ORGANIZATIONAL AND LEGAL ASPECTS OF USING PR TECHNOLOGIES IN ENTERPRISE MANAGEMENT
Abstract
The article examines the organizational and legal aspects of using PR technologies in enterprise management. It is emphasized that the modern model of communication between the organization and the consumer involves the use of a two-way symmetrical model, which means the need to receive feedback. The definitions of the concept of PR-technologies existing in scientific thought are analyzed. Technologies used in communication with the consumer are highlighted. Separate classification criteria are studied, with the help of which one can attribute certain technologies to a certain type. According to the scope of application, such PR technologies as: informational and analytical, directly communicative, interactive technologies related to the presence in the online space and the creation of dynamic communication with the audience, image, digital technologies, and event technologies are highlighted. By communication channels, PR technologies are distinguished: media technologies associated with the use of traditional and new media, digital technologies using the Internet, social networks, and personal communications associated with direct interaction with the audience. By method, informational (informing about the company's activities through publications in the media or on the corporate website), emotional (influence on the feelings and emotions of the target public by involving famous people), manipulative (use of psychological pressure, hidden methods of influence such as suggestion, neurolinguistic programming, psychological methods of influence). Attention is paid to the ethics of online communications when using PR technologies. Legislative provisions regulating liability for the improper use of PR technologies are analyzed, in particular, regarding liability for black PR, unlawful methods of manipulating information with the aim of discrediting individuals or organizations, which is regulated by law, regarding slander, defamation, unfair competition, and violation of ethical norms in advertising. The role of corporate media of an enterprise, which simultaneously acts as a permanent communication channel and a tool for applying PR technologies, is highlighted. The need to comply with media legislation and copyright and related rights when using the enterprise's own corporate media is emphasized.
References
Колісниченко Т. В., Мироненко В. В. Організаційні комунікації (реклама та паблік рилейшнз) як поліпарадигмальний феномен: монографія. Дніпропетровськ: Середняк Т.К. 2014. С. 120
Webster's Dictionary: вебсайт. URL: https://www.webster-dictionary.org/definition/public%20relations
Литвин А. Cтановлення наукового напрямку розвитку PR в Україні. Український інформаційний простір. 2013. С. 105-110. URL: http://ijimv.knukim.edu.ua/zbirnyk/ 1_2/16-lytvyn.pdf.
Вертегел С. Я. PR-технології: сучасна специфіка комунікацій. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки). 2018. № 2 (37). С. 257-262. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/7848/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%A2%D0%94%D0%90%D0%A2%D0%A3%202%2837%292018-243-249.pdf
Олійнич С., Іліка Г. Різновиди сучасних PR-технологій. URL: http://www.ukr.vipreshebnik.ru/market/4448-riznovidi-suchasnikh-pr-tekhnologij.html.
Примак Т. О. PR для менеджерів і маркетологів. Центр учбової літератури. 2013. 202 с.
Зеліч В. В. Використання PR-технологій як інструменту маркетингових комунікацій у просуванні компанії. Держава і регіони. 2022. № 1(124) URL:
http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2022/1_2022/15.pdf
Закон України “Про захист прав споживачів”. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text 9. Закон України “Про рекламу”. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text
Цивільний кодекс України. 2003 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text
Закон України “Про захист від недобросовісної конкуренції” 1996. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/236/96-%D0%B2%D1%80#Text
Губіна А. М., Нетреба М. М., Хлєбнікова Т. М. (2021). Сучасні PR-технології у менеджменті організацій. Наукові перспективи& 11 (17).C. 258-270. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/39319/1/A_Hubina_M_Netreba_T_Khliebnikova_Scientific%20Perspectives__11_17_2021.pdf 13. Радзіховська Ю. М. Функціонування PR-технологій та реклами в Інтернеті. Економіка і суспільство. № 12. 2017. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/12_ukr/52.pdf
Тодорова О., Олтаржевський Д. Корпоративні медіа: факти, динаміка розвитку та тренди.
URL: http://acmu.com.ua/presscenter/articles/OltarzhevskiMedia/#_ftn4
Ступницький О. І. Особливості використання інструментарію PR для стимулювання інвестиційно-інноваційної діяльності. Актуальні проблеми економіки. 2009. № 9 (99). С. 77–85.
