TRANSFORMATION OF EDUCATION IN THE SYSTEM OF THE INFORMATION SOCIETY
Abstract
The education and its functioning in the information society system are viewed in this research. Taking into account that the the basis in this type of society is productive knowledge and quality education, the economic growth is determined by the ability to embody intellectual capital in the results of production activities. However, the problem of education and its functioning in the information society system, as well as its transformation to meet the demands of the information society remains insufficiently covered and still relevant. The main task of this research is to analyze the theoretical basis in order to form an effective model of the education system in the information society through a combination of traditional education and modern information technology. In such type of society, the knowledge economy is functioned, which is defined as a part of the economy that participates in the production and dissemination of knowledge. A knowledge-based economy in which knowledge plays a crucial role, and the production of knowledge becomes the driving force of society and a source of sustainable economic growth. Considering that in the information society only a country, which is capable to convert scientific knowledge into new technologies and goods, can ensure sustainable economic development, a human becomes the center of economic development and the same time a goal of development. The transition to the information society also involves the transformation of public administration, bearing in mind the new role of knowledge and information that become a source of power in society, as well as the development of new means of electronic communication and improving education. Because of this, the process of knowledge development and transfer is becoming relevant, which is not possible without the development of quality education. In the information society, where knowledge and information play a key role, the education system, in its traditional model, cannot ensure full implementation in the new type of society. That is why the urgent task for countries on the way to the information society is to effectively combine the traditional education system and modern information technologies.
References
Алієв Х. М. Зарубіжний досвід упровадження дистанційного навчання в університетах. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. 2017. Вип. 3. С. 11-17.
Атаманчук, Ю. М. Державне управління освітою в умовах інформаційного суспільства. Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки. 2009. №157. С. 9-13.
Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования / пер. с англ. Изд. 2-ое, испр. И доп. М.: Academia, 2004. 788 с.
Буряк В. В. Образование в информационном обществе. Філософія освіти. 2006. 1(3). С. 89-100. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obrazovanie-v-informatsionnom-obschestve-1/viewer (дата звернення 10.08.2021)
Васильев В., Сухорукова М. Информационное общество и образование. Высшее образование в России. 2004. № 7. С. 122-129
Дрешпак В. Становлення державної інформаційної політики України: зміст і хронологічні межі основних періодів. Державне управління та місцеве самоврядування. 2013. Вип. 4. С. 3-13.
Клейнер Г. Микроэкономика знаний и мифы современной теории. Высшее образование в России. 2006. № 9. С. 32-37.
Кравчина О. Є. Використання комп’ютерно орієнтованого навчального середовища для розвитку підприємницької компетентності учнів (європейський досвід) . Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2020. Вип. 1. С. 174-179. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2020_1_36 (дата звернення 10.08.2021)
Лоу Л. Образование и развитие человеческих ресурсов: движущая сила следующего столетия. Постиндустриальный мир и Россия. М.: Эдиториал УРСС, 2001. С. 179-196. 191
Овчарук О. В. Проблеми поширення освітніх інновацій та інноваційних освітніх проектів в Україні . Постметодика. 2013. № 2. С. 2-5. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2013_2_3 (дата звернення 10.08.2021)
Рябенко Є. М. Соціально-філософські засади державного управління вищою освітою в умовах інформаційного суспільства . Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2013. Вип. 52. С. 25-32.
Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / пер. с англ. под науч. ред. О.И. Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ, 2000. 608 с
Сакайя Т. Стоимость, создаваемая знаниями, или история будущего / под ред. В.Л. Иноземцева. М. : Асаdemia, 1999. 640 с.
Уэбстер Ф. Теория информационного общества / пер. с англ. М.В. Арапова, Н.В. Малыхиной; под ред. Е.Л. Варталовой. М.: Аспект Пресс, 2004. 400 с.
Drucker P. The Future of Industrial Man: A Conservative Approach. New York, The John Day Company, 1942. 298 pp
Fukuyama F. Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Resentment. Farrar, Straus & Giroux, 2018. 240 pp.
Gellner E. Contemporary Thought and Politics. London Routledge 1974. 222 pp.
Giddens A. The Constitution of Society. Outline of the Theory of Structuration. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1998. 444 pp.
Porat M. The Information Economy: User's Guide to the Complete Database (on Magnetic Tape). Washington: Office of Telecommunications, 1977. 63 pp.
Reich R. The Work of Nations: Preparing Ourselves for 21st Century Capitalism. N.Y.,Vintage Books, 1992.
Aliiev Kh. M. (2017). Zarubizhnyi dosvid uprovadzhennia dystantsiinoho navchannia v universytetakh [Foreign experience of distance learning in universities]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu - Scientific notes of Berdyansk State Pedagogical University, 3, 11-17. [in Ukrainian].
