BENCHMARKING METHOD FOR ASSESSING THE COMPETITIVENESS OF CONFECTIONERY ENTERPRISES
Abstract
The article presents a comprehensive study of the benchmarking methodology as an effective tool for assessing the competitiveness of confectionery enterprises. The feasibility of using benchmarking in modern conditions of increased competition in the domestic and global markets, as well as the growth of consumer demands for the quality and assortment of sweets, is substantiated. The essence of the benchmarking method is revealed. Based on the study of scientific literature and practical experience, a system of indicators of the competitiveness of a confectionery enterprise was developed, covering the operational and strategic components. An integrated approach based on the competitiveness index allows you to quickly assess the overall position of the enterprise in the market. In this way, benchmarking becomes an important tool in the strategic management of confectionery companies that strive to remain flexible and innovative in conditions of fierce competition and changing purchasing behavior. Using the example of specific confectionery enterprises, a comparison with the world leader in the industry was made in order to identify positive practices and areas of lagging behind. The results of the study have generated practical recommendations for managers and specialists of confectionery companies aimed at increasing their competitive positions in the market. In particular, the directions for improving production and operational activities (implementation of modern technologies and quality standards), strengthening marketing communications and expanding the range of products taking into account global trends in the consumption of sweets have been outlined. It has been concluded that benchmarking as a continuous process of comparison and adoption of best practices allows for a prompt response to dynamic market changes, ensuring the long-term competitiveness of the enterprise. The conclusions obtained can be used in the practical activities of managers and specialists of confectionery companies in order to increase competitiveness in the domestic and foreign markets.
References
Porter M. E. What is strategy? Harvard Business Review. 1996. Nov–Dec. P. 61–78.
Porter M. E. Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. New York : Free Press, 1980. 396 p.
Портер М. Е. Конкурентна стратегія: методика аналізу галузей і конкурентів / пер. з англ. Київ : Основи, 2006. 390 с.
Thompson A. A., Strickland A. J. Strategic management: Concepts and cases. New York : McGraw-Hill, 2003. 928 p.
Васильців Т. Г. Конкурентоспроможність підприємств: оцінка, механізми, регуляторна політика : монографія. Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2016. 400 с.
Азаренков Г. М., Вакуленко І. І. Оцінка інвестиційної привабливості промислових підприємств з урахуванням операційної ефективності. Економіка розвитку. 2018. № 2(86). С. 20–27.
Котлер Ф. Управління маркетингом : пер. з англ. Київ : Основи, 2009. 720 с.
Долішній М. І. Конкурентоспроможність підприємств : теорія, механізми, методи оцінювання : монографія. Київ : НІСД, 2003. 384 с.
Мойсеєв О. Г. Сучасні методи оцінки конкурентоспроможності підприємств. Економічний простір. 2018. № 134. С. 45–49.
Коломієць Г. В. Бенчмаркінг як інструмент підвищення ефективності діяльності підприємств : монографія. Одеса : ВМВ, 2020. 276 с.
Гойко А. Ф. Теоретичні та методичні підходи до бенчмаркінгу конкурентоспроможності підприємства. Наукові записки. 2021. № 1(53). С. 69–75.
Кравець О. В. Бенчмаркінг як метод для покращення діяльності підприємства. Економічні науки. Серія: Економіка та менеджмент. 2023. № 12. С. 56–63.
Карась О. Бенчмаркінг – інструмент розвитку конкурентних переваг. Журнал європейської економіки. 2021. Т. 20. № 4. С. 470–481.
Курбацька Л. І., Кадирова І. І. Бенчмаркінг як інструмент аналізу конкурентоспроможності підприємства. Вісник Дніпропетровського державного аграрно-економічного університету. 2017. № 3. С. 20–25.
Офіційний сайт Candy Industry. [Електронний ресурс]. URL: https://www.snackandbakery.com/candy-industry (дата звернення: 9.02.2025)
Porter M. E. (1996) What is strategy? Harvard Business Review, Nov–Dec, рр. 61–78.
Porter M. E. (1980) Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. New York: Free Press, 396 р.
Porter M. E. (2006) Konkurentna stratehiia: metodyka analizu haluzei i konkurentiv: per. z anhl. [Competitive strategy: A methodology for industry and competitor analysis: Trans. from English]. Kyiv: Osnovy, 390 p.
Thompson A. A., Strickland A. J. (2003) Strategic management: Concepts and cases. New York: McGraw-Hill, 928 р.
Vasyltsiv T. H. (2016) Konkurentospromozhnist pidpryiemstv: otsinka, mekhanizmy, rehuliatorna polityka : monohrafiia [Competitiveness of enterprises: Assessment, mechanisms, regulatory policy: Monograph]. Lviv : LRIDU NADU, 400 р.
Azarenkov H. M., Vakulenko I. I. (2018) Otsinka investytsiinoi pryvablyvosti promyslovykh pidpryiemstv z urakhuvanniam operatsiinoi efektyvnosti [Assessment of the investment attractiveness of industrial enterprises considering operational efficiency]. Ekonomika rozvytku – Economy of Development, vol. (2)86, рр. 20–27.
Kotler F. (2009) Upravlinnia marketynhom : per. z anhl. [Marketing management (Trans. from English) ]. Kyiv : Osnovy, 720 р.
Dolishnii M. I. (2003) Konkurentospromozhnist pidpryiemstv : teoriia, mekhanizmy, metody otsiniuvannia : monohrafiia [Competitiveness of enterprises: Theory, mechanisms, evaluation methods (Monograph)]. Kyiv : NISD, 384 р.
Moiseiev O. H. (2018) Suchasni metody otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Modern methods of enterprise competitiveness assessment]. Ekonomichnyi prostir – Economic Space, vol. 134, pp. 45–49.
Kolomiiets H. V. (2020) Benchmarkinh yak instrument pidvyshchennia efektyvnosti diialnosti pidpryiemstv : monohrafiia [Benchmarking as a tool for improving enterprise efficiency (Monograph)]. Odesa : VMV, 276 р.
Hoiko A. F. (2021) Teoretychni ta metodychni pidkhody do benchmarkinhu konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Theoretical and methodological approaches to benchmarking enterprise competitiveness]. Naukovi zapysky – Scientific Notes, vol. (1)53, pp. 69–75.
Kravets O. V. (2023) Benchmarkinh yak metod dlia pokrashchennia diialnosti pidpryiemstva [Benchmarking as a method for improving enterprise performance]. Ekonomichni nauky. Seriia: Ekonomika ta menedzhment – Economic Sciences. Series: Economics and Management, vol. 2, pp. 56–63.
Karas O. (2021) Benchmarkinh – instrument rozvytku konkurentnykh perevah [Benchmarking as a tool for developing competitive advantages]. Zhurnal yevropeiskoi ekonomiky – Journal of European Economy, vol. 20(4), pp. 470–481.
Kurbatska L. I., Kadyrova I. I. (2017) Benchmarkinh yak instrument analizu konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Benchmarking as an instrument for enterprise competitiveness analysis]. Visnyk Dnipropetrovskoho derzhavnoho ahrarno-ekonomichnoho universytetu – Bulletin of Dnipro State Agrarian and Economic University, vol. 3, pp. 20–25.
Ofitsiinyi sait Candy Industry [Official website of Candy Industry]. Available at: https://www.snackandbakery.com/candy-industry (accessed February 9, 2025)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.