Закон України “Про медіа”. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20#Text
Kolisnychenko T. V., Myronenko V. V. (2014). Orhanizatsiini komunikatsii (reklama ta pablik ryleishnz) yak poliparadyhmalnyi fenomen: monohrafiia. [Organizational communications (advertising and public relations) as a polyparadigmatic phenomenon: monograph]. Dnipropetrovsk: Serednyak T.K. 120 p. (in Ukrainian)
Webster's Dictionary: website [Websters Dictionary: vebsait]. Available at: https://www.webster-dictionary.org/definition/public%20relations (accessed December 29, 2024)
Lytvyn A. (2013). Ctanovlennia naukovoho napriamku rozvytku PR v Ukraini. [Formation of the scientific direction of PR development in Ukraine]. Ukrainian information space. pp. 105-110. Available at: http://ijimv.knukim.edu.ua/zbirnyk/ 1_2/16-lytvyn.pdf. (accessed December 27, 2024)
Vertegel S. Y. (2018). PR-tekhnolohii: suchasna spetsyfika komunikatsii [PR technologies: modern specifics of communications]. Collection of scientific works of the Tavria State Agrotechnological University (economic sciences),vol. 2 (37). pp. 257-262. Available at: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/7848/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%A2%D0%94%D0%90%D0%A2%D0%A3%202%2837%292018-243-249.pdf (accessed December 25, 2024)
Oliynich S., Ilika G. () Riznovydy suchasnykh PR-tekhnolohii [Varieties of modern PR technologies]. Available at: http://www.ukr.vipreshebnik.ru/market/4448-riznovidi-suchasnikh-pr-tekhnologij.html (accessed December 27, 2024)
Primak T. O. (2013).PR dlia menedzheriv i marketolohiv [PR for managers and marketers]. Center for educational literature. 202 p. (in Ukrainian)
Zelich V. V. (2022). Vykorystannia PR-tekhnolohii yak instrumentu marketynhovykh komunikatsii u prosuvanni kompanii [Using PR technologies as a marketing communications tool in promoting a company]. State and Regions, vol. 1(124)
Available at: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2022/1_2022/15.pdf (accessed December 27, 2024)
Zakon Ukrainy “Pro zakhyst prav spozhyvachiv” [Law of Ukraine “On Protection of Consumer Rights”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text (accessed December 27, 2024)
Zakon Ukrainy “Pro reklamu” [Law of Ukraine “On Advertising”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text (accessed December 27, 2024)
Tsyvilnyi kodeks Ukrainy [Civil Code of Ukraine]. 2003 Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text (accessed December 27, 2024)
Zakon Ukrainy “Pro zakhyst vid nedobrosovisnoi konkurentsii” [Law of Ukraine “On Protection from Unfair Competition”] 1996. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/236/96-%D0%B2%D1%80#Text (accessed December 27, 2024)
Gubina A. M., Netreba M. M., Khlebnikova T. M. (2021). Suchasni PR-tekhnolohii u menedzhmenti orhanizatsii [Modern PR technologies in the management of organizations]. Scientific Perspectives, vol. 11 (17). pp. 258-270. Available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/39319/1/A_Hubina_M_Netreba_T_Khliebnikova_Scientific%20Perspectives__11_17_2021.pdf (accessed December 26, 2024)
Radzikhovska Y. M. (2017). Funktsionuvannia PR-tekhnolohii ta reklamy v Interneti [Functioning of PR technologies and advertising on the Internet]. Economy and Society, vol. 12. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/12_ukr/52.pdf (accessed December 27, 2024)
Todorova O., Oltarzhevsky D. Korporatyvni media: fakty, dynamika rozvytku ta trendy [Corporate media: facts, development dynamics and trends]. Available at: http://acmu.com.ua/presscenter/articles/OltarzhevskiMedia/#_ftn4 (accessed December 27, 2024)
Stupnytskyi O. I. (2009). Osoblyvosti vykorystannia instrumentariiu PR dlia stymuliuvannia investytsiino-innovatsiinoi diialnosti [Peculiarities of using PR tools to stimulate investment and innovation activities]. Current problems of the economy, vol. 9(99). pp. 77–85. (in Ukrainian)
Zakon Ukrainy “Pro media” [Law of Ukraine “About Media”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20#Text (accessed December 27, 2024)