Atamanchuk, Yu. M. (2009). Derzhavne upravlinnia osvitoiu v umovakh informatsiinoho suspilstva [Public administration of education in the information society]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia Pedahohichni nauky - Bulletin of Cherkasy University. Pedagogical Sciences Series, №157, 9-13. [in Ukrainian].
Bell. D. (2004). Grjadushhee postindustrial'noe obshhestvo. Opyt social'nogo prognozirovanija [The coming post-industrial society. Experience of social forecasting]. In English trans. Moscow: Academia. 788. [in Russian].
Buryak V.V. (2006). Obrazovanie v informatsionnom obshchestve [Education in the information society]. Fіlosofіya osvіti - Philosophy of education, 1(3), 89-100. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/obrazovanie-v-informatsionnom-obschestve-1/viewer [in Russian].
Vasil'ev V., Sukhorukova M. (2004). Informatsionnoe obshchestvo i obrazovanie [Information society and education.]. Vysshee obrazovanie v Rossii - Higher education in Russia, № 7, 122-129. [in Russian].
Dreshpak V. (2013). Stanovlennia derzhavnoi informatsiinoi polityky Ukrainy: zmist i khronolohichni mezhi osnovnykh periodiv [Formation of the state information policy of Ukraine: content and chronological boundaries of the main periods.]. Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia - Public administration and local self-government, 4, 3-13. [in Ukrainian].
Kleyner G. (2006) Mikroekonomika znaniy i mify sovremennoy teorii [Microeconomics of knowledge and myths of modern theory]. Vysshee obrazovanie v Rossii - Higher education in Russia, 9, 32-37. [in Russian].
Kravchyna O. Ye. (2010). Vykorystannia komp’iuterno oriientovanoho navchalnoho seredovyshcha dlia rozvytku pidpryiemnytskoi kompetentnosti uchniv (ievropeiskyi dosvid) [The use of computer-based learning environment for the development of entrepreneurial competence of students (European experience)]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia : Pedahohika. Sotsialna robota - Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social work, 1, 174-179. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2020_1_36 [in Ukrainian].
Lou L. (2001) Obrazovanie i razvitie chelovecheskikh resursov: dvizhushchaya sila sleduyushchego stoletiya [Education and development of human resources: the driving force of the next century.]. Postindustrial'nyy mir i Rossiya - Post-industrial world and Russia. Moscow: Editorial URSS, 179-196. [in Russian].
Ovcharuk O.V. (2013). Problemy poshyrennia osvitnikh innovatsii ta innovatsiinykh osvitnikh proektiv v Ukraini [Problems of dissemination of educational innovations and innovative educational projects in Ukraine]. Postmetodyka – Postmethodology, 2, 2-5. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2013_2_3 [in Ukrainian].
Riabenko Ye.M. (2013) Sotsialno-filosofski zasady derzhavnoho upravlinnia vyshchoiu osvitoiu v umovakh informatsiinoho suspilstva [Socio-philosophical principles of public administration of higher education in the information society]. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii - Humanitarian Bulletin of the Zaporizhia State Engineering Academy, 52, 25-32. [in Ukrainian].
Kastel's M. (2000) Informatsionnaya epokha: ekonomika, obshchestvo i kul'tura [Information age: economy, society and culture]. In O.I. Shkaratana (eds.). Moscow: GU VShE, 608. [in Russian].
Sakayya T. (1999) Stoimost', sozdavaemaya znaniyami, ili istoriya budushchego [The value created by knowledge, or the history of the future]. In V.L. Inozemtseva (eds.), Moscow: Asademia, 640. [in Russian].
Uebster F. (2004). Teoriya informatsionnogo obshchestva [Theory of the information society] / In M.V. Arapova, N.V. Malykhinoĭ (trans.), in E.L. Vartalovoĭ (eds.). Moscow: Aspekt Press, 400. [in Russian].
Drucker P. (1942) The Future of Industrial Man: A Conservative Approach. New York, The John Day Company, 298. [in English].
Fukuyama F. (2018) Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Resentment. Farrar, Straus & Giroux, 240. [in English].
Gellner E. (1974) Contemporary Thought and Politics. London Routledge, 222. [in English].
Giddens A. (1998) The Constitution of Society. Outline of the Theory of Structuration. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 444. [in English].
Porat M. (1977) The Information Economy: User's Guide to the Complete Database (on Magnetic Tape). Washington: Office of Telecommunications, 63. [in English].
Reich R. (1992) The Work of Nations: Preparing Ourselves for 21st Century Capitalism. N.Y.,Vintage Books. [in English].