HEDGING OF MARKETING RISKS IN THE PUBLIC PROCUREMENT MANAGEMENT SYSTEM IN UKRAINE
Abstract
The article examines marketing risks in the public procurement management system in Ukraine and methods for their hedging. Public procurement plays a crucial role in ensuring the effective allocation of budgetary funds and fostering a competitive business environment. However, this sector faces numerous risks, including political instability, corruption, legislative loopholes, and macroeconomic challenges. These risks undermine the efficiency, transparency, and competitiveness of procurement processes. To analyse the impact of external and internal factors on public procurement, the study applies PEST and SWOT analyses. The findings indicate that the most critical threats include political and economic instability caused by military conflicts, frequent legislative changes, financial instability, and market monopolisation. Additionally, social and technological factors significantly influence procurement, particularly low public trust in procurement institutions and the increasing need for digitalisation in procurement management. Based on the research findings, the article proposes practical recommendations for minimising marketing risks in public procurement, including: automation of tender monitoring through the integration of artificial intelligence (AI) and Big Data analytics to detect anomalies and corruption schemes in procurement processes; enhancing competition and supporting medium-sized enterprises by ensuring equal access to public tenders and reducing bureaucratic barriers for small and medium-sized enterprises; implementing risk analytics and forecasting mechanisms based on AI-driven predictive modelling to assess potential threats and optimise procurement strategies; strengthening cybersecurity measures to protect electronic procurement platforms from cyber threats and data breaches; increasing public oversight and transparency by promoting open-access procurement data, independent audits, and civic participation in procurement oversight. The study underscores that adopting a strategic approach to risk hedging is essential for enhancing the stability and efficiency of the public procurement system. The proposed measures will contribute to increased transparency, reduced corruption risks, and improved overall efficiency in public procurement, ultimately strengthening Ukraine’s economic resilience. The research highlights the importance of integrating advanced digital tools and regulatory improvements to ensure a robust and fair procurement ecosystem.
References
Жамойда О. А. Сучасні інструменти хеджування маркетингових ризиків підприємства для забезпечення його конкурентоспроможності. Проблеми системного підходу в економіці. 2022. Вип. 3. С. 128-134. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PSPE_print_2022_3_22 (дата звернення: 08.02.2025)
Пивоварова Г. Б. Управління економічними ризиками в умовах фінансової нестабільності (на прикладі підприємства залізничного транспорту): дис. ... д-ра філософії : спец. 051. Дніпро, 2021. 162 с.
Смерічевський С.Ф., Дудко Д.В. Моделювання та маркетинговий аудит в системі управління кредитним ризиком банку. Матеріали XIII Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Фінанси, облік та оподаткування: теорія і практика». К.: НАУ, 2022. С.139-140.
Даниленко Є. С. Регіональні державні закупівлі легкових автомобілів в Україні. Бізнес Інформ. 2023. № 5. С. 41-52. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001417738 (дата звернення: 08.02.2025)
Пономаренко Н. М., Возняковська К. А., Неміш Ю. В. Особливості використання електронної системи PROZORRO в державних закупівлях в Україні: проблеми та шляхи їх подолання. Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку. 2021. № 25. С. 100-113. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Piir_2021_25_13 (дата звернення: 08.02.2025)
Антоненко В.М., Сервачук М.О. Корупційні ризики при державних закупівлях та їх вплив на фінансову безпеку держави. Наукові інновації та передові технології. 2022. №1(3). С.81-97.
Лаговська О.А., Легенчук С.Ф., Свірко С.В. Державні закупівлі в Україні: аналіз переваг і недоліків. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. 2021. № 2(49). С. 56–60. URL: http://dx.doi.org/10.26642/pbo-2021-2(49)-56-60 (дата звернення: 08.02.2025)
Мацапура О.В. Регулювання публічних закупівель при виконанні інвестиційних програм : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.03. Київ, 2020. 23 с.
Федоровський Л.І. Удосконалення механізмів управління системою публічних закупівель в умовах цифровізації економіки України : автореф. дис. ... д-ра. філос. : спец. 074. Маріуполь, 2021. 37 с.
