IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON DIGITAL MARKETING EFFICIENCY IN BUSINESS PROCESSES
Abstract
The article examines the features of artificial intelligence technologies in marketing activities and identifies current opportunities and prospects for their development. The impact of artificial intelligence on the effectiveness of digital marketing within contemporary business processes is assessed. The paper analyzes the main areas of artificial intelligence application, including process automation, content personalization, big data analysis, optimization of advertising campaigns and SEO, content generation, and consumer behavior prediction. The advantages of using artificial intelligence in digital marketing are discussed, particularly in terms of increased productivity, reduced costs, and improved interaction between companies and their target audiences, as well as enhanced customer engagement and sales growth. Examples of artificial intelligence use in marketing are provided, highlighting the key benefits for marketers, businesses, and customers, and illustrating how artificial intelligence technologies are transforming marketing processes, making them faster, and more efficient with the real needs of consumers. The article concludes that as data volume increases and the need for rapid processing grows, artificial intelligence becomes an indispensable tool for optimizing marketing strategies. Adopting artificial intelligence in digital marketing is increasingly essential for companies seeking to remain competitive in the modern digital world. Artificial intelligence significantly impacts marketing effectiveness in business processes, enabling companies to enhance productivity, optimize costs, and improve customer interactions. Artificial intelligence is becoming an integral part of digital marketing, offering marketers new opportunities to increase efficiency and achieve better results. Integrating artificial intelligence into digital marketing allows businesses to be more efficient, scalable, and competitive. Artificial intelligence not only simplifies routine processes but also provides valuable insights for strategic development.
References
Проскурніна Н.В. Штучний інтелект у маркетинговій діяльності. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. № 4. С. 129-140.
Хрупович С.Є., Окрепкий Р.Б., Дудар В.Т. Використання штучного інтелекту для моделювання портрету споживача в цифровому маркетингу. Галицький економічний вісник. 2022. Т. 74, № 1. С. 163-170.
Струнгар А.В. Вплив штучного інтелекту на стратегії цифрового маркетингу: поточні можливості та перспективи розвитку. Економіка та суспільство. 2024. № 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-160 (дата звернення: 25.02.2025).
Кузнецова А. Штучний інтелект в маркетингу: переваги і приклади використання. URL : https://web-promo.ua/ua/blog/shtuchnij-intelekt-u-marketingu-perevagi-i-prikladi-vikoristannya/ (дата звернення: 25.02.2025).
Іванова І.В., Боровик Т.М., Залозна Т.Г., Руденко А.Ю. Використання штучного інтелекту в маркетингу. Маркетинг і цифрові технології. 2023. Т. 7, №2. С. 32-42.
Пєтухова О.М., Бергер А.Д. Вплив штучного інтелекту на маркетингову діяльність підприємств м’ясної промисловості. Київський економічний науковий журнал. 2023. №3. С. 129-134.
Шалабодін С. Штучний інтелект в маркетингу: нова ера просування вже настала. URL: https://shalabodin.com/shtuchnyj-intelekt-v-marketyngu-nova-era-prosuvannya-vzhe-nastala/ (дата звернення: 25.02.2025)
Гуйван Д.Д., Пономаренко І.В. Digital-маркетинг як сучасний бізнес-інструмент. Маркетинг в умовах діджиталізації економіки країни : матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (м. Полтава, 23-24 листопада 2023 року). Полтава. 2023. С. 47-49.
Digital-маркетинг для бізнесу. URL: https://wezom.com.ua/ua/blog/digital-marketing-6-preimuschestv-dlja-biznesa (дата звернення: 25.02. 2025)
Найцікавіші тренди в маркетингу на 2025 рік. URL: https://csr.moderntown.org/trendi-marketinga-2025/ (дата звернення: 25.02.2025)
Proskurnina N. V. (2020). Shtuchnyi intelekt u marketynhovii diialnosti [Artificial intelligence in marketing activities]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo, (4), 129-140. (in Ukr.)
Khrupovych S., Dudar V., Okrepkyi R. (2022) Vykorystannia shtuchnoho intelektu dlia modeliuvannia portretu spozhyvacha v tsyfrovomu marketynhu [Artificial intelligence application for modeling of consumer portrait in digital marketing]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk, 1 (74), 163-170. (in Ukr.)
Strunhar A.V. (2024). Vplyv shtuchnoho intelektu na stratehii tsyfrovoho marketynhu: potochni mozhlyvosti ta perspektyvy rozvytku. [The impact of artificial intelligence on digital marketing strategies: current opportunities and prospects for development]. Ekonomika ta suspilstvo, (62). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-160 (accessed: 2025, February 25) (in Ukr.)
Kuznetsova A. Shtuchnyi intelekt v marketynhu: perevahy i pryklady vykorystannia [Artificial intelligence in marketing: advantages and examples of use]. Available at: http://web-promo.ua/ua/blog/shtuchnij-intelekt-u-marketingu-perevagi-i-prikladi-vikoristannya/ (accessed: 2025, February 25).
Ivanova I. V., Borovyk T. M., Zalozna T. H., Rudenko A. Iu. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v marketynhu [Use of artificial intelligence in marketing]. Marketing and Digital Technologies, 7 (2), 32-42. (in Ukr.)
Petukhova, O. M., Berger, A. D. (2023). Vplyv shtuchnoho intelektu na marketynhovu diialnist pidpryiemstv miasnoi promyslovosti [The impact of artificial intelligence on the marketing activities of meat industry enterprises]. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal, (3), 129-134. (in Ukr.)
Shalabrdin, S. Shtuchnyy intelekt v marketynhu: Nova era prosuvannya vzhe nastala. [Artificial intelligence in marketing: the new era of promotion is here]. Available at: https://shalabodin.com/shtuchnyj-intelekt-v-marketyngu-nova-era-prosuvannya-vzhe-nastala/ (accessed: 2025, February 25)
Guivan, D. D., Ponomarenko, I. V. (2023). Digital-marketynh yak suchasnyi biznes-instrument. [Digital marketing as a modern business tool]. In Marketynh v umovakh didzhytalizatsii ekonomiky krainy: Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii. Poltava, 47-49. (in Ukr.)
Didzhytal-marketynh dlia biznesu [Digital Marketing for Business]. Available at: https://wezom.com.ua/ua/blog/digital-marketing-6-preimuschestv-dlja-biznesa (accessed: 2025, February 25).
Naitsikavishi Trendy v marketynhu na 2025 rik. [The most interesting trends in marketing for 2025]. Available at: https://csr.moderntown.org/trendi-marketinga-2025/ (accessed: 2025, February 25)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.