THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF SYSTEMIC MARKETING MANAGEMENT IN AGRIBUSINESS
Abstract
The aim of the study is to substantiate the existing mechanisms of theoretical and methodological support for the systemic management of marketing in agribusiness and to propose the integration of marketing management concepts in agribusiness systems. The relevance of this topic is due to the insufficient justification of the conceptual foundations of marketing management in Ukraine's agribusiness in terms of the systemic interaction of participants, which negatively affects the market positions of local agribusiness entities and their competitiveness, slows down the development of territorial-spatial agri-food enclaves, complicates the process of developing and making strategic decisions at the level of agricultural enterprises, and at the regional and national levels of integrated agribusiness systems development. The study employs the following methods: analysis and synthesis (to identify conceptual directions for the development of marketing management systems in agribusiness and to compare theories, methods, and concepts of American, European, and Ukrainian models of systemic marketing management in agribusiness); expert evaluation and generalization of results (for the development of proposals for the integration of marketing management concepts in agribusiness systems). The study identifies conceptual directions for marketing management systems in agribusiness and agri-spatial systems; substantiates the integration of management concepts for the development of local agribusiness systems based on the principles of complementarity; proposes methodological approaches to territorial product business branding to create databases on the "nominal value" of the agribusiness distribution chain, which will lead to an increased level of intellectualization of production, infrastructure, and personnel subsystems of marketing management at the local, regional, national, and global levels of agribusiness. Additionally, the study outlines the prospects for the formation of theoretical and methodological aspects of systemic marketing management in agribusiness in the context of justifying the convergent/divergent coordination of the interaction of its structural elements – mechanisms for the sustainable development of territorial-spatial agribusiness systems.
References
Боліла С. Ю., Кириченко Н. В. Клієнтоорієнтовані стратегічні вектори агробізнесу на продовольчому ринку в умовах глобальних викликів. Ефективна економіка. 2021. № 11. URL: https://surl.li/hmepkp (дата звернення 18.12.2024).
Бородіна О. М. Агропродовольча система України у повоєнний період має перетворитися на соціально, екологічно та економічно сталу: вимога громадянського суспільства. Український соціум. № 4 (83), 2022. С. 112-118. URL : https://surl.li/jrlzdb (дата звернення 07.01.2025).
Варченко О. О. Теоретичні основи розвитку агропродовольчих систем в умовах глобальних змін. Економіка та управління АПК. № 1. 2022. С. 3039. URL : https://surl.li/gfkjmp (дата звернення 18.12. 2024).
Єранкін О. О. Маркетинг в АПК України в умовах глобалізації: монографія / О. О. Єранкін. К.: КНЕУ, 2009. 419 с.
Єсауленко В. Системний маркетинг – що це за гусь? European Business Association. URL: https://surl.li/pbitgk (дата звернення 30.11. 2024).
Кобернюк С. О. Розвиток аграрного маркетингу в Україні. Економiка та держава. № 5/2019. С. 4548.
Коваль О. В. Концепція формування маркетингової стратегії аграрних підприємств. Економіка та суспільство. Вип. 39. 2022. URL: https://surl.li/mbtdej (дата звернення 21.01.2025).
Ларіна Я. С., Завальнюк К. С. Маркетингові стратегії зростання аграрних формувань: Монографія. К. 2019. 275 с.
Ліпич Л. Г., Хілуха О. А., Кушнір М. А. Кошовий Б. П. О. Компліментарність концепції економіки сталого розвитку та «зеленої економіки». Академічні візії, (19), 2023. URL : https://surl.li/zwzbzs (дата звернення 16.02.2025).
Мазур К., Коваль О. Теоретико-методологічні аспекти маркетингового механізму в діяльності аграрних підприємств. Підприємництво та інновації. №26. 2023. С. 52-57.
Мандич О. В. Маркетинг в агробізнесі: необхідність формування практичних моделей. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія «Економіка і менеджмент» Вип. 6 (76), 2018. С. 7780.
Маркетинг в аграрному бізнесі - зміна світогляду та підходів. URL : https://surl.li/gclsrs (дата звернення 23. 10. 2024).
Сергієнко О. Особливості та роль маркетингу аграрних підприємств в контексті їх конкурентного розвитку. Herald of khmelnytskyi national university. Economic sciences. N330(3), 2024. С. 436-444.
