IMPLEMENTATION AND ASSESSMENT OF INNOVATIVE SOLUTIONS IN CRISIS MANAGEMENT
Abstract
The article is devoted to the implementation and evaluation of innovative solutions in crisis management. The paper examines the role of innovative approaches in reducing the consequences of economic, financial and managerial crises, and also determines the effectiveness of their application in business activities. The article examines the main problems that arise during the implementation of innovations in crisis conditions, in particular financial constraints, staff resistance to changes and the need to adapt the organizational culture to new conditions. The effectiveness of such decisions is evaluated based on both quantitative and qualitative indicators, including financial results, labor productivity and customer satisfaction. The article also substantiates the need for the integration of innovative solutions at the strategic level to ensure the stability of enterprises and organizations during crisis situations. Since the implementation of innovative solutions in risk conditions is an important component of strategic management of any organization that seeks to maintain its competitiveness and adapt to changing conditions. Based on the fact that innovation is usually associated with a high level of uncertainty and potential risks, it is important to develop strategies to effectively manage these risks. Therefore, the article highlights practical examples of the application of innovative strategies in conditions of economic upheavals, which makes it possible to draw conclusions about their impact on the stability and development of business in conditions of instability. The article substantiates that failure to apply effective innovative solutions for crisis management can lead to significant financial, reputational and operational losses. The financial impact alone can be devastating, from lost income due to business interruptions to significant financial costs. Reputation is another important factor. In today's digital age, news travels fast, and any misstep during a crisis can cause long-term damage to a brand's image. Once lost, trust is difficult to rebuild and can have long-term consequences for customer loyalty and business continuity. That's why investing in comprehensive, innovative crisis management solutions is critical to protecting businesses from today's myriad risks.
References
Андрушкевич Н., Польова Н. Маркетингові аспекти інноваційної діяльності підприємства. Глобалізація та розвиток інноваційних систем: тенденції, виклики, перспективи : ІІ Міжнар. науково-практ. конф., м. Харків, 14 берез. 2024 р. С. 337–339.
Фісуненко П. А. Формування підходів до визначення сутності інновацій в економічних дослідженнях. URL: http://visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/31_2020ua/30.pdf.
Болотнов Д. Г. Особливості антикризового управління вітчизняними підприємствами. Innovationand Sustainability. 2022. No2. С. 171-176. URL: https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/12.
Онісіфорова В. Ю., Сідельнікова В. К. Актуальні аспекти антикризового управління підприємством. Проблеми і перспективи розвитку підприємства: зб. наук. пр. 2020. No 2 (25). С. 137-145.
Сова О., Морозов Є. Сучасна парадигма антикризового управління підприємством. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Том 31(70). № 2. С. 43-47.
Олійник Ю.А., Кучеренко С.В. Інноваційні підходи до управління відносинами з клієнтами через цифрові платформи. Інформаційні технології в менеджменті. 2023. № 5 (83). С. 55-70.
Unlocking the Power of Creative Problem-Solving in Crisis Management. URL: https://www.linkedin.com/pulse/unlocking-power-creative-problem-solving-crisis-vanessa-wainwright-lfmne
Andrushkevych N., Polova N. (2024) Marketynhovi aspekty innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstva. Hlo-balizatsiia ta rozvytok innovatsiinykh system: tendentsii, vyklyky, perspektyvy: II Mizhnar. naukovo-prakt. konf., m. Kharkiv, 14 berez. Р. 337–339
Fisunenko P. A. Formuvannia pidkhodiv do vyznachennia sutnosti innovatsii v ekonomichnykh doslidzhenniakh. URL: http://visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/31_2020ua/30.pdf.
Bolotnov D. H. Osoblyvosti antykryzovoho upravlinnia vitchyznianymy pidpryiemstvamy. Innovationand Sustainability. 2022. No 2. S. 171-176. URL: https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/12.
Onisiforova V. Yu., Sidelnikova V. k. Aktualni aspekty antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvom. Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryiemstva: zb. nauk. pr. 2020. No 2 (25). S. 137-145.
Sova, O., Morozov, Ye. (2020). «Modern paradigm of anti-crisis management of the enterprise». Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernads'koho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia. Vol. 31(70). № 2. pp. 43-47.
Olijnyk, Yu.A., Kucherenko, S.V. (2023). «Innovative approaches to customer relationship management through digital platforms». Informatsijni tekhnolohii v menedzhmenti. № 5 (83). рр. 55-70.
Unlocking the Power of Creative Problem-Solving in Crisis Management. Available at: https://www.linkedin.com/pulse/unlocking-power-creative-problem-solving-crisis-vanessa-wainwright-lfmne

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.