USE OF BEHAVIORAL AND EXPERIMENTAL ECONOMICS TOOLS TO MANAGE THE COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE

Keywords: enterprise competitiveness, factors, behavioral economy, experimental economics, tools

Abstract

The article is devoted to topical issues of expediency of using the tools of behavioral and experimental economics to manage the competitiveness of an enterprise. The rethinking of traditional approaches and tools for managing the competitiveness of an enterprise is associated with rapid changes in the business environment, the continuous development of scientific and technological progress, the growing globalization of economic relations, increased competition between enterprises, as well as the military aggression of the russian federation. The article is aimed at outlining possible tools for managing the competitiveness of an enterprise in the context of global instability from the perspective of behavioral and experimental economics. The study used systematization methods, methods of induction, deduction, and logical generalization were also applied. The theoretical foundations for interpreting the definition of “enterprise competitiveness” are determined, which should be positioned not only as the current efficiency and degree of realization of the potential capabilities of an enterprise to acquire and maintain competitive advantages over a long period of time, but also as the dynamics of the enterprise's adaptation to changing conditions of the internal and external environment. Changes in business activities since the beginning of the russian federation's invasion are analyzed. The set of factors providing the competitive advantages of the enterprise is identified. The instruments of behavioral and experimental economics for managing the competitiveness of enterprise are allocated, including simplification of administrative procedures through the use of “clear language” to avoid misunderstandings, stimulation of the desired behavior through “nudging”, recognition of social norms of behavior by the State, targeted information, use of modern digital technologies, interactive interaction, use of emotional reactions, use of the “Mental Space” technique, simulation modeling and application of economic experimentation. The findings can be used to manage the competitiveness of the enterprise from the perspective of behavioral and experimental economics, in particular in the global instability.

References

Олійник Н., Бурик Ю. Конкурентоспроможність підприємства як визначальна характеристика ефективності його функціонування. Соціально-економічні проблеми і держава. 2018. Вип. 2(19). С. 3–12.

Бойко В., Зарічний М. Інструменти підвищення конкурентоспроможності підприємств в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. № 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-39

Макаренко С. М., Копосов Г. О., Олійник Н. М., Калинська Т. А. Шляхи підвищення конкурентоспроможності підприємств в сучасних умовах господарювання. Таврійський науковий вісник. 2010. Вип. 68. С. 281–288.

Баранов В. В. Роль поведінкової економіки в розумінні прийняття економічних рішень. Академічні візії. 2024. Вип. 28. С. 1–14. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/921 (дата звернення: 20.12.2024).

Біла І. Поведінкова економіка в державному регулюванні бізнесу. Економіка та суспільство. 2024. № 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-51

Гудзь М. Поведінкова економіка в умовах війни: вплив емоцій на економічні рішення громадян. Економіка та суспільство. 2023. № 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-27

Демкура Т., Маркович І. Основні риси та особливості становлення поведінкової та експериментальної економіки. Соціально-економічні проблеми і держава. 2021. Вип. 2(25). С. 465–473.

Паневник Т. М., Болгарова Н. К. Поведінковий аспект економічного зростання. Бізнес Інформ. 2021. № 8. C. 13–18.

Передало Х. С., Огерчук Ю. В., Лібенко Ю. С. Поведінкова економіка та можливості застосування технік її впливу в сучасних організаціях. Ефективна економіка. 2019. № 12. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.12.94

Макаренко С. М., Олійник Н. М. Бізнес-планування : навчально-методичний посібник. Херсон : ТОВ «ВКФ «СТАР» ЛТД», 2017. 224 с.

Становище бізнесу в період воєнного стану. URL: https://drive.google.com/file/d/1NL48R_2md5X_bn4BvNLoi1tIOv55BKoq/view?fbclid=IwAR1TT_lHbV4y91u9Vnz9d8Qucd5N3P010DTkwMdE2B3YgGPNobgHL1avT8 (дата звернення: 22.12.2024).

Багорка М., Перерва К. Когнітивні викривлення у прийнятті рішень щодо купівлі товарів та послуг: невидимі сили на ринку. Економіка та суспільство. 2024. № 69. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-12

Соколовська З. М. Імітаційні технології експериментальної економіки. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2022. № 4(22). С. 21–32.

Макаренко С. М., Олійник Н. М., Рибачок С. А. Удосконалення державної інвестиційної політики як основи впровадження інноваційних технологій на вітчизняних підприємствах. Економічні інновації. 2019. Т. 21. Вип. 3(72). С. 62–70.