Сєров В., Письмак В. Стратегії інтеграції аграрних підприємств у міжнародні маркетингові мережі збуту продукції. Development Service Industry Management. № 3, 2024. С. 280–285. URL : https://surl.li/mrefrb (дата звернення 03.01 2025).
Grunert K. Food Quality and Safety: Consumer Perception and Demand. European Review of Agricultural Economics. N3, 2005. Р. 369391.
Pugachov M., Shpykuliak O., Zhuk V., Bezdushna Yu., Ksenofontova K. Development of the entrepreneurial ecosystem for the agricultural sector in Ukraine during wartime. Ekonomika APK. 31(5), 2024. р. 5975. URL : https://surl.li/rifarz (дата звернення 03.01 2025).
Tyukhtenko N, Churkina I., Pavlovych O., Mokhnenko A., Burak V. Foreign market entry strategy as a key to the competitiveness of enterprises. Ekonomika APK. 31(5), 2024. р. 8697. URL : https://eapk.com.ua/uk/journals/tom-31-5-2024 (дата звернення 21.12.201).
Bolila, S. Yu., & Kyrychenko, N. V. (2021). Client-oriented strategic vectors of agribusiness in the food market under global challenges. Efektyvna Ekonomika, (11). Retrieved from https://surl.li/hmepkp.
Borodina, O. M. (2022). The agri-food system of Ukraine in the post-war period should become socially, ecologically, and economically sustainable: The demand of civil society. Ukrainskyi Sotsium, 4(83), 112-118. Retrieved from https://surl.li/jrlzdb.
Varchenko, O. O. (2022). Theoretical foundations of the development of agri-food systems under global changes. Ekonomika ta Upravlinnia APK, (1), 30-39. Retrieved from https://surl.li/gfkjmp.
Yerankin, O. O. (2009). Marketing in the agro-industrial complex of Ukraine under globalization: Monograph. Kyiv: KNEU.
Yesaulenko, V. (2024). System marketing - what is it? European Business Association. Retrieved from https://surl.li/pbitgk.
Koberniuk, S. O. (2019). Development of agrarian marketing in Ukraine. Ekonomika ta Derzhava, (5), 45-48.
Koval, O. V. (2022). The concept of forming a marketing strategy for agricultural enterprises. Ekonomika ta Suspilstvo, (39). Retrieved from https://surl.li/mbtdej.
Laryna, Ya. S., & Zavаlniuk, K. S. (2019). Marketing growth strategies of agricultural formations: Monograph. Kyiv.
Lipyсh, L. H., Khilukha, O. A., Kushnir, M. A., & Koshovyi, B. P. O. (2023). Complementarity of the concept of sustainable development economics and the "green economy". Akademichni Viziї, (19). Retrieved from https://surl.li/zwzbzs.
Mazur, K., & Koval, O. (2023). Theoretical and methodological aspects of the marketing mechanism in the activities of agricultural enterprises. Pidpryiemnytstvo ta Innovatsii, (26), 52-57.
Mandych, O. V. (2018). Marketing in agribusiness: The need for the formation of practical models. Visnyk Sumskogo Natsionalnogo Ahrarnoho Universytetu. Seriia "Ekonomika i Menedzhment", 6(76), 77-80.
Marketing in agribusiness - changing the worldview and approaches. (2024). Retrieved from https://surl.li/gclsrs
Serhiyenko, O. (2024). Features and role of marketing of agricultural enterprises in the context of their competitive development. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 330(3), 436-444.
Serov, V., & Pysmak, V. (2024). Strategies for integrating agricultural enterprises into international marketing distribution networks. Development Service Industry Management, (3), 280-285. Retrieved from https://surl.li/mrefrb.
Grunert, K. (2005). Food quality and safety: Consumer perception and demand. European Review of Agricultural Economics, (3), 369-391.
Pugachov, M., Shpykuliak, O., Zhuk, V., Bezdushna, Yu., & Ksenofontova, K. (2024). Development of the entrepreneurial ecosystem for the agricultural sector in Ukraine during wartime. Ekonomika APK, 31(5), 59-75. Retrieved from https://surl.li/rifarz.
Tyukhtenko, N., Churkina, I., Pavlovych, O., Mokhnenko, A., & Burak, V. (2024). Foreign market entry strategy as a key to the competitiveness of enterprises. Ekonomika APK, 31(5), 86-97. Retrieved from https://eapk.com.ua/uk/journals/tom-31-5-2024.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.