PREREQUISITES FOR CREATING AN INFORMATION AND LOGISTICS SYSTEM BASED ON A MARKETING APPROACH
Abstract
The article highlights the prerequisites for creating an information and logistics system (ILS) based on a marketing approach aimed at increasing the competitiveness of business entities. It is noted that in the context of globalization and the rapid development of e-commerce, traditional logistics systems need to be integrated with marketing communications. It is proposed to consider the ILS as a synergistic tool that combines the functions of managing logistics processes with demand forecasting, increasing customer loyalty and meeting their needs. The main tasks of the ILS are highlighted: collection, processing, storage and transmission of market and customer data, support for strategic and operational decision-making, monitoring and control of the system, integration with ERP, CRM, WMS and TMS, as well as ensuring security and confidentiality. The article reveals the impact of innovations on optimizing logistics processes, reducing costs, increasing accuracy and speed of delivery. Particular attention is paid to creating added value, including offering free delivery, adapting conditions to the needs of customers, improving service, including transparency of information and convenient real-time order tracking. Challenges, including high implementation costs, staff resistance, and cybersecurity risks, are considered. The author suggests ways to minimize them by training employees, attracting technical support, investing in modern technologies and implementing effective information security tools. It is proved that ILS with a marketing approach helps to increase the adaptability of enterprises to market changes, allows them to make informed decisions and ensures long-term sustainability. This forms the basis for competitive advantages, market expansion and strengthening the position of business entities in a highly competitive environment. ILS promotes innovation, supports the efficiency of enterprises and creates value for customers. The application of an integrated approach increases the integration of processes, ensures synergy and business development.
References
Васильців Н. Трансформація та адаптація логістики до викликів в умовах воєнного стану // Економіка та суспільство. 2023. Вип. 55. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-78.
Гуменюк А. В., Гарматюк О. В. Формування та організація логістично-збутових систем для підприємств АПК. Приазовський економічний вісник. 2020. Випуск 3(20). С. 99–102.
Парсяк, В. Н., & Жукова, О. Ю. (2022). Маркетингова логістика: сучасні тренди та корисний досвід організації. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки», (2 (106), 89-95. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2022-2-13
Сахацька О. М. Логістична діяльність підприємства в умовах глобалізації. Вісник КНУТД. 2020. № 2 (145). С. 76–84.
Трушкіна Н. В., Шкригун Ю. О. Управління логістичною діяльністю підприємства в цифровій економіці: теоретичні засади // Наукові інновації та передові технології. 2021. № 2(2). С. 152–166. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2021-2(2)-152-166.
Тяжкун Є. Інтеграційна взаємодія маркетингу та логістики: сучасні тенденції // Економіка та суспільство. 2024. Вип. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-72.
Федоренко М. М. Вдосконалення процесів управління маркетингово-логістичною діяльністю з урахуванням сучасних тенденцій ринкового розвитку. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 6, Том 2. С. 124–129.
Холодний Г. О. Маркетингова логістика як основа концепції ефективного підприємництва // Вісник Херсонського національного технічного університету. 2019. № 4. С. 181–186. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhdtu_2019_4_24.
Шкригун Ю. О. Теоретичні підходи до визначення поняття «цифрова логістика» // Економічний вісник Донбасу. 2021. № 3(65). С. 137–146. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2021-3(65)-137-146.
Barcik R., Jakubiec M. Marketing logistics // Acta Academica Karviniensia. 2013. № 4. С. 5–12. URL: http://krus.slu.cz/su/opf/cz/informace/acta-academica-karviniensia/casopisy-aak/aak-rocnik-2013/docs-4-2013/Barcik_Jakubiec.pdf.
Bowersox D. J., Closs D. J., Cooper M. B. Supply chain logistics management. The McGraw-Hill Irwin Series. 2013. 484 p.
Hassan A., Popova S., Ibragimkhalilova Т., Tomashevskaya E., Popova O., Myroshnychenko G. Integrated approach in organizing logistic activity // Acta Logistica. 2020. Vol. 7. № 4. Р. 235–243. DOI: https://doi.org/10.22306/al.v7i4.184.
Vasylʹtsiv N. Transformatsiya ta adaptatsiya lohistyky do vyklykiv v umovakh voyennoho stanu // Ekonomika ta suspilʹstvo. 2023. Vyp. 55. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-78.
Humenyuk A. V., Harmatyuk O. V. Formuvannya ta orhanizatsiya lohistychno-zbutovykh system dlya pidpryyemstv APK. Pryazovsʹkyy ekonomichnyy visnyk. 2020. Vypusk 3(20). S. 99–102.
Parsyak, V. N., & Zhukova, O. YU. (2022). Marketynhova lohistyka: suchasni trendy ta korysnyy dosvid orhanizatsiyi. Naukovyy visnyk Poltavsʹkoho universytetu ekonomiky i torhivli. Seriya «Ekonomichni nauky», (2 (106), 89-95. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2022-2-13
Sakhatsʹka O. M. Lohistychna diyalʹnistʹ pidpryyemstva v umovakh hlobalizatsiyi. Visnyk KNUTD. 2020. № 2 (145). S. 76–84.
Trushkina N. V., Shkryhun YU. O. Upravlinnya lohistychnoyu diyalʹnistyu pidpryyemstva v tsyfroviy ekonomitsi: teoretychni zasady // Naukovi innovatsiyi ta peredovi tekhnolohiyi. 2021. № 2(2). S. 152–166. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2021-2(2)-152-166.
Tyazhkun YE. Intehratsiyna vzayemodiya marketynhu ta lohistyky: suchasni tendentsiyi // Ekonomika ta suspilʹstvo. 2024. Vyp. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-72.
Fedorenko M. M. Vdoskonalennya protsesiv upravlinnya marketynhovo-lohistychnoyu diyalʹnistyu z urakhuvannyam suchasnykh tendentsiy rynkovoho rozvytku. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. 2021. № 6, Tom 2. S. 124–129.
Kholodnyy H. O. Marketynhova lohistyka yak osnova kontseptsiyi efektyvnoho pidpryyemnytstva // Visnyk Khersonsʹkoho natsionalʹnoho tekhnichnoho universytetu. 2019. № 4. S. 181–186. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhdtu_2019_4_24.
Shkryhun YU. O. Teoretychni pidkhody do vyznachennya ponyattya «tsyfrova lohistyka» // Ekonomichnyy visnyk Donbasu. 2021. № 3(65). S. 137–146. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2021-3(65)-137-146.
Barcik R., Jakubiec M. Marketing logistics // Acta Academica Karviniensia. 2013. № 4. С. 5–12. URL: http://krus.slu.cz/su/opf/cz/informace/acta-academica-karviniensia/casopisy-aak/aak-rocnik-2013/docs-4-2013/Barcik_Jakubiec.pdf.
Bowersox D. J., Closs D. J., Cooper M. B. Supply chain logistics management. The McGraw-Hill Irwin Series. 2013. 484 p.
Hassan A., Popova S., Ibragimkhalilova Т., Tomashevskaya E., Popova O., Myroshnychenko G. Integrated approach in organizing logistic activity // Acta Logistica. 2020. Vol. 7. № 4. Р. 235–243. DOI: https://doi.org/10.22306/al.v7i4.184.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.