IMPACT OF EUROPEAN INTEGRATION CHANGES ON THE DEVELOPMENT OF ELECTRONIC COMMERCE IN UKRAINE
Abstract
The article examines the impact of European integration changes on the development of e-commerce in Ukraine. The e-commerce market, which is popular among consumers of all ages, has been showing rapid growth throughout the entire period of its existence in the world and in Ukraine. European integration processes, which influence consumer preferences and habits, create opportunities for e-commerce to expand its market through the free trade area, but at the same time require adaptation to EU regulations, including consumer protection, quality standards, and data privacy requirements. The purpose of the article is to study the impact of European integration changes on the development of e-commerce and to formulate proposals for the development of this market segment. Research methods used in writing the article: abstraction, analysis and synthesis, comparison, deduction, statistical. In the European Union, e-commerce is developing rapidly, covering various market segments: retail, food and food delivery, tourism and online hotel booking services, digital content and services, and B2B e-commerce. The author outlines the drivers of e-commerce development in the world: improvement of logistics (fast delivery, local warehouses), popularization of mobile payments and e-wallets, marketplaces: Amazon, eBay, Zalando, local platforms (Allegro in Poland, Discount in France), the spread of the Internet and mobile devices. The main aspects of the impact of European integration processes on the development of e-commerce are specified: harmonization of e-commerce legislation, access to markets through electronic platforms, and technological development. The author identifies obstacles and challenges to the development of e-commerce in Ukraine under the influence of European integration processes and formulates directions for overcoming them. The practical value of the article lies in the proposed ways to overcome the challenges and obstacles to the adaptation of the domestic e-commerce market to European trends. The proposals formulated in the article can be used by business entities and lawmakers to facilitate such adaptation.
References
Петруненко Я.В., Сиротко М.В., Тройніков В.В. Правове регулювання електронної комерції в умовах розвитку цифрової економіки в Україні. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія Право. Випуск 79: частина 1. 2023 р. С. 278-285
Кирилов Ю. Є. Методологічні орієнтири розвитку аграрного сектора України в умовах глобалізації. Економіка АПК. 2012. № 11. С. 104-107
Даньків В. В. Вплив електронної комерції на ринок праці в контексті розвитку цифрової економіки. Академічні візії. № 8-9. С. 39–47
Salma Karray, Simon Pierre Sigué. A game-theoretic model for co-promotions: Choosing a complementary versus an independent product ally. Omega, Volume 54, July 2015, Pages 84-100, URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.omega.2015.01.008.
Yonghong Cheng and Zhongkai Xiong. Strategic Conditions for Opening an Internet Store and Pricing Policies in a Retailer-Dominant Supply Chain. Mathematical Problems in Engineering, 2015. vol. 2015. рр. 1-15 URL: https://econpapers.repec.org/article/hinjnlmpe/640719.htm
Колупаєва І. В., Безсонов С. Стан і напрями розвитку електронної комерції в Україні. Проблеми економіки. № 2 (56). 2023. С. 74-80
Петриченко А. Як українські інтернет-магазини працювали у 2021–2024 роках: e-commerce статистика і прогнози. 24.09.2024. URL: https://shop-express.ua/ukr/blog/ecommerce-statistics/
Симоненко К. Вплив війни на інтернет-торгівлю: як змінювалися онлайн-продажі рітейлерів протягом І півріччя 2022 року. RAU. Електронний ресурс. URL: https://rau.ua/novyni/vpliv-vijni-na-internet/
Заяць О., Капко Я. Сучасні тенденції розвитку електронної комерції. Економіка та суспільство. № 55. 2023 р. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-65
Petrunenko Ya.V., Syrotko M.V., Troinikov V.V. Pravove rehuliuvannia elektronnoi komertsii v umovakh rozvytku tsyfrovoi ekonomiky v Ukraini. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho Natsionalnoho Universytetu. Seriia Pravo. Vypusk 79: chastyna 1. 2023 r. S. 278-285
Kyrylov Yu. Ye. Metodolohichni oriientyry rozvytku ahrarnoho sektora Ukrainy v umovakh hlobalizatsii. Ekonomika APK. 2012. № 11. S. 104-107
Dankiv V. V. Vplyv elektronnoi komertsii na rynok pratsi v konteksti rozvytku tsyfrovoi ekonomiky. Akademichni vizii. № 8-9. S. 39–47
Salma Karray, Simon Pierre Sigué. A game-theoretic model for co-promotions: Choosing a complementary versus an independent product ally. Omega, Volume 54, July 2015, Pages 84-100, URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.omega.2015.01.008.
Yonghong Cheng and Zhongkai Xiong. Strategic Conditions for Opening an Internet Store and Pricing Policies in a Retailer-Dominant Supply Chain. Mathematical Problems in Engineering, 2015. vol. 2015. рр. 1-15 URL: https://econpapers.repec.org/article/hinjnlmpe/640719.htm
Kolupaieva I. V., Bezsonov S. Stan i napriamy rozvytku elektronnoi komertsii v Ukraini. Problemy ekonomiky. № 2 (56). 2023. S. 74-80
Petrychenko A. Yak ukrainski internet-mahazyny pratsiuvaly u 2021–2024 rokakh: e-commerce statystyka i prohnozy. 24.09.2024. URL: https://shop-express.ua/ukr/blog/ecommerce-statistics/
Symonenko K. Vplyv viiny na internet-torhivliu: yak zminiuvalysia onlain-prodazhi riteileriv protiahom I pivrichchia 2022 roku. RAU. Elektronnyi resurs. URL: https://rau.ua/novyni/vpliv-vijni-na-internet/
Zaiats O., Kapko Ya. Suchasni tendentsii rozvytku elektronnoi komertsii. Ekonomika ta suspilstvo. № 55. 2023 r. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-65
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.