Smerichevska, S., & Postnikov, O. (2024). Marketing Strategy as an Effective Tool for Government Procurement Management. Marketing and Management of Innovations, 15(2), 100–111. URL: https://doi.org/10.21272/mmi.2 024.2-08 (дата звернення: 08.02.2025)
Захарова О.Л. Хеджування підприємницьких ризиків на прикладі українського підприємства-експортера: дис. ... канд. екон. наук : 08.00.04. Запоріжжя, 2020. 318 с.
Zhamoida O. A. (2022). Suchasni instrumenty khedzhuvannia marketynhovykh ryzykiv pidpryiemstva dlia zabezpechennia yoho konkurentospromozhnosti [Modern tools for hedging a company's marketing risks to ensure is competitiveness]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi - Problems of the systemic approach in economics, 3, pp. 128-134. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PSPE_print_2022_3_22 (accessed February 08, 2025)
Pyvovarova H. B. (2021). Upravlinnia ekonomichnymy ryzykamy v umovakh finansovoi nestabilnosti (na prykladi pidpryiemstva zaliznychnoho transportu) [Management of economic risks in conditions of financial instability (a case study of a railway transport enterprise)]. Doctor’s thesis. Dnipro. (in Ukrainian)
Smerichevskyi S.F., Dudko D.V. (2022). Modeliuvannia ta marketynhovyi audyt v systemi upravlinnia kredytnym ryzykom banku [Modelling and Marketing Audit in the Bank Credit Risk Management System]. XIII Mizhnarodna naukovo-praktychna internet-konferentsiia «Finansy, oblik ta opodatkuvannia: teoriia i praktyka» (Кyiv, 2022). Kyiv, pp. 139-140. (in Ukrainian)
Danylenko Ye. S. (2023). Rehionalni derzhavni zakupivli lehkovykh avtomobiliv v Ukraini [Regional public procurement of passenger cars in Ukraine]. Biznes Inform – Business Inform, 5, pp. 41-52. Available at: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001417738 (accessed February 08, 2025)
Ponomarenko N. M., Vozniakovska K. A., Nemish Yu. V. (2021). Osoblyvosti vykorystannia elektronnoi systemy PROZORRO v derzhavnykh zakupivliakh v Ukraini: problemy ta shliakhy yikh podolannia [Features of using the PROZORRO electronic system in public procurement in Ukraine: problems and ways to overcome them]. Problemy innovatsiino-investytsiinoho rozvytku - Problems of innovation and investment development, 25, pp. 100-113. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Piir_2021_25_13 (accessed February 08, 2025)
Antonenko V.M., Servachuk M.O. (2022). Koruptsiini ryzyky pry derzhavnykh zakupivliakh ta yikh vplyv na finansovu bezpeku derzhavy [Corruption risks in public procurement and their impact on the financial security of the state]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii - Scientific innovations and advanced technologies, 1(3), pp. 81-97. (in Ukrainian)
Lahovska O.A., Lehenchuk S.F., Svirko S.V. (2021). Derzhavni zakupivli v Ukraini: analiz perevah i nedolikiv [Public procurement in Ukraine: analysis of advantages and disadvantages]. Problemy teorii ta metodolohii bukhhalterskoho obliku, kontroliu i analizu - Problems of theory and methodology of accounting, control, and analysis, 2(49), 56–60. Available at: http://dx.doi.org/10.26642/pbo-2021-2(49)-56-60 (accessed February 08, 2025)
Matsapura O.V. (2020). Rehuliuvannia publichnykh zakupivel pry vykonanni investytsiinykh prohram [Regulation of public procurement in the implementation of investment programmes]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. (in Ukrainian)
Fedorovskyi L.I. (2021) Udoskonalennia mekhanizmiv upravlinnia systemoiu publichnykh zakupivel v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky Ukrainy [Improvement of public procurement management mechanisms in the context of the digitalisation of Ukraine's economy]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Mariupol. (in Ukrainian)
Smerichevska, S., & Postnikov, O. (2024). Marketing Strategy as an Effective Tool for Government Procurement Management. Marketing and Management of Innovations, 15(2), 100–111. Available at: https://doi.org/10.21272/mmi.2 024.2-08 (accessed February 08, 2025)
Zakharova O.L. (2020). Khedzhuvannia pidpryiemnytskykh ryzykiv na prykladi ukrainskoho pidpryiemstva-eksportera [Hedging of entrepreneurial risks: a case study of a Ukrainian exporting enterprise]. Candidate’s thesis. Zaporizhzhia. (in Ukrainian)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.