BUSINESS PROCESS IN THE CONTEXT OF ENSURING THE EFFECTIVE FUNCTIONING OF THE FINANCIAL AND ECONOMIC SECURITY MANAGEMENT SYSTEM OF TRADING ENTERPRISES: DEVELOPMENT IMPERATIVES

Keywords: diagnostics, business process, enterprise, financial and economic security, imperative, architectonics

Abstract

The paper analyzes the architecture of the relationship between different levels of economic security of enterprises and threats to ensuring economic security in the aspect of virtualization of business processes of enterprises, focusing on a comprehensive analysis of the results of the scientific study «SME Digitalization to Build Back Better» based on 2023 data. The article forms for the first time a set of measures to ensure the effective functioning of the financial and economic security management system of trade enterprises, which entails three main steps: initial, intermediate, and final. Based on the materials of the conducted scientific research, the main goal of the financial and economic security of enterprises in the trade sector is argued, which is to ensure its sustainable functioning in view of globalization shifts, transformational economic transformations, active hostilities on the territory of the state, as well as ensuring a high level of progressive strategic development. When conducting scientific research, a combination of methodological approaches was used, namely: a system-structural method, a statistical method, a critical analysis of scientific literature on the specified issues was conducted, which allowed to systematize and group the conducted research in the field of ensuring the effective functioning of the financial and economic security management system of trade enterprises, a graphical method was used to systematize the relevant results of the analysis of scientific data. The scientific article illustrates a comprehensive understanding of the above-mentioned issues of scientific research. In the context of digital transformation, trade enterprises must necessarily review the ways of doing business, informing society about the effectiveness of their activities, comprehensive impact on public life and ensuring economic stability in general. The dynamics of business innovations, in the context of forming a marketing strategy for trade enterprises, determines the spread of modern innovative tools for ensuring marketing activities in general.

References

Шульга Л.В., Терещенко І.О., Шарлай О.В. Сучасні маркетингові стратегії управління підприємством. Ефективна економіка. 2020. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8192 (дата звернення: 17.10.2024).

Гудзь Ю.Ф., Джерелюк Ю.О., Кравчик Ю.В. Етапи формування маркетингової стратегії підприємства. Innovation and sustainability. 2023. № 1. С. 197–203. DOI: https://doi.org/10.31649/ins.2023.1.197.203

Петрова І., Лойко Є. Методичний засади розробки маркетингової стратегії підприємства. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. Т. 1. № 65. С. 95–104. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-65-95-104

Пономаренко І. Особливості формування маркетингових комунікацій в умовах цифровізації. Таврiйський науковий вiсник. 2021. № 7. С. 91–96.

Руденко М., Кирилюк Є., Хуторна М. Цифровізація: маркетингові тренди та платформи реалізації. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2022. Т. 5–6. № 294-295. С. 80–87. DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2022-5-6-294-295-80-87

VRK | ВРК оновлює свій прогноз щодо обсягів рекламного ринку 2023. vrk.org.ua. URL: https://vrk.org.ua/news-events/2023/updated-market-volume-2023.html (дата звернення: 07.11.2024).

Павлов К.В., Павлова О.М., Шостак Л.М., Романюк Д.А. Стратегічні напрями нарощення економічного потенціалу підприємства. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія : «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». 2021. Вип. 14. C. 90–96.

Стамат В.М., Нехайчик Є.Є. Основні тренди маркетингової діяльності: світовий погляд. Modern Economics. 2023. № 38. С. 152–157.

Матвіїв М. Формування цифрового маркетингу підприємств. Ефективність державного управління. 2014. Вип. 41. С. 252–261.

Петрова І.Л., Лойко, Є.М. Методичні засади розробки маркетингової стратегії підприємства. Вчені записки університету «КРОК».2022. № 1 (65), 95–104.

Shulga L.V., Tereshhenko I.O., Sharlaj O.V. (2020). Suchasni marketyngovi strategiyi upravlinnya pidpryyemstvom [Modern marketing strategies of enterprise management]. Efektyvna ekonomika. № 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8192 (accessed: 17.10.2024).

Ghudzj Ju.F., Dzhereljuk Ju.O., Kravchyk Ju.V. (2023). Etapy formuvannja marketynghovoji strateghiji pidpryjemstva [Stages of formation of the marketing strategy of the enterprise]. Innovation and sustainability. №. 1. P. 197–203. DOI: https://doi.org/10.31649/ins.2023.1.197.203

Petrova I., Lojko Je. (2022). Metodychnyj zasady rozrobky marketynghovoji strateghiji pidpryjemstva [Methodical approach to developing the enterprise marketing strategy]. Scientific notes of the University KROK. Vol. 65. №. 1. P. 95–104. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-65-95-104

Ponomarenko I. (2021). Osoblyvosti formuvannja marketynghovykh komunikacij v umovakh cyfrovizaciji [Features of the formation of marketing communications in the context of digitalization]. Tavrian Scientific Bulletin. series: Economics. Vol. 7. P. 91–96.

Rudenko M., Kyryljuk Je., Khutorna M. (2022). Tsyfrovizatsiia: marketynhovi trendy ta platformy realizatsii [Digitalization: marketing trends and sales platforms]. Scientific bulletin of the Odessa national economic university. Vol. 5–6. №. 294–295. P. 80–87. DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2022-5-6-294-295-80-87

The VRK updates its forecast for the advertising market in 2023. URL: https://vrk.org.ua/newsevents/2023/updated-market-volume-2023.html (accessed: 07.11.2024).

Pavlov K.V., Pavlova O.M., Shostak L.M., Romaniuk D.A. (2021). Stratehichni napriamy naroshchennia ekonomichnoho potentsialu pidpryiemstva [Strategic directions of increasing the economic potential of the enterprise]. Visnyk Kharkivskoho natsion-alnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: «Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm». Vol. 14. P. 90–96. (in Ukrainian)

Stamat V.M., Nekhaichyk Ye.Ye. (2023). Osnovni trendy marketynhovoi diialnosti: svitovyi pohliad [The main trends of marketing activity: a global view]. Modern Economics. 38. P. 152–157. (in Ukrainian)

Matviiv M. (2014). Formuvannia tsyfrovoho marketynhu pidpryiemstv [Formation of digital marketing of enterprises]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia. Vol. 41. P. 252–261. (in Ukrainian)

Petrova, I.L. & Loiko, Ye.M. (2022). Metodychni zasady rozrobky marketynhovoi stratehii pidpryiemstva [Methodical principles of development of the marketing strategy of the enterprise]. Vcheni zapysky universytetu «KROK», № 1, vol. (65), pp. 95–104. (in Ukrainian).

Article views: 7
PDF Downloads: 8
Published
2025-01-27
How to Cite
Kurbatov, O. (2025). BUSINESS PROCESS IN THE CONTEXT OF ENSURING THE EFFECTIVE FUNCTIONING OF THE FINANCIAL AND ECONOMIC SECURITY MANAGEMENT SYSTEM OF TRADING ENTERPRISES: DEVELOPMENT IMPERATIVES. Economy and Society, (71). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-100
Section
ECONOMICS