MARKET SEGMENTATION AS A PREREQUISITE FOR FORMATION OF EFFECTIVE ONLINE MARKETING COMMUNICATIONS FOR ENTERPRISES IN THE PET FOOD MARKET
Abstract
Studies have shown that for most households, pet care constitutes a significant part of their daily responsibilities. Given the rising demand for pet products, manufacturers and trading intermediaries are actively seeking to expand their market presence, aiming to fully satisfy the needs of both pets and their owners. This research underscores the critical importance of market segmentation in the pet products sector, which directly influences the effectiveness of developing and implementing marketing communications by these vendors. Segmentation also facilitates the optimal use of marketing budgets and ensures competitive advantages for pet product sellers in the market. The study thoroughly analyzed and categorized various market segmentation methods for pet products by effectiveness and practical application. This will provide a deeper understanding of the mechanisms of interaction between sellers and buyers in this market and develop more targeted marketing strategies for sellers in the distribution and promotion of their products. The main types of market segmentation for pet foods identified include demographic segmentation, geographic segmentation, and behavioral segmentation combined with RFM segmentation. Auxiliary types of segmentation in the pet food market can be considered psychographic, benefit-based segmentation, loyalty-based segmentation, event-based segmentation, firmographic, and technological segmentation. Based on the collected and analyzed marketing information, a segmentation model for the pet food market for an online store was developed, considering the purchase history and frequency of purchases of its customers. The recommended division of all its customers into groups such as regular customers; customers who are in the risk zone; customers who are in the loss zone; interested customers; wandering customers; sleeping customers; and first-time buyers. Based on the developed proposals for forming segment-oriented marketing communications for the online store using various digital marketing tools and their implementation, the effectiveness of using this model was demonstrated.
References
Чевганова В., Васюта В. Роль сегментації ринку у вивченні поведінки споживачів. Галицький економічний вісник. 2021. Том 71. № 4. С. 116-122 DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.04.116
Баюра В.І. Сегментація ринку як внутрішня складова маркетингової діяльності. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. 2016. Вип. 16(1). С. 48-51. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdu_en_2016_16(1)__13
Лотиш О. Я. Сегментація ринку як інструмент стратегічного аналізу галузі. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2017. Вип. 24 (1). URL: http://www.vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2017/24-1-2017/28.pdf
Бедій Н.І. Сегментація ринку продукції в контексті сучасних тенденцій споживчої поведінки. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 9. С. 84–90. DOI: 10.32702/23066814.2021.9.84
Косар Н.С., Кузьо Н.Є., Кузьо О.І. Особливості маркетингової комунікаційної політики вітчизняних виробників кормів для домашніх тварин. Via Economica. 2023. Вип. 2. С. 46-53. DOI 10.32782/2786-8559/2023-2-7
Косар Н., Заяць П. Інструменти маркетингових онлайн-комунікацій на ринку кормів для домашніх тварин. Економіка та суспільство. 2024. № 61. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-147
Капінус Л.В., Бикова В.О., Ніколаєнко І.В. Дослідження маркетингових комунікацій підприємства на онлайн – ринку. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. Вип. 4. С. 193-199. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-4-28
Promodo. Сегментація ринку: що це таке, основні ознаки, типи, поради, застосування https://www.promodo.ua/blog/segmentaciya-rinku-shcho-ce-take-osnovni (дата звернення : 05.02.2025)
Косар Н.С., Мних О.Б., Крикавський Є.В., Леонова С.В. Маркетингові дослідження: підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. 460 с.
Москаленко В.В., Матвієнко А.О., Фонта Н.Г. Дослідження та проєктування архітектури marketing cloud salesforce crm в залежності від маркетигової стратегії компанії. Вісник національного технічного університету “ХПІ”. Серія : Системний аналіз, управління та інформаційні технології. 2023. Вип 2. С. 21-30 DOI: 10.20998/2079-0023.2023.02.04
Куденко О.В. Критичний аналіз методів та підходів до сегментування ринку. Продуктивність агропромислового виробництва: економічні науки. 2015. № 26. С. 33-38. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pav_2014_26_7
Sendpulse. RFM – аналіз: вчимося сегментувати клієнтів https://sendpulse.ua/blog/guide-to-building-an-rfm-analysis (дата звернення : 08.02.2025)
KorFor. Демографічна сегментація: що це таке і як нею користуватися https://korfor.com.ua/demohrafichna-sehmentatsiia/ (дата звернення : 08.02.2025)
Marketing link. RFM-аналіз: вчимося сегментувати клієнтів https://marketing.link/uk/rfm-analiz-ta-segmentacziya/ (дата звернення: 10.02.2025)
Chevhanova V., Vasiuta V. (2021) Rol sehmentatsii rynku u vyvchenni povedinky spozhyvachiv. [The role of market segmentation in studying consumer] Behavior Halytskyi ekonomichnyi visnyk, vol. 71(4), pp. 116-122.
