IMPACT OF DIGITAL INNOVATION ON THE DEVELOPMENT OF MARKETING STRATEGIES OF UKRAINIAN COMPANIES
Abstract
The article examines the impact of digital innovations on the development of marketing strategies of Ukrainian companies, which is an important aspect of the modern business environment. The relevance of the topic is driven by the need for Ukrainian companies to adapt to the rapid changes in the digital environment, where innovative technologies are becoming important tools for the effective implementation of marketing strategies and increasing market competitiveness. The methodology is based on systematic analysis, evaluation of the effectiveness of existing approaches, and generalization. The results of the study show that digital technologies are an important element of business process transformation. The importance of implementing personalized solutions for customers is emphasized, which is one of the main directions in the field of marketing. It is noted that it is important for Ukrainian companies to effectively plan and implement their marketing strategies, especially in the online segment. Digital systems and tools, such as Big Data, artificial intelligence, mobile technologies, and interactive content, allow not only to effectively assess the potential audience and study user behavior on the website, but also to accurately measure the effectiveness of advertising campaigns, which ensures more accurate analysis and timely strategy adjustment. The use of these technologies significantly transforms the marketing strategies of Ukrainian companies, allowing them to create personalized and effective advertising campaigns, which not only increases the level of interaction with customers but also gives companies a competitive advantage in the market. The conclusions summarize that modern technologies, in particular digital innovations, significantly change approaches to the development and implementation of marketing strategies of Ukrainian companies, which allows them to increase their efficiency and strengthen their market positions, contributing to sustainable development and success in the digital environment. The practical significance of the work is that the results of the study can be used to improve the marketing strategies of Ukrainian companies, in particular in the field of digital technologies, and to facilitate their adaptation to changes in the digital economy.
References
Білоус С. П., Супрун Д. А., Перепелиця Є. В. Інтеграція цифрових технологій у маркетингові процеси: виклики та перспективи. Економічний простір. 2024. № 195. С. 154–158. DOI: https://doi.org/10.30838/EP.195.154-158
Бондаренко O., Ященко M. Контент-маркетинг на підприємствах торгівлі. Scientia fructuosa. 2023. № 148 (2). С. 24–38. DOI: https://doi.org/10.31617/1.2023(148)03
Голуб В. В. Вплив цифровізації на розробку маркетингової стратегії в підприємницькій діяльності. Галицький економічний вісник. 2024. Т. 86. № 1. С. 171–177. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/44735 (дата звернення: 25.02.2025).
Гринько Т. В., Гвініашвілі Т. З., Малькова О. С. Особливості формування маркетингової стратегії підприємства в умовах цифровізації. Ефективна економіка. 2024. № 5. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.5.29
Зрибнєва І. Використання відеоконтенту в маркетингу: стратегії створення, розповсюдження та взаємодії зі споживачами. Економіка та суспільство. 2024. № 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-32
Кобець Д. Вплив діджиталізації на маркетингові стратегії на ринку B2С. Економіка та суспільство. 2023. № 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-46
Науменко М. Аналіз та аналітика великих даних в маркетингу та торгівлі конкурентного підприємства. Grail of Science. 2024. № 40. C. 117–128. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.07.06.2024.013
Райко Д., Паймаш Г., Кролівець І. Вплив інформаційних технологій на стратегії маркетингу: аналіз тенденцій і викликів. Економіка та суспільство. 2024. № 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-109
Струнгар А. Вплив штучного інтелекту на стратегії цифрового маркетингу: поточні можливості та перспективи розвитку. Економіка та суспільство. 2024. №62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-160
Шостак Л., Ліпич Л., Морохова В., Миронова Н. Особливості формування маркетингової стратегії розвитку підприємства в умовах цифрової трансформації, економіко-політичних змін та воєнного часу. Трансформаційна економіка. 2023. № 4 (04). С. 86–90. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-4-15
Штанова А. Л. Мобільні застосунки в системі мобільного маркетингу. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2024. №13. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-13-04-05
Янковець Т. Мобільні технології цифрового маркетингу в електронній комерції. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2024. № 2. С. 86–100. DOI: https://doi.org/10.31617/3.2024(133)05
Chandra S., Verma S., Lim W. M., Kumar S., Donthu N. Personalization in personalized marketing: Trends and ways forward. Psychology & Marketin. 2022. № 39. P. 1529–1562.
Digital 2024: 5 Billion Social Media Users. Special reports (31 Jan. 2024). Wearesocial.com: website. URL: https://wearesocial.com/us/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/ (дата звернення: 25.02.2025).
Murray A. Information Technology Law: The Law and Society. Oxford University Press, 2023. 733 р.
