ECONOMIC ASPECTS OF THE APPLICATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PROCESSES

Keywords: artificial intelligence, educational process, scientific research, digitalization of education, economic efficiency

Abstract

The purpose of the article is to study the economic aspects of implementing artificial intelligence in educational and scientific processes to ensure its rational use, taking into account economic feasibility and long-term benefits. The research methodology is based on the comprehensive application of scientific methods, including content analysis, statistical data analysis and applied research on the implementation of artificial intelligence in educational and scientific processes. Economic analysis methods were used to assess the costs and effectiveness of the use of artificial intelligence technologies, as well as comparative analysis methods to determine the impact of digitalization on the financial sustainability of institutions. The generalization method was used to identify the prospects for the optimal use of artificial intelligence in education and science. The article considers the key economic aspects of the implementation of artificial intelligence in educational and scientific processes and analyzes its impact on the efficiency of resource use and financial stability of educational institutions. The optimization of costs for educational programs through personalized learning and the implementation of adaptive learning technologies is studied. The economic effects of the implementation of artificial intelligence are assessed in the context of reducing the cost of educational services, increasing the availability of educational materials and improving knowledge control systems. The issues of the effectiveness of investments in solutions based on artificial intelligence for educational institutions and the long-term benefits of their implementation are considered, in particular, increasing the competitiveness of educational institutions and the attractiveness of educational services. The prospects for using artificial intelligence to predict scientific trends are analyzed, which contributes to a more effective distribution of research funding and an increase in their practical value. The economic aspects of the impact of artificial intelligence on education and science are determined based on taking into account both the opportunities and limitations of its use. The need for financial efficiency of integrating artificial intelligence for the development of effective state policy in this area is proven.

References

Дзямулич М. І., Рейкін Ю. Ю. Детермінанти прискорення розвитку цифрової економіки в контексті євроінтеграції. Економічні науки: збірник наукових праць Луцького національного технічного університету. Серія «Регіональна економіка». 2023. №20(76). С. 20-25.

Дзямулич М. І., Урбан О. А., Гура О. С. Програмно-цільовий метод як домінуючий елемент системи управління персоналом в умовах формування глобальної економіки. Економічний форум. 2019. №3. С. 193-197

Довганик Н. М., Чалюк Ю. О. Концепція глобальної освіти в історичній ретроспективі. Міжнародні відносини: теоретико-практичні аспекти. 2018. №1. С. 22-29.

Мельник К. П., Стащук О. В., Шматковська Т. О., Медвідь Л. Г. Інституціональний розвиток методології наукових досліджень з обліку і аудиту. Вісник ЛТЕУ. Економічні науки. 2021. №64. С. 97–102.

Несторенко Т. П., Бордоусов О. В. Цінність вищої освіти для індивіда. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2015. №3(3). С. 171–174.

Чалюк Ю. О. Середній клас у глобальному вимірі. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2021. № 1 (45). Том 2. С. 57–69.

Чалюк Ю. О. PEST-аналіз причин міграції населення України до країн Євросоюзу. Інфраструктура ринку. 2020. №49. С. 61–67.

Шматковська Т. О., Дзямулич М. І. Сучасні інформаційні та комунікаційні технології в професійній діяльності у системі нових тенденцій цифровізації економіки. Економічні науки. Серія «Регіональна економіка». 2021. №18(71). С. 248–255.

Шматковська Т. О., Стеців І. І., Захарчук І., Гузьо М. Суб’єкти державного сектору: бухгалтерська справа та застосування можливостей штучного інтелекту. Інноваційна економіка. 2024. №3. С. 185–192.

Mostova A. Digital skills as strategic direction for digital transformation of business and society. Socio-economic transformations and priorities for innovative development in the context of digitalisation and globalisation : scientific monograph. Riga : Baltija Publishing, 2024. Pp. 404–420.

Dziamulych, M. I., & Reikin, Yu. Yu. (2023). Determinanty pryskorennia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky v konteksti evrointegratsii [Determinants of accelerating the development of the digital economy in the context of European integration]. Ekonomichni nauky. Seria “Regionalna ekonomika”, vol. 20(76), pp. 20–25 (in Ukrainian).

Dziamulych, M. I., Urban, O. A., & Gura, O. S. (2019). The program-target method as a dominant element of the personnel management system in the conditions of the formation of the global economy [Prohramno-tsilovyi metod yak dominuiuchyi element systemy upravlinnia personalom v umovakh formuvannia hlobalnoi ekonomiky]. Ekonomichnyi forum, vol. 3, pp. 193–197 (in Ukrainian).

Dovhanyk, N. M., & Chaliuk, Yu. O. (2018). Kontseptsiia hlobalnoi osvity v istorychnii retrospektyvi [The concept of global education in historical retrospect]. Mizhnarodni vidnosyny: teoretyko-praktychni aspekty, vol. 1, pp. 22–29 (in Ukrainian).

Melnyk, K. P., Stashchuk, O. V., Shmatkovska, T. O., & Medvid, L. H. (2021). Instytutsionalnyi rozvytok metodolohii naukovykh doslidzhen z obliku i audytu [Institutional development of accounting and auditing research methodology]. Visnyk LTEU. Ekonomichni nauky, vol. 64, pp. 97–102 (in Ukrainian).

Nestorenko, T. P., & Bordousov, O. V. (2024). Tsinnist vyshchoi osvity dlia indyvida [The value of higher education for the individual]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 3(3), pp. 171–174 (in Ukrainian).

Chaliuk, Yu. O. (2021) Serednii klas u hlobalnomu vymiri [The middle class in the global dimension]. Internauka. Seriia: “Ekonomichni nauky”, vol. 1(45), part 2, pp. 57–69 (in Ukrainian)

Chaliuk, Yu. O. (2020). PEST-analiz prychyn mihratsii naselennia Ukrainy do krain Yevrosoiuzu [PEST-analysis of the reasons for migration of the population of Ukraine to the European Union]. Infrastruktura rynku, vol. 49, pp. 61–67 (in Ukrainian).

Shmatkovska, T. O., & Dziamulych, M. I. (2021). Suchasni informatsiini ta komunikatsiini tekhnologii v profesiinii diialnosti u systemi novykh tendentsii tsyfrovizatsii ekonomiky [Modern information and communication technologies in professional activity in the system of new trends in digitalization of the economy]. Ekonomichni nauky. Seria “Regionalna ekonomika”, vol. 18(71), pp. 248–255 (in Ukrainian).

Shmatkovska, T. O., Stetsiv, I. I., Zakharchuk, I., & Huzo, M. (2024). Subiekty derzhavnoho sektoru: bukhhalterska sprava ta zastosuvannia mozhlyvostei shtuchnoho intelektu [Public sector entities: accounting and the application of artificial intelligence capabilities]. Innovatsiina ekonomika, vol. 3. Pp. 185-192 (in Ukrainian).

Mostova, A. (2024). Digital skills as strategic direction for digital transformation of business and society. In Socio-economic transformations and priorities for innovative development in the context of digitalisation and globalisation : scientific monograph. Riga, pp. 404-420.

Article views: 20
PDF Downloads: 17
Published
2025-01-27
How to Cite
Turka, T., Popova, Y., & Chupryna, O. (2025). ECONOMIC ASPECTS OF THE APPLICATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PROCESSES. Economy and Society, (71). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-42
Section
ECONOMICS