Oliinyk N., Buryk J. (2018) Konkurentospromozhnist pidpryiemstva yak vyznachalna kharakterystyka efektyvnosti yoho funktsionuvannia [Enterprise competitiveness as a defining characteristic of the efficiency of its functioning]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava – Socio-Economic Problems and the State, vol. 19, no. 2, pp. 3–12.

Boiko V., Zarichnyi M. (2023) Instrumenty pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv v umovakh voiennoho stanu [Instruments for increasing competitiveness of enterprises under conditions of the marital state]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-39

Makarenko S. M., Koposov H. O., Oliinyk N. M., Kalynska T. A. (2010) Shliakhy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv v suchasnykh umovakh hospodariuvannia [Ways to improve the competitiveness of enterprises in the current economic environment]. Tavriiskyi naukovyi visnyk – Taurida Scientific Herald, vol. 68, рр. 281–288.

Baranov V. V. (2024) Rol povedinkovoi ekonomiky v rozuminni pryiniattia ekonomichnykh rishen [The role of behavioral economics in understanding economic decision-making]. Akademichni vizii – Academic Visions, no. 28, рр. 1–14. Available at: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/921 (accessed December 20, 2024).

Bila I. (2024) Povedinkova ekonomika v derzhavnomu rehuliuvanni biznesu [Behavioral economics in state regulation of business]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-51

Gudz M. (2023) Povedinkova ekonomika v umovakh viiny: vplyv emotsii na ekonomichni rishennia hromadian [Behavioral economics in the conditions of war: the influence of emotions on the economic decisions of citizens]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-27

Demkura T., Markovych I. (2021) Osnovni rysy ta osoblyvosti stanovlennia povedinkovoi ta eksperymentalnoi ekonomiky [Basic features and characteristics of behavioral and experimental economy formation]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava – Socio-Economic Problems and the State, vol. 25, no. 2, pp. 465–473.

Panevnyk T. M., Bolgarova N. K. (2021) Povedinkovyi aspekt ekonomichnoho zrostannia [The Behavioral Aspect of Economic Growth]. Biznes Inform – Business Inform, vol. 8, рр. 13–18.

Peredalo Kh. S., Oherchuk Yu. V., Libenko Yu. S. (2019) Povedinkova ekonomika ta mozhlyvosti zastosuvannia tekhnik yii vplyvu v suchasnykh orhanizatsiiakh [Behavioral economy and possibilities of its influence techniques application in modern organizations]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 12. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.12.94

Makarenko S. M., Oliinyk N. M. (2017) Biznes-planuvannia: navchalno-metodychnyi posibnyk [Business planning: a study guide]. Kherson: VKF «STAR» LTD, 224 р. (in Ukrainian)

Stanovyshche biznesu v period voiennoho stanu [Business situation during martial law]. Available at: https://drive.google.com/file/d/1NL48R_2md5X_bn4BvNLoi1tIOv55BKoq/view?fbclid=IwAR1TT_lHbV4y91u9Vnz9d8Qucd5N3P010DTkwMdE2B3YgGPNobgHL1avT8 (accessed December 22, 2024).

Bagorka M., Pererva K. (2024) Kohnityvni vykryvlennia u pryiniatti rishen shchodo kupivli tovariv ta posluh: nevydymi syly na rynku [Cognitive biases in decision-making regarding the purchase of goods and services: the invisible forces in the market]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 69. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-12

Sokolovska Z. M. (2022) Imitatsiini tekhnolohii eksperymentalnoi ekonomiky [Simulation Technologies of Experimental Economics]. Ekonomichnyi zhurnal Odeskoho politekhnichnoho universytetu – Economic journal Odessa polytechnic university, vol. 4(22), рр. 21–32.

Makarenko S., Oliinyk N., Rybachok S. (2019) Udoskonalennia derzhavnoi investytsiinoi polityky yak osnovy vprovadzhennia innovatsiinykh tekhnolohii na vitchyznianykh pidpryiemstvakh [Improvement of state investment policy as the basis of implementation of innovative technologies on domestic enterprises]. Ekonomichni innovatsii – Economic Innovations, vol. 21, no. 3(72), рр. 62–70.

Article views: 3
PDF Downloads: 0
Published
2024-12-30
How to Cite
Oliinyk, N., Bolhar, M., & Mykhaylyuk, A. (2024). USE OF BEHAVIORAL AND EXPERIMENTAL ECONOMICS TOOLS TO MANAGE THE COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE. Economy and Society, (70). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-96
Section
ECONOMICS