EVALUATING THE EFFECTIVENESS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY POLICY
Abstract
The article is devoted to the study of modern indicators and methods of researching the effectiveness of corporate social responsibility policy. The author considers the theoretical achievements of domestic and foreign scholars, as well as the unresolved issues in their works. The author examines the corporate social responsibility policy through the prism of three components, namely, economic, environmental and social. Simple factual reflections of these components are specified. On the basis of these components, a system of various indicators is built, which are the basis for further evaluation of the effectiveness of corporate social responsibility policy. Three methods are used to obtain objective results of the assessment of various data: the method of researching ESG indicators, quantitative and qualitative, and mixed. The article describes each of these methods and analyzes their positive and negative qualities in terms of the objectivity of the results obtained when assessing the effectiveness of corporate social responsibility policy using different methods. To demonstrate how to assess the effectiveness of corporate social responsibility policy, the author presents the procedure for researching ESG indicators through open data, namely, through the company's independent non-financial reporting by posting it on its official web resources, and also displays mathematical formulas for each individual indicator. The article emphasizes the importance of applying the assessment of the effectiveness of corporate social responsibility policy in order to gain competitiveness, brand recognition and attractiveness among the State, investors, customers, employees and other social groups in the market of goods and services. The author summarizes and emphasizes the practical value of the outlined methods for assessing the effectiveness of corporate social responsibility policy and their importance for businesses of various sizes and sectors of the economy.
References
Станасюк Н., Пасінович І., Томашевська А. Сучасні підходи до оцінювання корпоративної соціальної відповідальності підприємств. Вісник Національного університету Львівська політехніка. Серія: Проблеми економіки та управління. 2021. № 2 (8). С. 109–120.
Ахновська І. О., Лепіхова О. Ю. Механізм впровадження корпоративної соціальної відповідальності на підприємствах України. Економiка i органiзацiя управлiння. 2016. № 1 (21). С. 36–44.
Письменна О. О., Сомова Л. І. Інтегральна оцінка корпоративної соціальної відповідальності промислового підприємства. Економіка та суспільство. 2018. № 19.
Кусик, Н. Л., Ковалевська, А. В. Критичний аналіз методів оцінки ефективності соціально відповідальної діяльності підприємства. 2012.
Євдокимов Ф. І. Соціальний потенціал як функція інноваційної моделі економічного розвитку підприємства. Маркетинг: теорія і практика. 2008. № 14.
Шмиголь Н. М. КСВ-дохід: визначення, оцінка, ефективність Науковий вісник Буковинської державної фінансової академії. Економічні науки. 2010. Вип. 1(18). С. 168–176.
Український бізнес і війна: унікальний каталог від CSR Ukraine: URL: https://csr-ukraine.org/news/ukrainskiy-biznes-i-viyna-unikalni/
Stanasiuk, N. S., Pasinovych, I. I., Tomashevs'ka, A. R. (2021). «Modern approaches to assessing the corporate social responsibility of enterprises». Visnyk Natsional'noho universytetu «L'vivs'ka politekhnika». Seriia «Problemy ekonomiky ta upravlinnia». No 2(8). S. 109–120.
Akhnovska, I. O., Lepikhova, O. Yu. (2016) Mekhanizm vprovadzhennia korporatyvnoi sotsialnoi vidpovi-dalnosti na pidpryiemstvakh Ukrainy. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, no 1 (21), pp. 36–44.
Pysmenna, O. O., Somova, L. I. (2018) Intehralna otsinka korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti promyslovoho pidpryiemstva [Integral assessment of corporate social responsibility of an industrial enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 19.
Kusyk, N. L., Kovalevska, A. V. (2012) Krytychnyi analiz metodiv otsinky efektyvnosti sotsialno vidpovidalnoi diialnosti pidpryiemstva [Critical analysis of methods for assessing the effectiveness of socially responsible activities of an enterprise].
Yevdokymov, F. I. (2008) Sotsialnyi potentsial yak funktsiia innovatsiinoi modeli ekonomichnoho rozvytku pidpryiemstva [Social potential as a function of the innovative model of economic development of an enterprise]. Marketynh: teoriia i praktyka – Marketing: theory and practice, vol. 14.
Shmyhol N.M. (2010) KSV-dokhid: vyznachennia, otsinka, efektyvnist [CSR income: definition, evaluation, efficiency]. Naukovyi visnyk Bukovynskoi derzhavnoi finansovoi akademii. Ekonomichni nauky, vol. 1(18), pp. 168–176.
Ukrainian business and the war: a unique catalog from CSR Ukraine. URL: https://csr-ukraine.org/news/ukrainskiy-biznes-i-viyna-unikalni/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.