United States and Related Laws Contained in Tıtle 17 of the United States Code]. URL: https://www.copyright.gov/title17/title17.pdf (дата звернення: 18.02.2025)
16. Bermuda Law, 2018 «Digital Asset Business Act». URL: http://www.bermudalaws.bm/laws/Annual%20Laws/2018/Acts/Digital%20 Asset%20Business%20Act%202018.pdf. (accessed February 10, 2025)
17. Публичний контракт системи Bitbon. URL: https://www.bitbon.space/ru/publichnyy-kontrakt-sistemy-bitbon (дата звернення: 15.02.2025)
18. Міжнародні стандарти бухгалтерського обліку 38. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_050#n24 (дата звернення: 15.02.2025)
19. Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0750-99 (дата звернення: 15.02.2025)
20. Кудь А. А. Методика діагностики токену блокчейну на відповідність цифровому активу: методичний посібник / НДІ ХОГОКЗ. Харків: ХОГОКЗ, 2019. 52 с. https://doi.org/10.26697/9786177089062.2019 (дата звернення: 10.02.2025)
1. Rozporiadzennia CMU № 1353-р vid 28.10.2020 р. «Pro shvalennia Strategii cyfrovoi transformatsii socialnoi sfery» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1353-р dated 10/28/2020 «On approval of the Strategy for digital transformation of the social sphere»] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1353-2020-%D1%80#Text(accessed February 20, 2025)
2. Rozporiadzennia CMU № 821-р vid 30.08.2024 р. «Pro shvalennia Strategii vidnovlennia, stalogo rozvytky tа cyfrovoi transformatsii malogo і serednjogo pidpryemnyctva na period do 2027 roku ta zatverdzennia operacijnogo planu zahodiv z jj realizacii u 2024-2027 rokah» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 821-р dated 08/30/2024 «On approval of the Strategy for recovery, sustainable development and digital transformation of small and medium-sized businesses for the period until 2027 and approval of the operational plan of measures for its implementation in 2024-2027»] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/821-2024-%D1%80#Text (accessed February 20, 2025)
3. Rozporiadzennia CMU № 774-р vid 5.08.2023 р. «Pro zatverdzennia pereliku pokaznykiv Indexsu cyfrovoi economiky ta suspilstva (DESI)» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 774-р dated 08/5/2023 «On approval of the list of indicators of the Digital Economy and Society Index (DESI)»] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/774-2023-%D1%80#Text (accessed February 22, 2025)
4. Document 52021DC0118 Communication to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions 2030 Digital Compass: the European way for the Digital Decade URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX%3A52021DC0118) (accessed February 22, 2025)
5. Aaker, D. A., & Keller, K. L. Consumer evaluations of brand extensions. Journal of Marketing. 1990. №54(1). рр. 27-41
6. Schmitt, B. Experiential marketing. Journal of Marketing Management. 1999. №15(1-3). рр. 53-67
7. Labrecque, L. I. Consumer power: Evolution in the digital age. Journal of Interactive Marketing. 2013. №27(4). рр.257-269
8. Perevozova, I. V., Zharska T. M. Rozrobka strategii prosuvannia brendu jak dievyj instrument brand-menedzmentu [Development of a brand promotion strategy as an effective tool of brand management] Economy and Society. 2023. № 53. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-76 (accessed February 25, 2025)
9. Kovalchuk S., Perevozova I., Kobets D. Effectiveness of Branding of Inter-firm Cooperation In the Conditions of Digitalization of Economy. Baltic Journal of Economic Studies. 2023. №9(3). р.116-124. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2023-9-3-116-124 (accessed February 25, 2025)
10. Chukurna O.P., Kofman V.Y. Marketingovi instrumenty prosuvannia ekologichnyh brendiv v paradygmi stalogo rozvytku [Marketing tools for promoting ecological brands in the paradigm of sustainable development]. Economy and Society. 2023. №. 48, https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-45 (accessed February 18, 2025)
11. Chukurna O., Stanislavyk O., Radius O. Digital Asset Management Technologies. Exploring the digital landscape: interdisciplinary perspectives: monograf / Edited by Olha Blaha and Iryna Ostopolets. Publishing House of University of Technology. Katowice: Akademia Śląska. 2024, с.347-366 https://doi.org/10.54264/M036 // (accessed February 18, 2025)
12. Chukurna O.P., Tardaskina T. M. Menedzment v cyfrovij economiky: navchalnyj posibnyk. [Management in the digital economy: a textbook]. Odesa: Astroprint, 2024. 376 p.
13. Law of Ukraine “On Virtual Assets” dated 17.02.2022 No. 2074-IX URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2074-20#Text (accessed February 10, 2025)
14. Kud O. Cyfrovyje aktyvy ta ih economiko-pravove reguluvannia u svitli rozvytku tehnologii blokchein: моnografia [Digital assets and their economic and legal regulation in the light of the development of blockchain technology: monograph] / Oleksandr Kud, Mykola Kucheryavenko, Yevhen Smychok. Kharkiv: Pravo, 2019. 384 p.
15. US Law No. A9910A of April 26, 2016 «Act To Amend The Estates, Powers And Trusts Law, In Relation To The Administration Of Digital Assets» [Copyright Law of the United States and Related Laws Contained in Tıtle 17 of the United States Code]. URL: https://www.copyright.gov/title17/title17.pdf (accessed February 18, 2025)
16. Bermuda Law, 2018 «Digital Asset Business Act». URL: http://www.bermudalaws.bm/laws/Annual%20Laws/2018/Acts/Digital%20 Asset%20Business%20Act%202018.pdf. (accessed February 10, 2025)
17. Publichnyj contract sistemy Bitbon. [Bitbon system public contract] URL: https://www.bitbon.space/ru/publichnyy-kontrakt-sistemy-bitbon(accessed February 15, 2025)
18. Miznarodni standarty buhgalterskogo obliku [International Accounting Standards] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_050#n24. (accessed February 15, 2025)
19. Pro zatverdzennia polozennia (standartu) buhgalterskogo obliku [On approval of the Accounting Regulations (Standards)] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0750-99. (accessed February 15, 2025)
20. Kud A.A. Metodyka diagnostyky tokenu blokcheinu na vidpovidnist cyfrovomu aktyvu:metodychnyj posibnyk [Methodology for diagnosing a blockchain token for compliance with a digital asset: a methodological manual] / Research Institute of KHOGOKZ. Kharkiv: KHOGOKZ. 2019. 52 с. https://doi.org/10.26697/9786177089062.2019 (accessed February 10, 2025)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.