Baiura V.I. Sehmentatsiia rynku yak vnutrishnia skladova marketynhovoi diialnosti.[Market segmentation as an internal component of marketing activity] Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 16(1), pp. 48-51.
Lotysh O. Ya. (2017) Sehmentatsiia rynku yak instrument stratehichnoho analizu haluzi. [Market segmentation as a tool for strategic industry analysis]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Ekonomika i menedzhment, vol. 24(1)
Bedii N.I. (2021) Sehmentatsiia rynku produktsii v konteksti suchasnykh tendentsii spozhyvchoi povedinky. [Market segmentation of products in the context of modern consumer behavior trends] Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 9, pp. 84-90.
Kosar N.S., Kuzo N.I., Kuzo O.I. Osoblyvosti marketynhovoi komunikatsiinoi polityky vitchyznianykh vyrobnykiv kormiv dlia domashnikh tvaryn.[Features of marketing communication policy of domestic pet food manufacturers.] Via Economica – Via Economica. 2023. vol. 2. pp. 46-53. DOI 10.32782/2786-8559/2023-2-7
Kosar N., Zaiats P. (2024) Instrumenty marketynhovykh onlain-komunikatsii na rynku kormiv dlia domashnikh tvaryn. [Tools of online marketing communications in the pet food market]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 61
Kapinus L.V., Bykova V.O., Nikolaienko I.V., Doslidzhennia marketynhovykh komunikatsii pidpryiemstva na onlain – rynku. [Study of marketing communications of enterprises in the online market.] Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi - Problems of System Approach in Economy. 2019. vol. 4. pp. 193-199. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-4-28
Promodo. Sehmentatsiia rynku: shcho tse take, osnovni oznaky, typy, porady, zastosuvannia [Market segmentation: what it is, key features, types, tips, and applications] Available at: https://www.promodo.ua/blog/segmentaciya-rinku-shcho-ce-take-osnovni (accessed February 05, 2025)
Kosar N.S., Mnykh O.B., Krykavskyi Ye.V., Leonova S.V. (2018) Marketynhovi doslidzhennia: pidruchnyk. [Marketing Research: Textbook]. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky. 460 p. (in Ukrainian)
Moskalenko V.V., Matviienko A.O., Fonta N.H. (2023) Doslidzhennia ta proiektuvannia arkhitektury marketing cloud salesforce crm v zalezhnosti vid marketyhovoi stratehii kompanii.[Research and design of salesforce CRM marketing cloud architecture depending on the company's marketing strategy] Visnyk natsionalnoho tekhnichnoho universytetu “KhPI”. Seriia : Systemnyi analiz, upravlinnia ta informatsiini tekhnolohii, vol. 2, pp. 21-30.
Kudenko O.V. (2015) Krytychnyi analiz metodiv ta pidkhodiv do sehmentuvannia rynku.[ Critical analysis of methods and approaches to market segmentation] Produktyvnist ahropromyslovoho vyrobnytstva: ekonomichni nauky, vol. 26, pp. 33-38.
Sendpulse. RFM – analiz: vchymosia sehmentuvaty kliientiv [Sendpulse. RFM analysis: learning to segment customers]. Available at: https://sendpulse.ua/blog/guide-to-building-an-rfm-analysis (accessed February 08, 2025)
KorFor. Demohrafichna sehmentatsiia: shcho tse take i yak neiu korystuvatysia [KorFor. Demographic Segmentation: What it is and how to use it] Available at: https://korfor.com.ua/demohrafichna-sehmentatsiia/ (accessed February 08, 2025)
Marketing link. RFM-analiz: vchymosia sehmentuvaty kliientiv [Marketing link. RFM analysis: learning to segment customers] Available at: https://marketing.link/uk/rfm-analiz-ta-segmentacziya/ (accessed February 10, 2025)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.