Smith D. Practical Marketing Essentials. Association of Marketing Leadership & Rigor, 2022. 409 р.
Bilous, S., Suprun, D., & Perepelytsia, Y. (2024). Intehratsiia tsyfrovykh tekhnolohii u marketynhovi protsesy: vyklyky ta perspektyvy [Integration of digital technologies into marketing processes: challenges and perspectives]. Ekonomichnyi prostir, no. 195, pp. 154–158. DOI: https://doi.org/10.30838/EP.195.154-158 (in Ukrainian).
Bondarenko, O., & Yashchenko, M. (2023). Kontent-marketynh na pidpryiemstvakh torhivli [Content marketing at retail enterprises]. Scientia fructuosa, vol. 148, no. 2, pp. 24–38. DOI: https://doi.org/10.31617/1.2023(148)03 (in Ukrainian).
Holub, V. V. (2024). Vplyv tsyfrovyzatsii na rozrobku marketynhovoi stratehii v pidpryiemnytskij diial’nosti [The impact of digitalization on the development of marketing strategies in entrepreneurial activity]. HEV. Ternopil: TNTU, vol. 86, no. 1, pp. 171–177. Available at: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/44735 (accessed February 25, 2025) (in Ukrainian).
Hrynko, T. V., Hviniashvili, T. Z., & Malkova, O. S. (2024). Osoblyvosti formuvannia marketynhovoi stratehii pidpryiemstva v umovakh tsyfrovyzatsii [Features of marketing strategy formation in enterprises under digitalization conditions]. Efektyvna ekonomika, no. 5. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.5.29 (in Ukrainian).
Zrybnieva, I. (2024). Vykorystannia videokontentu v marketyngy: stratehii stvorennia, rozpovsiudzhennia ta vzaemodiia zi spozhyvachamy [Using video content in marketing: strategies for creation, distribution, and consumer interaction]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-32 (in Ukrainian).
Kobets, D. (2023). Vplyv didzhytalizatsii na marketynhovi stratehii na rynku B2C [The impact of digitalization on marketing strategies in the B2C market]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-46 (in Ukrainian).
Naumenko, M. (2024). Analityka ta analizy velikykh danykh v marketynh i torhivli konkurentospromozhnoho pidpryiemstva [Analysis and analytics of big data in marketing and trade of a competitive enterprise]. Grail of Science, no. 40, pp. 117–128. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.07.06.2024.013 (in Ukrainian).
Raiko, D., Paimash, H., & Krolivets, I. (2024). Vplyv informatsiinykh tekhnolohii na stratehii marketynhu: analiz tendentsii i vyklykiv [The impact of information technologies on marketing strategies: analysis of trends and challenges]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-109 (in Ukrainian).
Strungar, A. (2024). Vplyv shtruchnoho intelektu na stratehii tsyfrovoho marketynhu: potochni mozhlyvosti ta perspektyvy rozvytku [The impact of artificial intelligence on digital marketing strategies: current opportunities and development prospects]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-160 (in Ukrainian).
Shostak, L., Lipich, L., Morokhova, V., & Myronova, N. (2023). Osoblyvosti formuvannia marketynhovoi stratehii rozvytku pidpryiemstva v umovakh tsyfrovoi transformatsii, ekonomiko-politychnykh zmin ta voiennoho chasu [Features of marketing strategy formation for enterprise development under digital transformation, economic-political changes, and wartime]. Transformatsiina ekonomika, vol. 4, no. 04, pp. 86–90. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-4-15 (in Ukrainian).
Shtanova, A.L. (2024). Mobilni zastosunky v systemi mobilnoho marketynhu [Mobile applications in mobile marketing systems]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia, no. 13. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-13-04-05 (in Ukrainian).
Yankovets, T. (2024). Mobilni tekhnolohii tsyfrovoho marketynhu v elektronnii komertsii [Mobile technologies of digital marketing in e-commerce]. Zovnishni torgivlia: ekonomika, finansy, pravo, no. 2, pp. 86–100. DOI: https://doi.org/10.31617/3.2024(133)05 (in Ukrainian).
Chandra, S., Verma, S., Lim, W.M., Kumar, S., & Donthu, N. (2022). Personalization in personalized marketing: Trends and ways forward. Psychology & Marketing, no. 39, pp. 1529–1562.
Digital 2024: 5 Billion Social Media Users. (2024, January 31). Special reports. Wearesocial.com: vebsait. Available at: https://wearesocial.com/us/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/ (accessed February 25, 2025)
Murray, A. (2023). Information Technology Law: The Law and Society. Oxford University Press.
Smith, D. (2022). Practical Marketing Essentials. Association of Marketing Leadership & Rigor.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.