PROBLEMS AND OPPORTUNITIES FOR BUSINESS DEVELOPMENT IN THE MARITIME INDUSTRY OF UKRAINE IN THE POST-WAR PERIOD
Abstract
The article is devoted to the study of problems and opportunities for the development of the maritime industry of Ukraine in the post-war period. The methods of analysis and synthesis, systematization, theoretical generalization were used for the study. It is proved that the business in the maritime industry of Ukraine could become a driving force and a powerful driver for the restoration of the country's economy in the post-war period. It is found that the full-scale military invasion of Russia into the territory of Ukraine led to problems in the maritime industry as an important component of the country's export potential. The problem of impossibility of Ukrainian grain exports was identified, which led to a shortage of grain on the world market and a significant increase in prices for raw materials. The consequences of the blockade of Ukrainian seaports during the Russian-Ukrainian war were analyzed. The feasibility of the "grain deal" mediated by Turkey and the UN and positive results for the Ukrainian economy were substantiated. It is noted that the genesis of Ukraine's port infrastructure depends on the safety of port operations, business activity, the ability to manage risks, and the ability to compete in conditions of uncertainty. It is proven that the war against Ukraine, climate change, and geopolitics have caused problems in the field of maritime transportation and logistics by blocking ports, changing routes, significantly delaying transportation, and increasing their cost. Attention is focused on the need for significant investments to modernize and restore Ukraine's port infrastructure and the problems that hinder this. Modern challenges in the field of maritime transport in Ukraine are considered. The need to form a strategy for the functioning of the maritime industry of Ukraine during martial law is emphasized. The main capabilities of Ukraine in maritime cargo transportation in the post-war period are identified. Attention is focused on the challenges of managing business structures of the maritime industry in the conditions of the European integration processes of the post-war period. The creation and implementation of integrated management systems based on the requirements of international standards ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018 is proposed as an effective means of improving modern management at maritime enterprises. The tactics of an integrated management system and common components in the structure of the requirements of international standards applicable to its formation are determined.
References
Давидова І. В., Резніченко С. В. Договори перевезення: реалії воєнного часу. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. №7. С. 530-533.
Мірошник Р. О., Баглай І. Є. Проблеми ринку зернових культур в Україні та шляхи їх вирішення. Економіка та суспільство. 2022. Вип. №39. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1358/1312 (дата звернення 25.01.2025).
Мазур К. В., Янчук Д. О, Галета Д. О. Особливості організації агроекспорту з України в умовах військового стану. Економіка та суспільство, 2023. №51. https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2470/2389 (дата звернення 27.01.2025).
Росія вийшла із "зернової угоди". Що це означає для України? та світу. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/articles/c72ve44j72qo (дата звернення: 28.01.2025).
Вантажообіг українських портів за рік зріс на майже 60%, до 97,2 млн т. URL: https://forbes.ua/news/vantazhoobig-ukrainskikh-portiv-za-rik-zris-na-mayzhe-60-do-972-mln-t-06012025-26065 (дата звернення: 28.01.2025).
Подцерковний О. П. Проблеми правового забезпечення портової галузі в умовах війни. Право та державне управління. 2023. №3. С. 205-212.
Проєкт Плану відновлення України. Матеріали робочої групи «Відновлення та розбудова інфраструктури». Національна рада з відновлення України від наслідків війни. URL: https://ua.urc-international.com/past-conferences/urc22/plan-vidnovlennya-ukrayini (дата звернення: 29.01.2025).
Шевчук О. А., Чернікова Н. М., Іщенко І. С., Большая О. В. Сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку морських вантажних перевезень в Україні та світі. Економічний вісник НТУУ «КПІ». 2023. №25. C. 59-64.
Траченко Л. А. Інтегровані системи управління як засіб сталого розвитку та успішного ведення бізнесу. Управління бізнесом в парадигмі сталого розвитку: економіко-правовий аспект: колективна монографія / за ред. А. В. Андрейченка, Н. В. Захарченко. Одеса: ОНЕУ, Ч. 2., 2024. С.347-385.
Лисенко О. М. Особливості розробки інтегрованих систем менеджменту на основі міжнародних стандартів в Україні. Вісник Черкаського державного технологічного університету. 2016. №3. С. 17-23.
Davydova I. V., Reznichenko S. V. (2022). Dohovory perevezennia: realii voiennoho chasu [Transportation contracts: wartime realities]. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal. No. 7, p. 530–533.
Miroshnyk R. O., Bahlai I. Ye. (2022). Problemy rynku zernovykh kultur v Ukraini ta shliakhy yikh vyrishennia [Problems of the grain market in Ukraine and ways to solve them]. Ekonomika ta suspilstvo. No. 39. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1358/1312 (accessed: 25.01.2025).
Mazur K. V., Yanchuk D. O, Haleta D. O. (2023). Osoblyvosti orhanizatsii ahroeksportu z Ukrainy v umovakh viiskovoho stanu [Features of organizing agricultural exports from Ukraine under martial law]. Ekonomika ta suspilstvo. № 51. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2470/2389 (accessed: 27.01.2025).
Rosiia vyishla iz "zernovoi uhody". Shcho tse oznachaie dlia Ukrainy ta svitu? [Russia withdrew from the “grain deal”. What does this mean for Ukraine and the world?]. Available at: https://www.bbc.com/ukrainian/articles/c72ve44j72qo (accessed: 28.01.2025).
Vantazhoobih ukrainskykh portiv za rik zris na maizhe 60%, do 97,2 mln t [The cargo turnover of Ukrainian ports increased by almost 60% over the year, to 97.2 million tons]. Available at: https://forbes.ua/news/vantazhoobig-ukrainskikh-portiv-za-rik-zris-na-mayzhe-60-do-972-mln-t-06012025-26065 (accessed: 28.01.2025).
Podtserkovnyi O. P. (2023). Problemy pravovoho zabezpechennia portovoi haluzi v umovakh viiny [Problems of legal support for the port industry in wartime]. Pravo ta derzhavne upravlinnia. No. 3, p. 205–212.
Proiekt Planu vidnovlennia Ukrainy. Materialy robochoi hrupy «Vidnovlennia ta rozbudova infrastruktury». Natsionalna rada z vidnovlennia Ukrainy vid naslidkiv viiny [Draft Recovery Plan of Ukraine. Materials of the working group "Recovery and infrastructure development"]. Available at: https://ua.urc-international.com/past-conferences/urc22/plan-vidnovlennya-ukrayini (accessed: 29.01.2025).
Shevchuk O. A., Chernikova N. M., Ishchenko I. S., Bolshaia O. V. (2023). Suchasnyi stan, problemy ta perspektyvy rozvytku morskykh vantazhnykh perevezen v Ukraini ta sviti [Current state, problems and prospects for the development of maritime cargo transportation in Ukraine and the world.]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «KPI». No. 25, p. 59–64.
Trachenko L. A. (2024). Intehrovani systemy upravlinnia yak zasib staloho rozvytku ta uspishnoho vedennia biznesu. Upravlinnia biznesom v paradyhmi staloho rozvytku: ekonomiko-pravovyi aspekt: kolektyvna monohrafiia [Integrated management systems as a means of sustainable development and successful business] / za red. A. V. Andreichenka, N. V. Zakharchenko. Odesa : ONEU, part 2, p. 347–385.
Lysenko O. M. (2016). Osoblyvosti rozrobky intehrovanykh system menedzhmentu na osnovi mizhnarodnykh standartiv v Ukraini [Features of the development of integrated management systems based on international standards in Ukraine]. Visnyk Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. No. 3, p. 17–23.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.